Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bakvagnsfunderingar.
1478 besök totalt
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
Bakvagnsfunderingar.

Har funderat lite på olika bakvagnslösningar, och nu kommer funderingarna till en variant inspirerad av trailingarmframvagnen på skotern, samt Chapmanstrut.


Tyvärr ritar jag uselt så ingen bild initialt.

Tänkt lösning:

1 stycke längsgående länkarm, lång (30-50 cm), som i framänden sitter i chassiet med en bussning eller kulled. i bakänden sitter hjullagret. krafter rakt tryckande och skjutande vid gas och broms (bromsar vid diff) samt böjande kraft för toe.

2 stycken enkla tvärstälda bärarmar, en övre och en nedre, sitter med kulleder, justerbara, tar upp sidokraft, sköter camber och spårvidd.



Hur skulle en sådan bakvagn fungera, och vad är nackdelarna gentemot dubbla A-armar?

Teoretiska fördelar?

toe blir beroende på dels spårvidd dels om man kan justera isär främre länkarmsinfästningarna.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Så ser bakvagnen ut på BMW 3-serie -91 och nyare, tycker den fungerar rätt så bra. För och nackdelar får någon annan flinka in med dock.

Några bilder.



_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
mrlynx
Umeå / Gräsmyr
Här sen Jan 2006
Inlägg: 16



en liten bild på tankegången



Bilen är en seven.
Ford sierra drivaxel och lagerhus.
ett typ 35x35x2 rör 800 mm långt som rakt framåtriktad bärarm.
toe justeras med skims mellan upright och lagerhus.
camber justeras genom att undre staget har en P-ände i vardera änden med olika gäng så
den fungerar som en vantskruv.

Hur stora blir toekrafterna? bärarmen måste ju ta upp dom.
Behöver jag tänka på caster?
Jag har inte börjat räkna på egenskaperna än men jag intresserad av för och nackdelar med konstruktionen.
Måttsatt ritning kommer senare.

_________________
Robert Eklund
Citera
mrlynx
Umeå / Gräsmyr
Här sen Jan 2006
Inlägg: 16





Jag har upptäckt att saab 900 OG har samma splines på sin yttre knut som ford sierra/scorpio drivaxlar
dessutom är den kompaktare vilket gör att jag slipper korta drivaklarna för att få rätt spårvidd.

_________________
Robert Eklund
Citera
Skruva banåkabil
Bakvagnsfunderingar.
1478 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande