| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bakvagnsfunderingar.
|
1478 besök totalt |
|
Bakvagnsfunderingar.
Har funderat lite på olika bakvagnslösningar, och nu kommer funderingarna till en variant inspirerad av trailingarmframvagnen på skotern, samt Chapmanstrut. Tyvärr ritar jag uselt så ingen bild initialt. Tänkt lösning: 1 stycke längsgående länkarm, lång (30-50 cm), som i framänden sitter i chassiet med en bussning eller kulled. i bakänden sitter hjullagret. krafter rakt tryckande och skjutande vid gas och broms (bromsar vid diff) samt böjande kraft för toe. 2 stycken enkla tvärstälda bärarmar, en övre och en nedre, sitter med kulleder, justerbara, tar upp sidokraft, sköter camber och spårvidd. Hur skulle en sådan bakvagn fungera, och vad är nackdelarna gentemot dubbla A-armar? Teoretiska fördelar? toe blir beroende på dels spårvidd dels om man kan justera isär främre länkarmsinfästningarna. |
|
Så ser bakvagnen ut på BMW 3-serie -91 och nyare, tycker den fungerar rätt så bra. För och nackdelar får någon annan flinka in med dock.
Några bilder.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
|
en liten bild på tankegången
Bilen är en seven. Ford sierra drivaxel och lagerhus. ett typ 35x35x2 rör 800 mm långt som rakt framåtriktad bärarm. toe justeras med skims mellan upright och lagerhus. camber justeras genom att undre staget har en P-ände i vardera änden med olika gäng så den fungerar som en vantskruv. Hur stora blir toekrafterna? bärarmen måste ju ta upp dom. Behöver jag tänka på caster? Jag har inte börjat räkna på egenskaperna än men jag intresserad av för och nackdelar med konstruktionen. Måttsatt ritning kommer senare. _________________ Robert Eklund |
![]() |
Skruva banåkabil
Bakvagnsfunderingar.
|
1478 besök totalt |