Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Elasticitet
1, 2   >>
3082 besök totalt
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Elasticitet

Min bil gör 80-120 på fyran 5,7s på femman 9,3s. Vad har ni för siffror?

_________________
bmw bmwsson
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Hehe omdebbaterat samtalsämne, men här är dom siffrorna jag har

Edit:
Mini Cooper S 80-120 på fyrans växel 6,7 sek
Mini Cooper S 80-120 på femmans växel 8,7 sek


Mini Cooper S Works 80-120 på fyrans växel 5,6sek
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Re: Elasticitet

Esa skrev:
Min bil gör 80-120 på fyran 5,7s på femman 9,3s. Vad har ni för siffror?


Tänk på att du har 1:1 på femman, Coopern har säkert 1:1 på fyran. Med M3 E30 så blir siffrorna lätt missvisande

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Re: Elasticitet

Johan f.k.a M3E30 skrev:
Esa skrev:
Min bil gör 80-120 på fyran 5,7s på femman 9,3s. Vad har ni för siffror?


Tänk på att du har 1:1 på femman, Coopern har säkert 1:1 på fyran. Med M3 E30 så blir siffrorna lätt missvisande


Vad har E30 M3 för utväxling på dom olika växlarna? Skulle vara kul att jämföra, på Coopern ser det ut som följer iaf.
1: 11.425
2: 7.181
3 : 5.397
4: 4.407
5: 3.656
6: 2.986
B: 11.13
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19086



100-150 på femman med Saaben: 7 sek...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



*lol*

Min laggiga turbo gör att 80-120 med lite knuff händer på 3:an....och då tar det ganska precis 3 sekunder.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



Mätt med datalogger ser det ut så här.

3:an
3,1s 3450-5200rpm, full laddtryck från 4200rpm.

4:an
4,8s 2550-3800rpm, får inte fullt laddtryck förrän vid 3400rpm.


5:an
Inte provat, växellådan sitter väl där av en anledning.

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297



Re: Elasticitet

Johan CooperS skrev:

Vad har E30 M3 för utväxling på dom olika växlarna? Skulle vara kul att jämföra, på Coopern ser det ut som följer iaf.
1: 11.425
2: 7.181
3 : 5.397
4: 4.407
5: 3.656
6: 2.986
B: 11.13


Kan det där verkligen stämma , det måste ha blivit lite fel.... 5:a borde ju ha högst 1:1 och 6:an under 1....
Min Abarth har:

1: 3.909
2: 2.055
3: 1.342
4: 0.963
5: 0.828
B: 3.615

Eller så har jag missuppfattat det hela

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Nja...4.8s på femman och 2.86s på trean har ingen mätning på fyran, men gissningsvis däremellan nånstans, typ 4s kanske?

Jag säger inte vilken bil ca 1000kg och 180hk.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4768



Re: Elasticitet

Esa skrev:
Min bil gör 80-120 på fyran 5,7s på femman 9,3s. Vad har ni för siffror?


Golfen gör 5.5 på fyran och 6.9 på femman.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Hehe det här lät ql

Finns risk för att man skulle kunna vara v i topp med en sugmotor här.
Rejsbilen gör nämligen 120 på 2:an orginal (varvstoppet)
Nöjer mig med varvtider tror jag istället


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19086



Kunta: Frågan är ju vad den gör det på fyran... Elastcitet.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



MaZ skrev:
Kunta: Frågan är ju vad den gör det på fyran... Elastcitet.


Jo jag vet

1050kg (planerat i år) och närmare 200 ärliga v6 kusar borde ju funka men eftersom det inte blir mer gata för den bilen så det lite ointressant att mäta det.
Iofs är det stor risk för ny drag/bruks bil efter helgen. 210 kusar och 1550kg borde inte placera sig sist iaf mot era mätningar ?
Låter som ni har mycket kusar under locket iaf

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



MaZ skrev:
Kunta: Frågan är ju vad den gör det på fyran... Elastcitet.



Med risk för o verka petig: Din signatur är felstavad, det ska stå: Homer no beer will funcion whitout =)

För övrigt kan jag säga att våran passat gör 80-120 på fyran på så kort tid som: 10,4sekunder... eller det är fabrikssiffrorna i alla fall =) Sen kanske dom syftade på femmans växel, stod bara: Elasticitet 80-120.
Snacka om räserbil vi har
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Re: Elasticitet

Niklas Lilja skrev:
Johan CooperS skrev:

Vad har E30 M3 för utväxling på dom olika växlarna? Skulle vara kul att jämföra, på Coopern ser det ut som följer iaf.
1: 11.425
2: 7.181
3 : 5.397
4: 4.407
5: 3.656
6: 2.986
B: 11.13


Kan det där verkligen stämma , det måste ha blivit lite fel.... 5:a borde ju ha högst 1:1 och 6:an under 1....


