Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Roliga banbilar, hyffsat billiga i drift, inge mek, förslag?
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (6807 totalt)
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 467


Trådstartare
Roliga banbilar, hyffsat billiga i drift, inge mek, förslag?

Nu är det dags att byta bilar, och jag tittar bland annat på en bil att ha kul på bana med.

Jag vill ha en bil som är körglad, snabb, billig i inköp och hyffsat billig i drift. Den får gärna ha turbo och ha möjlighet att trimmas.

Jag har just fått upp ögonen för Opel Speedster Turbo, detta verkar vara en kul bil, har ni någon input? Finns kanske några ägare här?

Finns det några utmanare till denna bilen?

_________________
Henrik Troeng
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8375



I den prisklassen så är väl speedstern näst intill oslagbar, ska du ha en lite billigare bil så är nog en Miata ett rätt val med tanke på dina kriterier.
Citera
X-43
Gåshaga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 25



Vad får man lägga för en Speedster turbo som gått 1500 mil? Vart får man tag på dem?

Mvh
//Arthur

Edit; Är den här annonsen äkta? Den ser PS ut. http://www2.blocket.se/ar?ca=11_s&id=6906545

Edit 2; Herregud! om man knappade in regnummret & skickade det till VV så står det en annan ägare på bilen! (Henrik Hejderup) Snodd? Någon som saknar en blå Speedster Turbo?

_________________
Arthur Arnell
Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005
Inlägg: 194



Jag har nog en annan upfatning om vad som är billigt så jag hadde nog inte tänkt på de bilarna


-men skriv vilka ramar du tänkte på ?

-vad ska den vara till i första hand?

_________________
// Mikeal Rylen
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Billig i drift brukar betyda låg effekt, låg vikt när vi pratar bankörning.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bilden i annonsen är inte någon photoshophistoria. Inte på det viset iaf.
Det är pålagt oskärpa runt bilen bara.

om du kollar mer noggrant på VV angående just denna bil så ser du att den reggades 2005-12-20 och tog i trafik 2006-01-10.
Ska vi gissa på att en säljare tagit in bilen och sålt den och att bilens nuvarande ägare ska sälja på direkten?
Det luktar ju lite skumt, men behöver inte vara det. Att ringa annonsören till att börja med är ju ingen dum ide.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 467


Trådstartare
Rullen skrev:
Jag har nog en annan upfatning om vad som är billigt så jag hadde nog inte tänkt på de bilarna
-men skriv vilka ramar du tänkte på ?
-vad ska den vara till i första hand?


Ramar?

Den ska vara till banåka, kort och gott. Åker idag runt i en Audi RS4, en Citroen C2, en Volvo S60, dvs helt lika typ av bilar och nu vill jag prova nåt nytt, vill ha en bil som inte eldar upp bromsar för 15000:- på en banträff, typ, därav min tanke på lite billigare.

Det verkar som at man får en turbo från 200' och uppåt i tyskland, dom i sverige verkar ligga 200-250'.

Hur är dom prestandamässigt, någon som har siffror?
Komfortmässigt, skulle man klara en resa tex ner till Ringen?
Kan man ligga och snitta 150-160 km/h i ett par timmar?
Är den bakhjulsdriven? Välbalanserad, körglädje?

_________________
Henrik Troeng
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 467


Trådstartare
X-43 skrev:
Vad får man lägga för en Speedster turbo som gått 1500 mil? Vart får man tag på dem?

Mvh
//Arthur

Hej Arthur, kolla http://se.mobile.de

http://www.mobile.de/SIDehnLYoitQQVV9ganJquCYg-t-vaNexlCsCsK~BmSB11Iin . . . .

_________________
Henrik Troeng
Citera
Jim
Småland
Här sen Jan 2005
Inlägg: 136



Citat:
Hur är dom prestandamässigt, någon som har siffror?
Komfortmässigt, skulle man klara en resa tex ner till Ringen?
Kan man ligga och snitta 150-160 km/h i ett par timmar?
Är den bakhjulsdriven? Välbalanserad, körglädje?

0-100=4.9sec
toppar 247kmh enligt fabrik
Man sitter bra om man inte är allt för lång men det är hög ljudnivå.
Mittmotor, bakhjulsdrift, har för mig viktfördelningen är 43-57.
Kvaliten är sådär.

_________________
Jim Kindblad
Mazda MX-5 1.8 -99
Opel Speedster 2.0 TURBO
Opel Speedster 2.2 N/A *såld*
2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda*
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Jag skulle tro att det bästa och mest bekymmersfria är en inte alltför ny 911. Det finns gott om dem, konstruktionen är enkel och de är ganska enkla att laga om olyckan är framme. Sedan är ju kvalitet och andrahandsvärde svårslaget.

Jag gillar Speedster men det verkar väldikgt bökigt att laga skador på korrekt sätt iom den limmade stommen.

_________________
Anders Hansson
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



sweanders skrev:
Jag skulle tro att det bästa och mest bekymmersfria är en inte alltför ny 911. Det finns gott om dem, konstruktionen är enkel och de är ganska enkla att laga om olyckan är framme. Sedan är ju kvalitet och andrahandsvärde svårslaget.

Jag gillar Speedster men det verkar väldikgt bökigt att laga skador på korrekt sätt iom den limmade stommen.


thumbs up

Opel eller Porsche?

