Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3082 besök totalt |
Re: Elasticitet
Tänk på att du har 1:1 på femman, Coopern har säkert 1:1 på fyran. Med M3 E30 så blir siffrorna lätt missvisande ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||||
Vad har E30 M3 för utväxling på dom olika växlarna? Skulle vara kul att jämföra, på Coopern ser det ut som följer iaf. 1: 11.425 2: 7.181 3 : 5.397 4: 4.407 5: 3.656 6: 2.986 B: 11.13 |
||||||||
*lol*
Min laggiga turbo gör att 80-120 med lite knuff händer på 3:an....och då tar det ganska precis 3 sekunder. ![]() /J |
||||||||
Mätt med datalogger ser det ut så här.
3:an 3,1s 3450-5200rpm, full laddtryck från 4200rpm. 4:an 4,8s 2550-3800rpm, får inte fullt laddtryck förrän vid 3400rpm. 5:an Inte provat, växellådan sitter väl där av en anledning. ![]() |
||||||||
Kan det där verkligen stämma ![]() ![]() ![]() Min Abarth har: 1: 3.909 2: 2.055 3: 1.342 4: 0.963 5: 0.828 B: 3.615 Eller så har jag missuppfattat det hela ![]() ![]() _________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||||||||
Hehe det här lät ql
Finns risk för att man skulle kunna vara v i topp med en sugmotor här. Rejsbilen gör nämligen 120 på 2:an orginal ![]() Nöjer mig med varvtider tror jag istället ![]() ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
Jo jag vet ![]() 1050kg (planerat i år) och närmare 200 ärliga v6 kusar borde ju funka men eftersom det inte blir mer gata för den bilen så det lite ointressant att mäta det. Iofs är det stor risk för ny drag/bruks bil efter helgen. 210 kusar och 1550kg borde inte placera sig sist iaf mot era mätningar ? Låter som ni har mycket kusar under locket iaf ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
Med risk för o verka petig: Din signatur är felstavad, det ska stå: Homer no beer will funcion whitout =) För övrigt kan jag säga att våran passat gör 80-120 på fyran på så kort tid som: 10,4sekunder... eller det är fabrikssiffrorna i alla fall =) Sen kanske dom syftade på femmans växel, stod bara: Elasticitet 80-120. Snacka om räserbil vi har ![]() |
||||||||
Hittade det här på ett forum så det verkar stämma
Men nu blev jag riktigt förvirrad och kommer nog att dra igång en ny tråd om saken,
Cooper S:en har tydligen två?! Slutväxlar?? Här i följande PDF finns tydligen allt... tänk vad man lär sig http://members.roadfly.com/ryephile/ |
||||||||
Nej, det är rätt stavat. Det är ett citat från avsnitt 5F23 - The Joy of Sect, däremot skall nog den korrekta ordföljden vara "Homer no function beer well without." Jag skall ändra det direkt. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
okej det kan förklara saken, då måste slutväxlarna vara väldigt höga annars så skulle det ju varva "satan i gatan" ![]() Tyckte det såg lite konstigt ut bara.... Man ska ju lära sig nått nytt varje dag ![]() _________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||||||||
Ah, tyckte att det var något fel med meningen ![]() Kunde bara inte riktigt komma på vad, så jag gissade på felstavning ![]() |
||||||||
Hur gör ni mätningarna? I mina ögon bör en korrekt mätning genomföras så att man åker i 80km/h och börjar ta tid när man fäller ner högerpedalen. Jag har hört talas om folk som mäter mitt i ett svep, men då är det ju inte frågan om elasticitet utan något annat.
För mig är åtminstone det viktiga hur lång tid det tar från det jag ser att jag inte har möte tills jag är förbi tradaren framför. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Vet fakiskt inte hur dom fått fram värdet.. fabriksuppgift så det kan ju lika gärna vara teoretiska värden, dock får man mäta själv sen, och skulle jag göra en mätning skulle jag göra som du beskriver, ovanstående mått anser jag också vara från det att man stämplar tills given hastighet uppnås... Turbofolk verkar dock vilja ha en förkärlek till att plocka ut i vissa intervaller i mina ögon ointressant, iallafall när man ska mäta detta... |
||||||||
Min klocka startar när foten åker ned i 80 mätar-knyck, och den stannar när nålen träffar 120.
Med tanke på att det tar en liten stund att få snurr på maskineriet så är styvt 3 sekunder en siffra jag är nöjd med. ![]() /J |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3082 besök totalt |