Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise Motorsport-99
<<   1, 2
7886 besök totalt
StefanJ
Vallentuna/Sthlm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 190


Trådstartare
Tackar för svaren!

_________________
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Kan bara instämma i de glada tillropen - mer habegär har jag sällan känt
(Skulle vara Lotus 47 då, men det här är ju en "något" bättre bil)

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Stefan - du e ju inte riktigt klok - på någe sätt......



















men det vet du ju att jag tycker...


thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10973



Dude skrev:
Dessutom får du söka dispens med att sitta i mitten av bilen oavsett klass i SLC.


Ytterligare en regel med tveksam nytta?


Hur långt åt sidan måste man sitta, då?

Flytta stolen två millimeter åt valfritt håll så är den inte i mitten längre

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

DJ skrev:
Dude skrev:
Dessutom får du söka dispens med att sitta i mitten av bilen oavsett klass i SLC.


Ytterligare en regel med tveksam nytta?


Hur långt åt sidan måste man sitta, då?

Flytta stolen två millimeter åt valfritt håll så är den inte i mitten längre


Tro mig när jag säger att Fredrik-SLC:s ord är lag

Jag har försökt med ALLT!!! och det enda svar jag får, är att hela bålen skall befinna sig på sidan av bilens begränsningslinje

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dude skrev:
DJ skrev:
Dude skrev:
Dessutom får du söka dispens med att sitta i mitten av bilen oavsett klass i SLC.


Ytterligare en regel med tveksam nytta?


Hur långt åt sidan måste man sitta, då?

Flytta stolen två millimeter åt valfritt håll så är den inte i mitten längre


Tro mig när jag säger att Fredrik-SLC:s ord är lag

Jag har försökt med ALLT!!! och det enda svar jag får, är att hela bålen skall befinna sig på sidan av bilens begränsningslinje


Tillbaka till topic.

Var i Vallentuna håller du till?
Vår plastkille håller till i v-city.
Ett studiebesök med tillhörande dreggel känns nära förestående

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



oj, finns det några bilder på den centrerade sittpositionen?
Hur går det till?, modifieringar i chassit, special styrväxel?

Vad innebär "Elise Motorsport chassis #9"?
vad skiljer chassit mot ett vanligt S1 chassi?

Mer detaljbilder!!

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Dude skrev:
DJ skrev:
Dude skrev:
Dessutom får du söka dispens med att sitta i mitten av bilen oavsett klass i SLC.


Ytterligare en regel med tveksam nytta?


Hur långt åt sidan måste man sitta, då?

Flytta stolen två millimeter åt valfritt håll så är den inte i mitten längre


Tro mig när jag säger att Fredrik-SLC:s ord är lag

Jag har försökt med ALLT!!! och det enda svar jag får, är att hela bålen skall befinna sig på sidan av bilens begränsningslinje


kan väl tänka mig att ändra på den regeln , nu när det finns 2 bilar med centerförarplacering....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
StefanJ
Vallentuna/Sthlm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 190


Trådstartare
Dude skrev:
Dude skrev:
DJ skrev:
Dude skrev:
Dessutom får du söka dispens med att sitta i mitten av bilen oavsett klass i SLC.


Ytterligare en regel med tveksam nytta?


Hur långt åt sidan måste man sitta, då?

Flytta stolen två millimeter åt valfritt håll så är den inte i mitten längre


Tro mig när jag säger att Fredrik-SLC:s ord är lag

Jag har försökt med ALLT!!! och det enda svar jag får, är att hela bålen skall befinna sig på sidan av bilens begränsningslinje


Tillbaka till topic.

Var i Vallentuna håller du till?
Vår plastkille håller till i v-city.
Ett studiebesök med tillhörande dreggel känns nära förestående



Jag jobbar i Vallentuna C och bor ca 10-15 minuters bilresa därifrån, dock så har jag inte bilen ståendes hemma för tillfället, men jag ska troligtvis ta hem den om ett par veckor. Kan höra av mig då.

_________________
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Citera
StefanJ
Vallentuna/Sthlm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 190


Trådstartare
Turbo² skrev:
oj, finns det några bilder på den centrerade sittpositionen?
Hur går det till?, modifieringar i chassit, special styrväxel?

Vad innebär "Elise Motorsport chassis #9"?
vad skiljer chassit mot ett vanligt S1 chassi?

Mer detaljbilder!!


Ska försöka fixa lite bilder så fort jag har tid. Alla Elise Motorsports som Lotus Sport byggde har centrerad sittposition. Exakt vad man behöver göra för att kunna genomföra något liknande har jag ingen aning om.

Elise Motorsport chassi #9 betyder att det är chassi nummer LS009 utav totalt 36 stycken. Det är en del grejer som skiljer Motorsporten ifrån en vanlig S1, dock har jag inte i huvudet axakt vad det är som skiljer. Dock så är ju Elise Motorsporten byggd som racebil och Elise S1 som gatbil.

_________________
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Citera
StefanJ
Vallentuna/Sthlm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 190


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Dude skrev:
DJ skrev:
Dude skrev:
Dessutom får du söka dispens med att sitta i mitten av bilen oavsett klass i SLC.


Ytterligare en regel med tveksam nytta?


Hur långt åt sidan måste man sitta, då?

Flytta stolen två millimeter åt valfritt håll så är den inte i mitten längre


Tro mig när jag säger att Fredrik-SLC:s ord är lag

Jag har försökt med ALLT!!! och det enda svar jag får, är att hela bålen skall befinna sig på sidan av bilens begränsningslinje


kan väl tänka mig att ändra på den regeln , nu när det finns 2 bilar med centerförarplacering....