Gillar själv Speedster skarpt! Det är ju en Lotus i grunden. Men en 911 är ju alltid en 911...

_________________
Rachid Rachid
Citera
X-43
Gåshaga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 25



sweanders skrev:
Jag skulle tro att det bästa och mest bekymmersfria är en inte alltför ny 911. Det finns gott om dem, konstruktionen är enkel och de är ganska enkla att laga om olyckan är framme. Sedan är ju kvalitet och andrahandsvärde svårslaget.

Jag gillar Speedster men det verkar väldikgt bökigt att laga skador på korrekt sätt iom den limmade stommen.


ok. En Porsche 964 RS har ungerfär samma prestanda både på bana & väg. Årsmodell 91-92 är hyffsat gammalt.

om du hittar någon i Sverige för under 300 000 kr så är du duktig.

om du hittar någon i Tyskland under 250 000kr är du också duktig!

Jag har letat!

Mvh
//X-43

_________________
Arthur Arnell
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Varför måste man ha en original-RS?

_________________
Anders Hansson
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3014



Honda S2000? (Antar iofs att du har viss erfarenheter av sådan)

Låg vikt brukar ge låg driftskostnad. Tror inte att Porsche 911 är speciellt billig i drift. Har iofs bra andrahandsvärde och möjligheter till billig försäkring.

Speedster turbo kan nog vara ett bra förslag. Då karnske du slipper hålla på och trimma som alla Speedster 2.2 ägare verkar hålla på med...

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Andreas Millbro skrev:
Tror inte att Porsche 911 är speciellt billig i drift.


Vad är det som skulle vara dyrt? Även 944, 591 och 968 skulle kunna vara ett alternativ men de är billigare att köpa än allt annat i tråden..

_________________
Anders Hansson
Citera
Jim
Småland
Här sen Jan 2005
Inlägg: 136



Andreas Millbro skrev:
Då karnske du slipper hålla på och trimma som alla Speedster 2.2 ägare verkar hålla på med...


Ja, Speedster 2.2 ägare är ett släkte för sig som trimmar sina bilar

_________________
Jim Kindblad
Mazda MX-5 1.8 -99
Opel Speedster 2.0 TURBO
Opel Speedster 2.2 N/A *såld*
2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda*
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Vad väger en Porsche 964 RS ?

En en Spedster väger väll runt 950kg, eller?

Porchen har MacPeston fram och en vad för bakaxel?

ÅÅÅpen har dubbla A-armar runt om med en riktit just geometri.
Men behöver en uppdatering vad gäller fjädrar och krängre.
Även en mer balansserad däcksbredder fram, understyrt std det är väll för att hårfrisörsktena inte skall smuttsa ner underkläderna

_________________
Johan Sjölinder
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 467


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Honda S2000? (Antar iofs att du har viss erfarenheter av sådan)

Låg vikt brukar ge låg driftskostnad. Tror inte att Porsche 911 är speciellt billig i drift. Har iofs bra andrahandsvärde och möjligheter till billig försäkring.

Speedster turbo kan nog vara ett bra förslag. Då karnske du slipper hålla på och trimma som alla Speedster 2.2 ägare verkar hålla på med...


Efter en upplevelse en tidig morgon i ST Vith på väg mot Spa Franchorchamps tillsammans med en bekant som jag tror vi båda känner, så tvekar jag

Kan man inte trimma en Speedster turbo då, borde ju gå att skruva upp laddtrycket något..

_________________
Henrik Troeng
Citera
X-43
Gåshaga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 25



fuling skrev:
Vad väger en Porsche 964 RS ?

En en Spedster väger väll runt 950kg, eller?

Porchen har MacPeston fram och en vad för bakaxel?

ÅÅÅpen har dubbla A-armar runt om med en riktit just geometri.
Men behöver en uppdatering vad gäller fjädrar och krängre.
Även en mer balansserad däcksbredder fram, understyrt std det är väll för att hårfrisörsktena inte skall smuttsa ner underkläderna


Den väger 1230 kg.

http://www.performance2and4.co.uk/964rs_1_n.htm

Avus>

Trimma? Se här; http://www.courtenaysport.co.uk/

Mvh
//X-43

_________________
Arthur Arnell
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3014



sweanders skrev:
Vad är det som skulle vara dyrt? Även 944, 591 och 968 skulle kunna vara ett alternativ men de är billigare att köpa än allt annat i tråden..


Syftar mest på att bilen är relativt tung och vill ha stor diameter på r-däcken för att de ska gå över bromsarna samt skaplig bredd på dessa.

Frontmotorvarianterna känns mer vettiga om man söker låg driftskostnad.

avus skrev:
Efter en upplevelse en tidig morgon i ST Vith på väg mot Spa Franchorchamps tillsammans med en bekant som jag tror vi båda känner, så tvekar jag


Misstänkte att det skulle ha en viss påverkan. Trevlig bil annars.

Jim skrev:
Ja, Speedster 2.2 ägare är ett släkte för sig som trimmar sina bilar


Har jag aldrig påstått. Menar mest att det känns dumt att köpa en med den motorn när det finns en variant med turbo som är enklare att trimma. Iom att många verkar vilja ha mer effekt än vad 2.2:an bjuder på...

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 467


Trådstartare

_________________
Henrik Troeng
Citera
Allmänt banåkaforum
Roliga banbilar, hyffsat billiga i drift, inge mek, förslag?
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (6807 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande