Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4677 besök totalt |
Nya regler för amatörbyggda och ombyggda fordon
Hej på er Idag publicerade Vägverket de nya fordonsreglerna. Se http://www.vv.se/lagrum/lagrum_dokum Som en kort sammanfattning kan man säga att; * ombyggda fordon skall besiktas av SFRo * 15kW/100kg tjänstevikt gäller * Ljudnivån höjs till 84dBA * Ingen ändring av bälteskrav dvs 4-punktsbälten godkänns inte * Ingen skärpning av kravet på bromsar (0,5-0,6 m/s2 gäller fortfarande) En viktig ändring är att det nu blir möjligt att ha mer effekt och vridmoment i ombyggda fordon är vad tillverkaren intygat, förutsatt att man håller sig inom 15kW/100kg tjänstevikt. Detta gör det möjligt att regga byggen som Golf MkI med 16v-motor, till exempel. Det är synd att Vägverket inte tog till sig SFRos förslag om skärpning av krav på bromsar, och möjlighet till 4-punktsbälte i kombination med skyddsbur. Skall man se till det positiva så är det i alla fall totalt sett bra ändringar, ur mina ögon sett i alla fall. Hälsningar Gustaf Ulander SFRo _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
_________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||||||
okej. Ett steg i rätt riktning i alla fall.
Hur gör man då med bältet på en Seven-kopia? Måste man då till skroten och köpa sig ett begagnat tre-punktsbälte? Å nej, säkert 2 kilo extra vikt ![]() Detta står säkert i bygghandboken, men när man har expertis på plats man man ju inte hjälpa att fråga och se dum ut ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Äntligen ett mycket tungt vägande skäl till att spara Mk:I an och hänga i en 16V maskin...
139 (++) hästar, tom kaross med bur och schyst väghållning och bromsar borde fungera!! Hurraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa ![]() _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||||||
om du struntar i axelbältena i ett fyrpunktsbälteså har du väl ett midjebälte?
Undrar hur det är i gamla bilar som original inte har några bälten och inga fästen för några? Men jag antar att de måste ha trepunktsbälten iallafall, så länge de har en stolpe att fästa det i, eller? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Hur ombyggt måste det vara för att gå in under dessa regler? Kan man t.ex chiptrimma en bil och stödja sig på dessa regler vad gäller effekt/viktförhållande?
|
||||||
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
[quote="AndersY"]
om du struntar i axelbältena i ett fyrpunktsbälteså har du väl ett midjebälte? Tyvärr inte.. ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Hej
Bilen vägs alltid i samband med regbesiktning, och då får den en ny tjänstevikt - det är den vikten som man utgår från när man beräknar tillåten effekt. Inom rimliga gränser kan man förstås själv påverka vad bilen väger vid regbesiktningen... AndersY länkade in definitionen på ombyggt fordon, som ni ser så måste man till exempel byta motor och drivlina SAMT bromssystem för att få tillämpa undantagen - bara chiptrim går inte (dessutom inte tillåtet av anda skäl). /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Så om jag bygger om hjulupphängnigarna fram och bak så att det breddar 100mm per sida och bygger ett helt nytt bromssystem så går det bra?
Kan man se reglerna i sin helhet på nätet eller måste man beställa utskrift från VV? Länken i första inlägget går ju till vad man får dra bakom bil.. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Nej, det gör den inte. Klicka på valfritt format och gå sedan till kap. 41. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Hej
Klicka på "läs föreskrift" så kommer du till rätt dokument, men det är ganska långt ned du hittar detta. Ta fram "bokmärken" så får du kapitlen klickbara till vänster (om du använder pdf). Lydelsen är "byte" av hjulupphängningar men bygger man om dem med exempelvis egna bärarmar måste det också klassa in, tycker jag - gärna tillsammans med nytt bromssystem. Du behöver inte bygga eget, det går till exempel att ta hela systemet från Volvo 240 om man tycker att det passar. Det går att vikta upp bilen inom rimliga gränser men man är normalt sett aningen begränsad av bilens ursprungliga totalvikt. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Vad klassar dom som byte av bromssystem? Räcker det med att man byter skivor-bromsok o belägg, eller kräver dom att man drar ut allt vad gamla bromsslangar heter och byter ut hela köret? |
||||||
![]() ![]() ![]() ![]() Nu tycker jag vi alla ställer oss upp framför datorn och ger SFRo en stor applåd ![]() ![]() ![]() Fatta vad lycklig man blir ! Nu är det bara att bygga på för fullt !!! :woot: så man kan ut och ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4677 besök totalt |