Hittade det här på ett forum så det verkar stämma
Citat:
Yes, the cooper 'S' has an 'under-driven' (less than 1:1) sixth gear whereas a cooper 5th is over-driven ..


Men nu blev jag riktigt förvirrad och kommer nog att dra igång en ny tråd om saken,
Citat:
The supercharger is driven off the crank, has its' own ratio. Two pullies, one on the crankshaft, one on the supercharger. Always driven in proportion to engine speed (duh!).

Transmission, three-layshaft design with two final drive ratios, six speeds. Input from other side of the engine crankshaft, output to differential and subsequent axles.


Cooper S:en har tydligen två?! Slutväxlar??
Här i följande PDF finns tydligen allt... tänk vad man lär sig
http://members.roadfly.com/ryephile/MCS%20engine.pdf
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19086



Andrew Petrykowski skrev:

Med risk för o verka petig: Din signatur är felstavad, det ska stå: Homer no beer will funcion whitout =)


Nej, det är rätt stavat. Det är ett citat från avsnitt 5F23 - The Joy of Sect, däremot skall nog den korrekta ordföljden vara "Homer no function beer well without." Jag skall ändra det direkt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297



Re: Elasticitet

Johan CooperS skrev:

Hittade det här på ett forum så det verkar stämma
Citat:
Yes, the cooper 'S' has an 'under-driven' (less than 1:1) sixth gear whereas a cooper 5th is over-driven ..


Men nu blev jag riktigt förvirrad och kommer nog att dra igång en ny tråd om saken,
Citat:
The supercharger is driven off the crank, has its' own ratio. Two pullies, one on the crankshaft, one on the supercharger. Always driven in proportion to engine speed (duh!).

Transmission, three-layshaft design with two final drive ratios, six speeds. Input from other side of the engine crankshaft, output to differential and subsequent axles.


Cooper S:en har tydligen två?! Slutväxlar??
Här i följande PDF finns tydligen allt... tänk vad man lär sig
http://members.roadfly.com/ryephile/MCS%20engine.pdf


okej det kan förklara saken, då måste slutväxlarna vara väldigt höga annars så skulle det ju varva "satan i gatan" ...
Tyckte det såg lite konstigt ut bara.... Man ska ju lära sig nått nytt varje dag

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



MaZ skrev:
Andrew Petrykowski skrev:

Med risk för o verka petig: Din signatur är felstavad, det ska stå: Homer no beer will funcion whitout =)


Nej, det är rätt stavat. Det är ett citat från avsnitt 5F23 - The Joy of Sect, däremot skall nog den korrekta ordföljden vara "Homer no function beer well without." Jag skall ändra det direkt.


Ah, tyckte att det var något fel med meningen
Kunde bara inte riktigt komma på vad, så jag gissade på felstavning
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



Hur gör ni mätningarna? I mina ögon bör en korrekt mätning genomföras så att man åker i 80km/h och börjar ta tid när man fäller ner högerpedalen. Jag har hört talas om folk som mäter mitt i ett svep, men då är det ju inte frågan om elasticitet utan något annat.

För mig är åtminstone det viktiga hur lång tid det tar från det jag ser att jag inte har möte tills jag är förbi tradaren framför.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Lennart Mäkinen skrev:
Hur gör ni mätningarna? I mina ögon bör en korrekt mätning genomföras så att man åker i 80km/h och börjar ta tid när man fäller ner högerpedalen. Jag har hört talas om folk som mäter mitt i ett svep, men då är det ju inte frågan om elasticitet utan något annat.

För mig är åtminstone det viktiga hur lång tid det tar från det jag ser att jag inte har möte tills jag är förbi tradaren framför.


Vet fakiskt inte hur dom fått fram värdet.. fabriksuppgift så det kan ju lika gärna vara teoretiska värden, dock får man mäta själv sen, och skulle jag göra en mätning skulle jag göra som du beskriver, ovanstående mått anser jag också vara från det att man stämplar tills given hastighet uppnås... Turbofolk verkar dock vilja ha en förkärlek till att plocka ut i vissa intervaller i mina ögon ointressant, iallafall när man ska mäta detta...
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Min klocka startar när foten åker ned i 80 mätar-knyck, och den stannar när nålen träffar 120.

Med tanke på att det tar en liten stund att få snurr på maskineriet så är styvt 3 sekunder en siffra jag är nöjd med.



/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Allmänt banåkaforum
Elasticitet
1, 2   >>
3082 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande