| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Längder på fjäderben, söker korta
|
4817 besök totalt |
|
Jag har bytt bakvagn på min golf och behöver nu ha tag i betydligt kortare fjäderben än original. orsaken är att nedre fjäderbensfästet har hamnat betydligt högre upp men jag vill fortfarandes behålla original övrefjäderbensfäste. Ska tilläggas att det är bakre fjäderben till en golf jag söker men är helt klart beredd att modifiera benet. Jag vill dock hitta ett komplett ben som är max 350mm långt(se bild) för att det ska kunna funka. Det borde ju finnas någon bilmodell som har ett liknande ben som golfen men kortare. (Nej det är inget golfben på bilden men man tar vad man har(bild på alltså))
Jag bor och jobbar i en liten ort så jag har ju tyvärr ingen möjlighet att ta mig till en välsorterad skrot för att kunna botanisera i deras flora av ben i jakten på en i lagom längd. Det jag bygger är ett budgetbygge av modell större så någon specialtillverkning av ett par ben kan jag inte ens drömma om. Jag letar en modell jag kan hyfsat enkelt modifiera en begagnad för att passa och för att sen när pengar finns kunna enkelt hitta en värre variant av, ex konimodell. Någon som har förslag på ben eller vet någon sida där många bilmodellers fjäderben står med och har alla längddata om benen uppradade. Tacksam för lite hjälp
|
||
|
På vilket sätt sitter benet ihop med spindeln?
Har ett par corolla- och celicaben i garaget.. Såhär på rak arm tvivlar jag på att de är kortare än 35cm men jag kan ju mäta imorrn kväll när jag åker dit. Om det är tänkbart med japsdelar i tyskjärnet alltså..
_________________ Mikael Cedergren Toyota Celcia |
||
Det är en cylinder som sitter på en axel med en bussning emellan, är nog inga större problem att byta den och svetsa på en annan cylinder där nere på benet och sen kyla snabbt om det är fel storlek på nåt ben som är bra i längd. Du får hemsk gärna mäta och meddela mått, jag kan tänka mig vilket märke som helst bara det funkar .
Tog en bild på det befintliga benet idag, det som är ca 20cm för långt.
Edit: Laddade upp en ny bild. |
||
|
Såhär ser corollabenet ut. Det sitter två fästöron längst ner på hylsan, som fästs i spindeln med två feta bultar.
Fast nu kom jag på att golfen ju inte alls har mcpärson bak (väl?) som corollan har... hehe
Men det kanske kan vara användbart iallafall.. Jag mäter imorrn. _________________ Mikael Cedergren Toyota Celcia |
||
|
Som Pugho säger ser det inte ut som ett fjäderben egentligen (McPherson) utan kanske mer en sorts coiloverdämpare.
GAZ har faktiskt riktigt bra priser på sånt, värt att kolla? En 13" dämpare (330 mm blir det väl) går att få loss för runt 59 pund plus frakt, så nånstans 2000kr för ett par brukar det landa på med frakt. Plus fjädrar, i och för sig... Det är förstås inte råbudget, men... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Det är ju just råbudget som gäller för bygget, bara besiktingen kommer väl stå för halva bygget kostnad inte riktigt kanske men vill inte köpa nya dämpare osv när jag inte ens vet hur bilen beter sig när jag får ihop det, vet inte ens om jag får vettig höjd på bilen men för att ens få ner den på backen så måste jag ha dämpare...
Gustaf>> 13" är det totallängd eller själva kolvhuset som håller det måttet? Länk till vart man hittar GAZ i England? |
||
|
Det är längd mellan bussningarna (om jag inte minns fel), det finns många fler längder också. På www.gaz-shocks.com finns mer info, kan handlas hos exempelvis Burton eller Rally Design (www.raldes.co.uk).
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Gustaf>> Där fanns en del roligt ja, synd man inte kan hitta sådana listor på dämpare som sitter i producerade bilar.
Ingen som har en Alfa, Renualt, Ford eller annan bil som har fjäderben modell kort i baken??? Någon modell måste det ju finnas som är kortare???.
Vill ju bara ha lite tips på ben jag kan kolla närmare på för att kunna hitta nåt som kan funka.. |
||
|
Glöm corolla med McPherson bak iallafall..
Även om jag inte var så snabb ut och mäta så var jag alldeles för snabb att svara på din ursprungsfråga.. hehe.. Det visade sig idag att fjäderbenen helt utdragna är nästan 60cm.. Hur går det för dig? Har du hittat något annat användbart? _________________ Mikael Cedergren Toyota Celcia |
||
|
Jag tror att gamla Renault 12/15/17 och kanske 18 och 20 kan ha korta fjäderben fram.
Kanske lite svårt att hitta begagnat då alla såna bilar antagligen rostat bort. Kanske finns fler bilar med liknande konstruktion. Dessa bilar har en framvagn med dubbla tvärlänkar och fjäderbenet "uppepå" övre tvärlänken. Så det borde vara rätt kompakt. Nackdelen kan vara att fjädern har rätt stor diameter, med det går ju att göra om fjädertallriken. Fjäder lär du ju ändå behöva byta. |
||
|
Nej inget användbart ännu, borde ju finnas någon bil med korta dämpare bak tycker jag då, finns det ingen här som sätt eller haft en bil med korta bakdämpare så är väl inte risken så stor att jag hittar några på skroten heller
.
|
||
|
Jag letar efter korta fjäderben att sätt3a fram. Själva hylsan ska vara ca 300mmd eller kortare. Korta insatsdämpare där själva hylsan är under 300mm funkar också. Då kortar jag fjäderbenet. Det är till en golf mk1.
_________________ Per Ferm |
||
|
Re:
Du kan inte höja fjäderbens tornet? _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
|
Tjena Per!
Det går inte att använda coilovers (skruvben) från en Golf 2:a? Jag har en uppsättning defekta KW-dämpare inkl fjädrar som läcker olja. Om det är intressant kan jag mäta hur långa de är. Edit: Junfors: det var ju ett tag sen du skrev denna tråden nu såg jag... _________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4817 besök totalt |