Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga fjäderben - Erfarenheter?
3103 besök totalt
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Bygga fjäderben - Erfarenheter?

Funderar på att bygga nya fjäderben för att kunna sänka bilen ytterligare och ändå behålla en vettig framvagnsgeometri.

Spindel kommer att tas från lämplig donatorbil med 45 mm fjäderben.
Själva benet blir någon form av "sömlöst precisionsrör" som gängas i toppen för dämparmuttern. Har hört att detta skall vara ett bra val av rör, men vet inte vad det egentligen är..
Infästningen mot spindeln blir bultad så här kommer det att fräsas fram en "botten" motsvarade mina nuvarande fjäderben alt att ett par rostiga ben får agera donator.
Tanken är att TIGa ihop dessa delar till, voilá, fjäderben.

Någon som gjort liknande egna fjäderben tidigare som har lite tips på vad man skall tänka på etc. Jag är ju ingen konstruktör men vet vad jag vill ha..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Låter som dom jag och en kompis (verktygsmakare) tog fram till nga Volvos och BMW för nga år sedan.

Vi körde 2391 BK-rör vill jag minnas. Kan minnas tokgalet nu...

Låter som om du har koll på hur du ska göra.

Har nga längder lämpliga rör kring 50mm som jag köpte av Arne. Om det kan vara av intresse och du inte hittar ngt annat. Men blir kanske emr bök att skicka än fixa nytt. Fast tror han fick köpa en längd, mao 6m...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Låter som dom jag och en kompis (verktygsmakare) tog fram till nga Volvos och BMW för nga år sedan.

Vi körde 2391 BK-rör vill jag minnas. Kan minnas tokgalet nu...

Låter som om du har koll på hur du ska göra.

Har nga längder lämpliga rör kring 50mm som jag köpte av Arne. Om det kan vara av intresse och du inte hittar ngt annat. Men blir kanske emr bök att skicka än fixa nytt. Fast tror han fick köpa en längd, mao 6m...


2391 BK, får kolla om det verkar rimligt med leverantören. Tänker använda 45 mm rör, men tack ändå!

Återstår att räkna lite på geometrin bara..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



2391 BK är ju vanliga "burrör", dock inte så enkla att böja... 2391 C brukar man ju använda till huvudbågen.

Kapa bort en sträva från buren och gänga den Rikard!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Anders Jeppsson skrev:
2391 BK är ju vanliga "burrör", dock inte så enkla att böja... 2391 C brukar man ju använda till huvudbågen.

Kapa bort en sträva från buren och gänga den Rikard!


Mmm, det kan nog stämma bra att det är sånna ja...eller så har jag kommit ihåg fel och rekar burrören till benen...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
2391 BK är ju vanliga "burrör", dock inte så enkla att böja... 2391 C brukar man ju använda till huvudbågen.

Kapa bort en sträva från buren och gänga den Rikard!


Du kanske har en pallbock över som jag kan gänga?


























Fet chans..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Det finns ju tomma fjäderben att köpa. Typ ett "kit" bla från stödämparverkstan.

Hur är det med dem ? de kostar cirka 1100:- ,minns inte om det är st eller paret. Hursomhelst, vad får man om man köper jämtemot att svetsa ihop ett par egna. ? Jag måste nämligen också bygga om lite fjäerben i bakvagen på min bil. Det går nån slags motor där orig fjädern ska vara :P

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Vad bör man ha för godstjocklek i rören om man skall slå en M45 x 1,5 gänga i toppen av dem för låsmuttern till dämparen?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003
Inlägg: 733

Namndispens
Namndispens

_maniac_ skrev:
Det finns ju tomma fjäderben att köpa. Typ ett "kit" bla från stödämparverkstan.

Hur är det med dem ? de kostar cirka 1100:- ,minns inte om det är st eller paret. Hursomhelst, vad får man om man köper jämtemot att svetsa ihop ett par egna. ? Jag måste nämligen också bygga om lite fjäerben i bakvagen på min bil. Det går nån slags motor där orig fjädern ska vara :P



Det måste man ju kolla upp om det gäller paret=)
Citera
mk2 cossi
Uddevalla
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Egna coilovers...

Till min mk2 Escort svarvade jag rör 50.90 inv o 54.85 utv som jag slog M55x2 gänga på. M55x2 stål-muttrar finns att köpa för ca 60 kr/st. Sedan trädde jag dessa utanpå mina Capriben o vipps hade jag så kallade justerbara Grupp 4 ben. Beroende på hur tjocka dina ben är kan du även slå standard "fjäderbensgänga" M52 eller M54. Då finns det riktiga muttrar att köpa med integrerat fjäder säte o låsmutter. Kostar dock en slant ca 250 kr/st.

Mvh PC



_________________
Patrik Cederberg
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Tack Patrik, bra info! thumbs up

Dock har jag redan gängade rör med säte från Demon Tweeks på mina befintliga fjäderben. Avsikten med att bygga nya ben är att flytta upp spindeln på benet så att geometrin bibehålls men bilen blir lägre.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Skruva banåkabil
Bygga fjäderben - Erfarenheter?
3103 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande