Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nya regler för amatörbyggda och ombyggda fordon
1, 2   >>
4677 besök totalt
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884


Trådstartare
Nya regler för amatörbyggda och ombyggda fordon

Hej på er
Idag publicerade Vägverket de nya fordonsreglerna. Se http://www.vv.se/lagrum/lagrum_dokument_historik.asp?dokumentbetecknin . . . . för hela lydelsen.

Som en kort sammanfattning kan man säga att;
* ombyggda fordon skall besiktas av SFRo
* 15kW/100kg tjänstevikt gäller
* Ljudnivån höjs till 84dBA
* Ingen ändring av bälteskrav dvs 4-punktsbälten godkänns inte
* Ingen skärpning av kravet på bromsar (0,5-0,6 m/s2 gäller fortfarande)

En viktig ändring är att det nu blir möjligt att ha mer effekt och vridmoment i ombyggda fordon är vad tillverkaren intygat, förutsatt att man håller sig inom 15kW/100kg tjänstevikt.

Detta gör det möjligt att regga byggen som Golf MkI med 16v-motor, till exempel.

Det är synd att Vägverket inte tog till sig SFRos förslag om skärpning av krav på bromsar, och möjlighet till 4-punktsbälte i kombination med skyddsbur. Skall man se till det positiva så är det i alla fall totalt sett bra ändringar, ur mina ögon sett i alla fall.

Hälsningar

Gustaf Ulander
SFRo

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297



thumbs up thumbs up thumbs up
Tack för informationen thumbs up

Det börjar ta sig lite iaf

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



okej. Ett steg i rätt riktning i alla fall.

Hur gör man då med bältet på en Seven-kopia? Måste man då till skroten och köpa sig ett begagnat tre-punktsbälte? Å nej, säkert 2 kilo extra vikt

Detta står säkert i bygghandboken, men när man har expertis på plats man man ju inte hjälpa att fråga och se dum ut , eller som nåns signatur är: "varför fråga när man kan göra fel?" öhum...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5866



Funkar med mittbälten...från skroten i stället
Men sen när man kommer hem från besiktningen åker ju 4 punkts bältet dit

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287



Äntligen ett mycket tungt vägande skäl till att spara Mk:I an och hänga i en 16V maskin...

139 (++) hästar, tom kaross med bur och schyst väghållning och bromsar borde fungera!!

Hurraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa


_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Mao betyder det att 200 hk på 1000 kg bil är besiktningsbart?, woohoo!!

_________________
Kör cheva numer.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



super7 skrev:
Funkar med mittbälten...från skroten i stället
Men sen när man kommer hem från besiktningen åker ju 4 punkts bältet dit

om du struntar i axelbältena i ett fyrpunktsbälteså har du väl ett midjebälte?
Citat:

40 § Bilbälten skall finnas för sittplatser i framsäte. Bilbälte skall vara trepunktsbälte (se definition i 30 kap. 1 §) för plats vid dörr. Bilbälte behöver inte vara försett med upprullningsdon. Bilbältena skall vara typgodkända i enlighet med 30 kap. 6 §.

om fordonets konstruktion inte medger att övre fästpunkt kan anordnas utan stor olägenhet får bilbälte i stället utgöras av höftbälte.


Undrar hur det är i gamla bilar som original inte har några bälten och inga fästen för några? Men jag antar att de måste ha trepunktsbälten iallafall, så länge de har en stolpe att fästa det i, eller?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



Hur ombyggt måste det vara för att gå in under dessa regler? Kan man t.ex chiptrimma en bil och stödja sig på dessa regler vad gäller effekt/viktförhållande?

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Andreas A skrev:
Hur ombyggt måste det vara för att gå in under dessa regler? Kan man t.ex chiptrimma en bil och stödja sig på dessa regler vad gäller effekt/viktförhållande?


Citat:

ombyggt fordon

Serietillverkat fordon som tidigare har tagits i bruk och med utgångspunkt från den ursprungliga stommen och karosseriet ändrats av enskild person för eget bruk i sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats.

     Ursprungsfordonets grundkonstruktion skall utan svårighet kunna igenkännas trots de utförda ändringarna.

     Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.

1.       fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller

2.       större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.

     Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.

1.       styrinrättning med rattaxel utbytts,

2.       motor med kraftöverföring utbytts eller

3.       bromssystem utbytts.

     Fordon med chassi byggt på ram eller bärande bottenplatta och vars ursprungliga karosseri bytts ut mot annat karosseri anses också som ombyggt fordon under förutsättning att chassit med avseende på bl.a. axelavstånd, hjulupphängning och motoreffekt i allt väsentligt är oförändrat.

ombyggnader i mindre omfattning än vad som definieras här regleras i kapitlen 4 - 37.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5866



[quote="AndersY"]
super7 skrev:
Funkar med mittbälten...från skroten i stället
Men sen när man kommer hem från besiktningen åker ju 4 punkts bältet dit

om du struntar i axelbältena i ett fyrpunktsbälteså har du väl ett midjebälte?

Tyvärr inte.. har nått med E märkningen att göra

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



När man räknar vikt/effekt....stödjer man sig på viktuppgifter i tidigare regbeviset eller måste bilen vägas på nytt?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884


Trådstartare
Hej

Bilen vägs alltid i samband med regbesiktning, och då får den en ny tjänstevikt - det är den vikten som man utgår från när man beräknar tillåten effekt. Inom rimliga gränser kan man förstås själv påverka vad bilen väger vid regbesiktningen...

AndersY länkade in definitionen på ombyggt fordon, som ni ser så måste man till exempel byta motor och drivlina SAMT bromssystem för att få tillämpa undantagen - bara chiptrim går inte (dessutom inte tillåtet av anda skäl).

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Hmm...man får väl förbättra väghållning med lite vikter här och där? :-)

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Det här är lysande för affärerna...........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19100



Så om jag bygger om hjulupphängnigarna fram och bak så att det breddar 100mm per sida och bygger ett helt nytt bromssystem så går det bra?
Kan man se reglerna i sin helhet på nätet eller måste man beställa utskrift från VV? Länken i första inlägget går ju till vad man får dra bakom bil..

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



MaZ skrev:
Så om jag bygger om hjulupphängnigarna fram och bak så att det breddar 100mm per sida och bygger ett helt nytt bromssystem så går det bra?
Kan man se reglerna i sin helhet på nätet eller måste man beställa utskrift från VV? Länken i första inlägget går ju till vad man får dra bakom bil..

Nej, det gör den inte. Klicka på valfritt format och gå sedan till kap. 41.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884


Trådstartare
Hej

Klicka på "läs föreskrift" så kommer du till rätt dokument, men det är ganska långt ned du hittar detta. Ta fram "bokmärken" så får du kapitlen klickbara till vänster (om du använder pdf).

Lydelsen är "byte" av hjulupphängningar men bygger man om dem med exempelvis egna bärarmar måste det också klassa in, tycker jag - gärna tillsammans med nytt bromssystem. Du behöver inte bygga eget, det går till exempel att ta hela systemet från Volvo 240 om man tycker att det passar.

Det går att vikta upp bilen inom rimliga gränser men man är normalt sett aningen begränsad av bilens ursprungliga totalvikt.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



therealpinto skrev:
Hej

Klicka på "läs föreskrift" så kommer du till rätt dokument, men det är ganska långt ned du hittar detta. Ta fram "bokmärken" så får du kapitlen klickbara till vänster (om du använder pdf).

Lydelsen är "byte" av hjulupphängningar men bygger man om dem med exempelvis egna bärarmar måste det också klassa in, tycker jag - gärna tillsammans med nytt bromssystem. Du behöver inte bygga eget, det går till exempel att ta hela systemet från Volvo 240 om man tycker att det passar.

Det går att vikta upp bilen inom rimliga gränser men man är normalt sett aningen begränsad av bilens ursprungliga totalvikt.

/Gustaf


Vad klassar dom som byte av bromssystem? Räcker det med att man byter skivor-bromsok o belägg, eller kräver dom att man drar ut allt vad gamla bromsslangar heter och byter ut hela köret?
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Det är Julafton pojkar !!!!!!!!!!!!!!!!

Nu tycker jag vi alla ställer oss upp framför datorn och ger SFRo en stor applåd

Fatta vad lycklig man blir ! Nu är det bara att bygga på för fullt !!! :woot: så man kan ut och någon gång.

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19100



tack för tipset om var det stog...
Så det är inga problem att bredda såpass mycket?

<---Vill bygga en sån!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271




_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Allmänt banåkaforum
Nya regler för amatörbyggda och ombyggda fordon
1, 2   >>
4677 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande