Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Avstämning ??
1957 besök totalt
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Avstämning ??

Efter dom inledande provkörningarna kan jag bara konstatera att framhjulen studsar i kurvorna ( ungefär som bakhjulen på en EPA-traktor). Har fått höra från flera hålla att det beror på för hårda stötdämpare. (Har även hört att det beror på bumpsteer).

Enligt spec. på dämparna är avstämningen 600/190 fram och 565/218 bak.... Vad betyder detta, och är det helt åt h*e på en 924 på 1080 kg (inkl. förare).

Nån som har nån annan hållbar teori så är det bara att ventilera den här!!!! thumbs up

Mantorp
Här sen Nov 2002

Bilstein kan man gissa?

Problemet med Bilstein är att de anger sina dämpvärden vid 52m/s och du kan ju börja fundera på vilket potthåll du måste attackera med grovt våld för att få upp fjädringen i de hastigheterna...

Fast om man ska säga ngt generellt vore det att du har MYCKET returdämpning på dom... Fast då vet jag ju inte hur de sitter osv på din bil så det är egentligen en ganska irelevant iaktagelse.

Kolla oxå upp egenfrekvensen. Kan kanske vara för hård fjäder?

FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Skall tydligen inte vara något problem med fjädrarna. Kör med H&R 100 (100kg/cm tror jag) runtom, kommer inte ihåg längden med tror att det var runt 150mm. Det finns dom som kör likadana bilar med tuffare fjädrar så jag tror att det är OK.

Toe in bak är ställd till 0, dvs helt raka hjul. Nu visade det sig att bakhjulen är helt parallella men pekar synbart åt vänster, dvs toe out på vänster bak och toe in på höger.... kan det ha något med problemen att göra???

Uppsala
Här sen Jan 2003

för långa fljädrar?
Jag satte i nya fjädrar i marcosen för två år sedan studsade omkring.
Bestämde mig för att sänkabilen kapade 5 cm och vips så hade jag fjädring ibak igen de var helt stumma innan!

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

cat7even skrev:
för långa fljädrar?
Bestämde mig för att sänkabilen kapade 5 cm och vips så hade jag fjädring ibak igen de var helt stumma innan!

Låter som sk. "coil bind" Att den för långa fjädern tvingas på plats och när det fjädrar så "tar varven slut"... Kan man säga...

Tror inte att problemet med 924:an är fjädrarna om det finns andra som använt samma typ... *syftar för fullt mellan tumme och pekfinger*

Vad "brukar" dom andra som åker 924 ha för värden på sina dämpare?

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Sätter en femma eller ett bränslefilter på bump eller roll-steer

Detta eftersom ni modifierat länkarmens infästning men inte styrledens position

Uppsala
Här sen Jan 2003

AL skrev:
cat7even skrev:
för långa fljädrar?

Låter som sk. "coil bind" Att den för långa fjädern tvingas på plats och när det fjädrar så "tar varven slut"... Kan man säga...

Tror inte att problemet med 924:an är fjädrarna om det finns andra som använt samma typ... *syftar för fullt mellan tumme och pekfinger*

Det var inte coilbound utan när jag klämde ihop dem så blev förspänningen för hög (Borde iofs fattat det när det krävdes stor kraft för att få ihop det och att billen inte sjönk en mm när domkraften släppte ner den)
Men jag fick en mycket förutsägbar tailhappy bil som var löjligt lätt att köra fort med Förutom under bron på Kinnekulle men där har jag aldrig vågat köra fort

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
AL skrev:
cat7even skrev:
för långa fljädrar?

En flerfaldig vinnare av Rodsport B åker med 600-700 lbs fjädrar, är väl ungefär 100-120kg...........

Pär: Bumpsteer vet jag vad det är..... kan gissa att rollsteer är ungefär samma sak, stämmer det ?? Borde kolla hur mycket bumpsteer det är men skall vänta med det lite av två anledningar, har inte klurat ut något sätt att kolla det på ett enkelt sätt och så skall toe och camber ställas in ordentligt och proköras innan.... bara en ändring åt gången.........

Laholm
Här sen Nov 2002

FSN skrev:

Pär: Bumpsteer vet jag vad det är..... kan gissa att rollsteer är ungefär samma sak, stämmer det ?? Borde kolla hur mycket bumpsteer det är men skall vänta med det lite av två anledningar, har inte klurat ut något sätt att kolla det på ett enkelt sätt och så skall toe och camber ställas in ordentligt och proköras innan.... bara en ändring åt gången.........

Japp, samma sak fast när bilen rollar! (ivf enligt den bok jag läste i)

Har epostat förslag hur man kan kolla bumpsteer till Ingemar. Men använder man den metoden så förstör man en fint gjord hjulinställning..... I korthet går metoden ut på att hissa bilen upp och ned i framvagnsbalken och kolla om toe ändrar sig på olika höjder. Ska man göra det "seriöst" behöver man ha fjäderbenen på plats i bilen men fjädrarna demonterade.

Kanske kan man göra en snabbkoll mellan normal höjd och den höjd bilen har innan framhjulen lättar.

Jag har indikatorklocka ni kan låna om det behövs.

Laholm
Här sen Nov 2002

FSN skrev:

Enligt spec. på dämparna är avstämningen 600/190 fram och 565/218 bak.... Vad betyder detta,

AL skrev:
Bilstein kan man gissa?
Fast om man ska säga ngt generellt vore det att du har MYCKET returdämpning på dom... Fast då vet jag ju inte hur de sitter osv på din bil så det är egentligen en ganska irelevant iaktagelse.

Hur ska man läsa ut värdena ovan? Vilken/vilka enheter är det?

Mantorp
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:
FSN skrev:

Enligt spec. på dämparna är avstämningen 600/190 fram och 565/218 bak.... Vad betyder detta,

AL skrev:
Bilstein kan man gissa?

Nu tänker ngn så det knakar... (Dethär vet jag ju )

N...kanske...

FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
AL skrev:
Pär Hylander skrev:
FSN skrev:

AL skrev:
Bilstein kan man gissa?

Nu tänker ngn så det knakar... (Dethär vet jag ju )

N...kanske...

Visst är det Bilstein... finns två olika varianter att välja på till 924/944/968

944/Turbo/968:
Fram Clubsport fjäderben Coilover Avstämning 380/150
Bak Clubsport stötdämpare (ej Coilover) Avstämning 400/200

Samt dom lite elakare:
944/Turbo/968 "Turbo Cup"
Fram Racing Fjäderben Coilover Avstämning 600/190
Bak Racing stötdämpare Coilover Avstämning 565/218

Skulle klart vara bra om nån kan tala om vad dom olika siffrorna betyder och om det är bra eller dåligt.......

Torslanda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
..

Avstämning ??
1957 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande