| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga egen bakvagn, tips!
|
2 besök senaste veckan (11178 totalt) |
|
Jag planerar att bygga om bakvagnen på min e30 318iS. Fick en fundering om att använda mig av delar från BMW M5/535 och kapa lös hjulspindlarna längst ut och göra fästen på dem för dubbla a-armar. om man utgår från standard drivaxellängd så har man något att börja bygga från, att spårvidden ökar gör inget. Jag har kapat ur golvet bakom förarstolarna så den är enkel att bredda och bakvagnen kommer att sitta i buren. Alla tips mottages varmt. Finns det något annat vettigt alternativ med stel axel eller är det så att dubbla a-armar är det som fungerar överlägset bäst? Vad använder man för spindlar på alla seven byggen? Bakvagnen bör hålla för hobbydrag racing. Motorn lämnar förmodligen 500hk eller mer så bitarna får gärna vara stabila. _________________ Johan Kihl |
||||||
|
Ska du åka rakt fram eller svänga ?
Det brukar kunna påverka bakaxel-layout en hel del. Rent generellt så är inte bmws bakaxel dålig. Man måste anstränga sig för att göra den bättre än orig.
Men husomhelst. ska du svänga är väll dubbla a-armar bra. Ger mycket justermån och bra fjädringsegenskaper generellt. Men ska du åka rakt fram kanske man bör välja bakvagnar som bettar bättre.Poppis inom dragracing är väll 4link och varianter på det. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||
Ang bakvagnen på e30 så tycker jag att det finns mycket önska. Jag letar egentligen efter en kompromiss för att både svänga och att åka rakt fram men krutet skall läggas på att få den bra på bana. Stel axel i dragracing syfte är inte aktuellt men att åka e30 bakvagn och utnyttja 40% av däcket i backen är heller inte aktuellt. Hade gärna sett att jag hittade en m-roadster bakvagn men de verkar vara svåra att få tag i. _________________ Johan Kihl |
||||||
M-roadster bakvagn är i mångt och mycke en liknade skapelse på det du redan har , då borde E-36 bakvagnen va lite bättre , men rätta mig mig om jag har fel , kör inte väldigt många potenta BMW på strippen med E-30 bakaxlarna. _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
Hej, japp m roadster bakvagnen liknar e30 mycket men beter sig ganska annorlunda. Vid acceleration får du inte lika mycket negativ camber som på en e30 bakvagn. Spjuvern körde 1,43s i 60fot med en m-roadster bakvagn så att den fungerar bra för dragracing råder inga tvivel om och den verkar fungera bra för de som kör bana med. Dessutom är drivknutarna mycket stadigare så den verkar hålla bättre, e30 knutar sprutar åt alla håll med riktiga däck. Många potenta e30 har provat att köra e30 bakvagn på strippen med några påföljder. 1: kass fäste, dåliga 60fot trots bra däck och mycket effekt. 2: bilen går som en orm långt upp i hastigheterna pga dåligt fäste. T ex min egen bil spann med gatdäck från att hastighetsmätaren passerade 170 upp till 215km/h vid strax över 2 bar laddtryck. Då inser man att man behöver göra något drastiskt åt fästet. _________________ Johan Kihl |
||||||
|
Ja, varför inte?
Vet om en M3 E36 grupp A bakvagn till salu, den är inte helt ointressant men dricknutarna är fortfarande ett problem där. E39 har en helt annan konstruktion va? Någon som vet? _________________ Johan Kihl |
||||||
|
Även E36 är helt annorlunda mot E30
E36 och uppåt frångick 60tals konceptet "tvärgående balk med två A-formade bärarmar i gångjärn"
E36, E39 E46 osv har en subframe ibak. Mycket bättre lösning på alla sätt och vis. Givetvis krävs en stabil arbetsinsats för att få dit dem. Men har du ändå kapat ur därbak så bygg rörram anpassad för endera bakvagnen. E39 är nog lättare att få dit eftersom det endast krävs 4st infäsningspunkter. (Klickbara bilder) E36 M3 bakvagn E39 bakvagn
_________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||||
|
fuling: Jo tack, jag vet att negativ camber är att eftersträva när man ska åka bana. Grejen är den att jag vill kunna välja om jag ska ha negativ camber eller ej, det är ju svårare med en e30 bakvagn. Jag köpte ett "kit" för camber/toe inställning ritat av Arne Lindgren men efter närmare funderingar så bestämde jag mig för att satsa på något stadigare i bakvagnsväg eftersom knutarna ändå inte vill hålla på e30.
