Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1957 besök totalt |
Avstämning ??
Efter dom inledande provkörningarna kan jag bara konstatera att framhjulen studsar i kurvorna ( ungefär som bakhjulen på en EPA-traktor). Har fått höra från flera hålla att det beror på för hårda stötdämpare. (Har även hört att det beror på bumpsteer). Enligt spec. på dämparna är avstämningen 600/190 fram och 565/218 bak.... Vad betyder detta, och är det helt åt h*e på en 924 på 1080 kg (inkl. förare). Nån som har nån annan hållbar teori så är det bara att ventilera den här!!!! ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||
Bilstein kan man gissa?
Problemet med Bilstein är att de anger sina dämpvärden vid 52m/s och du kan ju börja fundera på vilket potthåll du måste attackera med grovt våld för att få upp fjädringen i de hastigheterna... ![]() Fast om man ska säga ngt generellt vore det att du har MYCKET returdämpning på dom... Fast då vet jag ju inte hur de sitter osv på din bil så det är egentligen en ganska irelevant iaktagelse. Kolla oxå upp egenfrekvensen. Kan kanske vara för hård fjäder? |
||||||||
Skall tydligen inte vara något problem med fjädrarna. Kör med H&R 100 (100kg/cm tror jag) runtom, kommer inte ihåg längden med tror att det var runt 150mm. Det finns dom som kör likadana bilar med tuffare fjädrar så jag tror att det är OK.
Toe in bak är ställd till 0, dvs helt raka hjul. Nu visade det sig att bakhjulen är helt parallella men pekar synbart åt vänster, dvs toe out på vänster bak och toe in på höger.... kan det ha något med problemen att göra??? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||
för långa fljädrar?
Jag satte i nya fjädrar i marcosen för två år sedan studsade omkring. Bestämde mig för att sänkabilen kapade 5 cm och vips så hade jag fjädring ibak igen de var helt stumma innan! ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
Låter som sk. "coil bind" Att den för långa fjädern tvingas på plats och när det fjädrar så "tar varven slut"... Kan man säga... Tror inte att problemet med 924:an är fjädrarna om det finns andra som använt samma typ... *syftar för fullt mellan tumme och pekfinger* ![]() Vad "brukar" dom andra som åker 924 ha för värden på sina dämpare? |
||||||||
Det var inte coilbound utan när jag klämde ihop dem så blev förspänningen för hög (Borde iofs fattat det när det krävdes stor kraft för att få ihop det och att billen inte sjönk en mm när domkraften släppte ner den) Men jag fick en mycket förutsägbar tailhappy bil som var löjligt lätt att köra fort med Förutom under bron på Kinnekulle men där har jag aldrig vågat köra fort _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
En flerfaldig vinnare av Rodsport B åker med 600-700 lbs fjädrar, är väl ungefär 100-120kg........... Pär: Bumpsteer vet jag vad det är..... kan gissa att rollsteer är ungefär samma sak, stämmer det ?? Borde kolla hur mycket bumpsteer det är men skall vänta med det lite av två anledningar, har inte klurat ut något sätt att kolla det på ett enkelt sätt och så skall toe och camber ställas in ordentligt och proköras innan.... bara en ändring åt gången......... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||
Japp, samma sak fast när bilen rollar! (ivf enligt den bok jag läste i) Har epostat förslag hur man kan kolla bumpsteer till Ingemar. Men använder man den metoden så förstör man en fint gjord hjulinställning..... ![]() Kanske kan man göra en snabbkoll mellan normal höjd och den höjd bilen har innan framhjulen lättar. Jag har indikatorklocka ni kan låna om det behövs. _________________ Pär Hylander |
||||||||
Hur ska man läsa ut värdena ovan? Vilken/vilka enheter är det? _________________ Pär Hylander |
||||||||
Nu tänker ngn så det knakar... ![]() ![]() N...kanske... ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||||
Visst är det Bilstein... finns två olika varianter att välja på till 924/944/968 944/Turbo/968: Fram Clubsport fjäderben Coilover Avstämning 380/150 Bak Clubsport stötdämpare (ej Coilover) Avstämning 400/200 Samt dom lite elakare: 944/Turbo/968 "Turbo Cup" Fram Racing Fjäderben Coilover Avstämning 600/190 Bak Racing stötdämpare Coilover Avstämning 565/218 Skulle klart vara bra om nån kan tala om vad dom olika siffrorna betyder och om det är bra eller dåligt....... ![]() ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1957 besök totalt |