| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
gummi vs. stålomspunnet
|
5311 besök totalt |
|
gummi vs. stålomspunnet
Som sagt, bytte på vinterbilen (12år gammal) i höstas bägge slangarna fram mot nya i gummi och fick en "stummare" broms direkt. Så nu när bansäsongen snart kommer så är frågan om
4st nya kvalitativa förstärkta gummislangar för 250kr är MYCKET sämre "stummhet" i än ett set stålomspunnet för 850? Så erfarenheter önskas! _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Re: gummi vs. stålomspunnet
Du kommer nog inte få stummare känsla med nya gummislangar än nya stålomspunna men i jämförelse med gamla elastiska gummislangar blir det en ny bil. Bromsslangarna är som mjölken ungefär, har begränsad livslängd... _________________ Roland Johansson |
||||
|
Hade varit mycket intressant med ett test av stålomspunnet och vanlig standard gummislang. Säkerligen ingen skillnad när båda är nya, men hur är det efter ett år, två etc. Hur påverkas dom av långvarig usättning av värme, en hel dag på banan brukar ju resultera i ganska varm bromsvätska.
_________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||
Så korta som slangarna är på bil gör det inte mycket skillnad, på hoj där du kan ha runt 130cm slang kan det göra ofantlig skillnad. Efter något/några år blir gummislangen sämre, men gummislangar bör bytas tidigare på räjsbilar och även bilar som går bana. Stålomspunna slangar kan slitas mellan stålflätan och teflonet innanför och bör också bytas ibland. _________________ Roland Johansson |
||||
|
De blir altså mer "bang for the buck" med gummi
å varför inte byta var 2/3år isf. blir ju inte dyrare för det! Ja, då var den myten antagligen död
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Mm men när man kan få stålspunna slangar billigare än original gummislangar så är ju situationen en annan. Hydroscand tillverkar slangar inkl kopplingar på beställning för ca 200 spänn/styck medan originalslangar till miatan kostar 410 spänn stycket
_________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||
|
Jag tror att andra faktorer påverkar om teflonslang med skyddsfläta blir "prisvärt" stummare än armerad gummislang. Har man mycket flex i bromsok och torpedvägg så blir det nog inte prisvärt så att säga, om man nu inte råkar ha en miata med dyra orginalslangar alltså.
Är däremot torped och bromsok mkt styva så kanske skillnaden blir lättare att märka. Däremot tror jag inte teflonet åldras på samma vis som gummislangar så att dom sväller och skapar problem med att inte släppa tillbaka bromsvätskan som gamla gummislangar kan göra. _________________ Pär Hylander |
||||
|
Som en liten eftersläntare här i tråden så kan jag nämna att komplett sats med bromsslangar, BMW original till E30 (gummi) kostar lika mycket som eftermarkandens slangpaket.
Går man till en hydraulmojängsnasare så kan man nog tjäna en slant även på denna modell när det vankas slangbyte.
_________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Blev välldans nyfiken på vad de olika tillbehörs butikerna sålde för någon slang,
så jag tog bilen å åkte till de "stora" kjedjorna nu ikväll. Micro: 165kr fram 145kr bak Eu bildelar: 165kr fram 145kr bak Mekonomen: 150kr fram 129kr bak Biltema: 59,90kr fram 59,90kr bak De roliga är att alla slangarna är av samma fabrikör/art:nr: semperit! _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Ja se där... då vet man ju var man ska handla sina bromsslangar
//Fredrik - med gummislangar (fräscha) på kadetten! _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||
och då det diskuteras nya gummislangar gentemot nya stålomspunna hoppas jag du bytte just detta, så du inte ersatte 25 år gamla slutkörda slangar och konstaterade att stålomspunna är bättre. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Får man besiktiga med stålomspumma på "vanlig" bil numera ?
Vet det var "på tapeten" förr att det inte fick vara så och det avhjälptes med krympslang
_________________ Oscar Lindengren Volvo 242DL ( snart 242 T6 ) Nissan Sunny Gti-R Honda CBR954RR |
||||
|
Hurvida stålomspunna slangar blir stummare än gummislang beror ju helt på hur gummislangen är förstärkt. Att sedan använda teflon i slangarna ger ju i sig ingen ökad stumhet, dock kan det motverka att bromsvätskan tar upp fukt genom gummislangarna vilket är ett problem med vissa bromsvätskor.
Jagar man vikt finns ju också slangar som istället för stål är förstärkta med ex. aramidfiber. Då borde inte heller teflonslangen nötas av förstärkningen. Många hydraulslangar av gummi är ju annars stålomspunna även om man sedan har täckt över detta med gummi. Att ha oskyddat stål överst innebär ju en viss risk för nötning. |
||||
Det är ju just det det ska göra så vitt jag vet? Stålstrumpan är bara ett slitageskydd, stumheten kommer från teflonmaterialet som är stummare än gummi. En anekdot kan vara en kompis erfarenhet efter att ha monterat biltemas bromsslangar, när dom luftade så upptäckte han att man t.om. kunde se med blotta ögat att slangens diameter förändrades med pedaltrycket.. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Nu tror jag faktiskt du trasslat in dig i slangarna.
Det är min bestämda uppfattning att teflontuben som används till bromsslangar är mkt stum, mycket tack vara att diamtern är så liten. Högsta tillåtna tryck för teflontub i akteulla dimensioner vid rumstemperatur är många hundra bar har jag för mig. Stålstrumpan är endast till för mekaniskt skydd, den har ingen bärande funktion Hydraulslangar är normallt sett armerade med stål, det är alltså ståltrådarna/armeringen som är lastbärande. Det utesluter inte att där är en invulkad skyddstrumpa i vissa hydraulslangar, men jag har inte reflekterat över det. Bromslangar av vanlig typ ("gummi") har jag ivf aldrig stött på några stålarmerade, utan är nog normalt textilarmerade. Sen egenskaperna slangen får beror utöver själva materialet även mycket på hur armeringen är lindad, lite knasiga vinklar på den och slangen kan svälla eller dra ihop sig när den tryckssätts _________________ Pär Hylander |
||||
Rolle - hade faktikst ca 1år gamla gummislangar när jag bytte :-) _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Vill påstå att "stumheten" även beror på vilken typ av belägg man använder. Enklare belägg komprimeras mer de blir ordentligt varma och leder i sig till en "svampig" känsla så då spelar det inte någon roll hur mkt stålomspunna slangar som sitter på fordonet.
_________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||
|
Jag har iofs inte kollat än, men enl. en kompis så har 406orna inga slangar alls bak utan bara rör, den rörelse som ska tas upp sköts tydligen genom att rören är rullade som en spiral/fjäder.. Jag tyckte det lät som gjort för utmattningsbrott, min kompis var också tveksam till konceptet. Jag tror inte att han ljuger för mig, men jag måste ändå ta mig en titt och se med egna ögon om det är sant (finns det bromsrörsmaterial som skulle tåla en sådan behandling med goda marginaler?)
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Har funnits länge på Citroen så om det har varit ett så stort problem med utmattning så borde det nog har framkommit vid det här laget.
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
gummi vs. stålomspunnet
|
5311 besök totalt |