_________________ Johan Kihl |
||||||
Grupp A. Tror jag dim var som till E-28an , alltså inte överdrivet grova, tror det var att det passade från E-28 an En sida som har hafft skilnaden på E-30 bakvagn 0ch M-rodstern http://e30m3performance.com/ _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
|
NP: e39 bakvagnen ser mycket intressant ut. e36 borde väl vara lite smalare kanske. Har som sagt en grupp a bakvagn från e36 till salu med proflexben till. Båda är ju helt klart bra alternativ. Du vet ingen som har någon e39 bakvagn till salu eller för att mäta på?
Tack för hjälpen _________________ Johan Kihl |
||||||
|
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
Allt är en fråga om vad man jämnför med E-3 är snäppet grövre , men tillhör den äldre skalan av lämliga donatorer ( svårt att hitta) och jag är uppväxt i stötstångsträsket , så bakvagnar från div jänkare snurrar i huvudet , och då är det mesta klent .
Men åter till din bakvagn , studera vad som gör M-bilen bakvagn bättre , och överför det på din bil. eller kolla in E-39 bakvagnen ( brännolje bilen kanske har grövre delar ) ? _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
|
Krister: Detta var ju intressant, om man ska lita på vad som står där så ska inte m-roadster bakvagnen skilja någonting från e30s förutom bärarmarnas förstärkningar?? Nu får man ta sig en funderare om e30 bakvagnen igen
||||||
|
Jag tycker det är svårt att diskutera en bakvagn, eller framvagn, separat från varandra. Vidare är utgångsläget, hur bilen skall köras samt övriga komfort och besiktnings teorier mm nödvändigt att ta in i diskussionen. Vi måste ha BALANS i bilen och för att få det så måste ALLA parametrar vara med och balanseras in.
Detta var bara lite basic sådär, ta inte illa upp
MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
Grp A bakvagnen till E36 har egentligen bara lite annorlunda vinklar och lite förstärkningar gentemot en vanlig E36 samt uniball istället för gummibussningar. Om det är den bakvagnen som Håkan Anden har tillsalu så har den suttit på en BMW compact med 2,9l S14 (ca 400 sughästar) i rallycross och Wärnbringarna hade inte några problem med drivknutar då fastän det är våldsamma belastningar när du går från fullt hjulspinn på grus till asfalt med slicks. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
Göran: Skönt att du tar upp det, jag förklarar lite vad jag tänkt mig med denna bilen. Jag började med att bygga en riktig dräpar motor, alltså började jag i helt fel ände. Tanken var att behålla den besiktningsbar och som en rolig gatbil, men den blev mest farlig. På senare dagar har jag tänkt om och börjat att satsa på att göra den till en underhållningsmaskin som inte har några krav på komfort eller besiktningsbarhet. Jag vill kunna rasta på bana, eller prova vad den orkar med på strippen. Min tankte var att jag kanske skulle fixa en bakvagn som gör den till det ultimata komplementet. Framvagnen är färdig och jag har satsat på Sellholms fjäderben och krängare med rörbärarmar och uniballs. Nu har ni kanske lite mer att utgå ifrån
||||||
Nu klev du över min kunskapsbarriär. Är helt ny på chassie modifieringsbiten, men det är precis sånna här svar jag vill ha, nu ska här läsas:) Någon annan som har några bra värden för en e30 framvagn, som sagt så är den ställbar iaf Bakvagnen får man ju fundera lite på eftersom det är den som det funderas runt.
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (11178 totalt) |