| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Extaktorrör
|
2900 besök totalt |
|
Extaktorrör
Vem är bäst i mellan sverige på att bygga extraktorrör? Är väldigt skraj att man lämnar till nån klåpare som trollar bort 20hk än att trollar fram 10 hk. Har ferrita & pipearts som kandidater än så länge men vet inte heller hur bra deras system brukar bli...
|
||||
En superseven med 2-liters snurra som jag ska smiska modsportåkarna med
Motorn (honda 2l) har relativt bra utgångseffekt orginal och tanken är väl att kanske peta ur ca 25-30 hk extra för att vara säker att slippa en Auto Carrier i bakhasorna |
||||
|
Hmm jag undrar hur många i detta land som verkligen KAN optimera ett estraktor grenrör?
Det finns ett antal som nog har gjort det med då är det en massa provade. Så jag resonderar att själv är bäste dräng och fram för allt man har ingen att skylla på
Vad hadde du tänkt bygga 4-2-1 eller 4-1? Min tanke var att försöka göra primärrörslängden(4-1) justerbar innan kolektorn, men jag fick inte plats på min hålk
På en 7a borde det gå temligen lätt att fixa juster av priärrörnens längd(4-1). Eller fixa sekundärrörens längd på ett 4-2-1. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Själv är bäste dräng säger du...
Stämmer nog ibland men inte i detta fall känner jag på mej.
Är nog som du skriver svårt att få något optimalt utan att prova sej fram, men det skulle nog gå fortare om man hade något att starta med som teoretiskt borde vara ganska optimalt för att sedan utveckla därifrån. 4-1 eller 4-2-1... Ja, om jag fattat rätt så ger 4-1 kortare register men mer effekt vid höga varvtal. eller? och 4-2-1 ett längre register men inte samma topp effekt? Är nog mest intresserad av ett effekt register mellan 5500-9000v/m. Så det lutar kanske åt ett 4-1 eller??
|
||||
|
Finns en heldel redan skrivet i ämnet
sökord: primär, grenrör, extraktor se tex https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
Det är bra, spara på knapptryckningarna så att inte tangentbordet slits ut i förtid..... fast du får hemskt gärna utveckla den där posten eftersom det är ett offentligt forum och alla har rätt att förstå vad det handlar om
dvs... jag fattar inte ett jota...
|
||||
|
Hehe, Peter G börjar bli ett hyfsat välkänt namn.
Han har byggt ett antal fina x-rör, bla till Jakans bimmer. En bild här. http://www.protrim.no/ http://www.fmcs.nu/forum/showthread. http://www.maptun.com/webshop/shop.p http://www.protrim.no/produkter_turb Här även bild på det splittade framröret Peter byggde åt mig http://www.garaget.org/?car=3723 _________________ Roger Zetterlund. Cupra Ateca. |
||||
|
jaha, OK då har jag lärt mig något nytt...
Ett tips: JAG har iaf ingen aning om vem Jakan är heller... Tänk på att här hänger väldigt mycket folk som inte hänger på andra forum, vilket gör att man kanske får utveckla sina poster lite så att alla hänger med istället för att bara skriva att "Liffe, Piffe eller Stiffe kan fixa det där"...
|
||||
Det vet nog ingen hur många som kan det , jag vet iaf en som kan det och han kallas för musen, driver en firma som heter Ulf Johansson motorteknik AB. tel 0708-488825 Ring till honom ni som är seriösa, vet att han har mycket att göra så han behöver inga telekompisar. Han är duktig på att porta, flödar och räknar ut insug och grenrör, kammar.. Sen vad som är bäst, ett optimerat grenrör för max effekt eller brett register kan man diskutera, för och nackdelar. |
||||
Vill inte kritisera men... har Peter byggt nått extraktor rör till nån
häftigt trimma sugmotor? Turbo rören han bygger kan man inte annat än säga
Är ju här bromsbänken kommer med in provandet
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
|
"stepped headers" är enligt nätet grenrör där rören blir större från avgasport till kollektor ...
Varianter är vanligen två eller tre steg ... Sidan jag läste på var i och för sig en sida som informerade om att de minsann inte sett nån nämnvärd effekt av "stegvisa" headers ... _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
|
För att få fram ett bra grenrör bör man lämpligen använda sig av något simuleringsprogram för att optimera rören till motorn. Informationen om längd, diameter osv. lämnas sedan vidare till någon som har koll på det där med paketering och chassi så man kan få fram en lämplig lösning. Därefter bör man leta reda på någon som kan det där med svetsning; spelar då egentligen ingen roll om de inte kan ett skvatt om motorer bara de är duktiga hantverkare så.
|
||||
|
tanken bakom "stepped headers" är att gaspulsen ska möta mindre volymökningar innan den stora (dvs atmosfären) för att pulsen inte ska vara lika stark när den vänder å går baklänges in i motorn samt att när den går baklänges så ska stegningarna ta lite kraft ur den
är lite som avgastratt på en motorcykel skulle vara skoj se nån hemmapulare bygga ett avstämt 4-2-1 rör med stepped headers å se om det blir nån förbättring _________________ AIexander StenvaII |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Extaktorrör
|
2900 besök totalt |