Tycker att det låter som en mycket bra idé

_________________
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



rsr skrev:
Turbo² skrev:
oj, finns det några bilder på den centrerade sittpositionen?
Hur går det till?, modifieringar i chassit, special styrväxel?

Vad innebär "Elise Motorsport chassis #9"?
vad skiljer chassit mot ett vanligt S1 chassi?

Mer detaljbilder!!


Ska försöka fixa lite bilder så fort jag har tid. Alla Elise Motorsports som Lotus Sport byggde har centrerad sittposition. Exakt vad man behöver göra för att kunna genomföra något liknande har jag ingen aning om.

Elise Motorsport chassi #9 betyder att det är chassi nummer LS009 utav totalt 36 stycken. Det är en del grejer som skiljer Motorsporten ifrån en vanlig S1, dock har jag inte i huvudet axakt vad det är som skiljer. Dock så är ju Elise Motorsporten byggd som racebil och Elise S1 som gatbil.


Skillnaderna är ju bla karossen (med "kupé"-bakdel etc) dessutom tror jag tillverkningsprocessen för dessa är lite mer seriös än orginal elise karossdelar (så är det iaf när det gäller nya elise/exige S2) Sen verkar det ju vara en hel del skillnader i drivlina och givetvis allt som har med mittplaceringen av föraren att göra.
Jag har för mig att Elise motorsport varianterna byggdes först, sedan så skapades Exigen (S1) som en gatversion(!) av motorsport eliserna...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



Det skulla vara intressant att veta hur aluchassit är förstärkt (om det nu är det). Och hur mycket vridstyvare det är samt om det är ingrepp i chassit för att få sitta i mitten..
Detta var en mycket intressant bil.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Turbo² skrev:
Det skulla vara intressant att veta hur aluchassit är förstärkt (om det nu är det). Och hur mycket vridstyvare det är samt om det är ingrepp i chassit för att få sitta i mitten..
Detta var en mycket intressant bil.


Vad jag har förstått så är det en hel del andra skillnader (utöver motorsport modifikationerna i det här fallet) mellan ett S1 chassi och ett S2 chassi som vi har i speedstrarna... Så det är inte säkert att modifikationerna går att applicera direkt på våra bilar... Men jag kan ha fel...

Iofs är det ändå intressant, info finns säkert på SELOC förresten...

_________________
Mattias Meldert
Citera
StefanJ
Vallentuna/Sthlm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 190


Trådstartare
meldert skrev:
rsr skrev:
Turbo² skrev:
oj, finns det några bilder på den centrerade sittpositionen?
Hur går det till?, modifieringar i chassit, special styrväxel?

Vad innebär "Elise Motorsport chassis #9"?
vad skiljer chassit mot ett vanligt S1 chassi?

Mer detaljbilder!!


Ska försöka fixa lite bilder så fort jag har tid. Alla Elise Motorsports som Lotus Sport byggde har centrerad sittposition. Exakt vad man behöver göra för att kunna genomföra något liknande har jag ingen aning om.

Elise Motorsport chassi #9 betyder att det är chassi nummer LS009 utav totalt 36 stycken. Det är en del grejer som skiljer Motorsporten ifrån en vanlig S1, dock har jag inte i huvudet axakt vad det är som skiljer. Dock så är ju Elise Motorsporten byggd som racebil och Elise S1 som gatbil.


Skillnaderna är ju bla karossen (med "kupé"-bakdel etc) dessutom tror jag tillverkningsprocessen för dessa är lite mer seriös än orginal elise karossdelar (så är det iaf när det gäller nya elise/exige S2) Sen verkar det ju vara en hel del skillnader i drivlina och givetvis allt som har med mittplaceringen av föraren att göra.
Jag har för mig att Elise motorsport varianterna byggdes först, sedan så skapades Exigen (S1) som en gatversion(!) av motorsport eliserna...


Stämmer bra att Elise Motorsporten byggdes först och sedan skapades Exige S1. Det är ganska mycket saker som skiljer Motorsporten ifrån Exige. Bland annat så ska chassiet vara både lättare och styvare vad jag har hört. En annan sak som skiljer är att framrutan bara väger 50% mot vad framrutan på Exigen gör. Det är även en del andra saker som skiljer, kan dock inte komma på det nu.

_________________
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



http://video.google.com/videoplay?docid=-9072840962767597089&q=bes . . . .

Bestmotoring tävling med bl.a. en Elise motorsport.

bara japanska utan översättning dock:/

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Vilket ljud det är i elisen.....riktigt rått! thumbs up

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
StefanJ
Vallentuna/Sthlm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 190


Trådstartare
Nu är hemsidan uppe, så gå gärna in på www.motorsport.sysslingarnas.se och kolla. Där finns det både bilder och mer info om bilen.

_________________
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

rsr skrev:
Nu är hemsidan uppe, så gå gärna in på www.motorsport.sysslingarnas.se och kolla. Där finns det både bilder och mer info om bilen.

thumbs up
Lägger till länken i er teampresentation.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
StefanJ
Vallentuna/Sthlm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 190


Trådstartare
Strålande!

_________________
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Humor... Man har flyttat ratten till mitten men man har inte bemödat sig med att flytta instumenteringen...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise Motorsport-99
<<   1, 2
7886 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande