Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Extaktorrör
2900 besök totalt
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Extaktorrör

Vem är bäst i mellan sverige på att bygga extraktorrör? Är väldigt skraj att man lämnar till nån klåpare som trollar bort 20hk än att trollar fram 10 hk. Har ferrita & pipearts som kandidater än så länge men vet inte heller hur bra deras system brukar bli...

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Timos motor 08-745 54 40

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Till för vad för bil?
och vad skall bilen använads till?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
fuling skrev:
Till för vad för bil?
och vad skall bilen använads till?

En superseven med 2-liters snurra som jag ska smiska modsportåkarna med
Motorn (honda 2l) har relativt bra utgångseffekt orginal och tanken är väl att kanske peta ur ca 25-30 hk extra för att vara säker att slippa en Auto Carrier i bakhasorna

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Hmm jag undrar hur många i detta land som verkligen KAN optimera ett estraktor grenrör?
Det finns ett antal som nog har gjort det med då är det en massa provade.

Så jag resonderar att själv är bäste dräng och fram för allt man har ingen att skylla på

Vad hadde du tänkt bygga 4-2-1 eller 4-1?

Min tanke var att försöka göra primärrörslängden(4-1) justerbar innan kolektorn, men jag fick inte plats på min hålk

På en 7a borde det gå temligen lätt att fixa juster av priärrörnens längd(4-1).
Eller fixa sekundärrörens längd på ett 4-2-1.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Själv är bäste dräng säger du...
Stämmer nog ibland men inte i detta fall känner jag på mej.
Är nog som du skriver svårt att få något optimalt utan att prova sej fram, men det skulle nog gå fortare om man hade något att starta med som teoretiskt borde vara ganska optimalt för att sedan utveckla därifrån. 4-1 eller 4-2-1... Ja, om jag fattat rätt så ger 4-1 kortare register men mer effekt vid höga varvtal. eller? och 4-2-1 ett längre register men inte samma topp effekt? Är nog mest intresserad av ett effekt register mellan 5500-9000v/m. Så det lutar kanske åt ett 4-1 eller??

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 302



Peter G

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



RZ skrev:
Peter G


Det är bra, spara på knapptryckningarna så att inte tangentbordet slits ut i förtid.....


fast du får hemskt gärna utveckla den där posten eftersom det är ett offentligt forum och alla har rätt att förstå vad det handlar om


dvs... jag fattar inte ett jota...
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 302



Hehe, Peter G börjar bli ett hyfsat välkänt namn.
Han har byggt ett antal fina x-rör, bla till Jakans bimmer.
En bild här.
http://www.protrim.no/

http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=15988&page=1&pp=15
http://www.maptun.com/webshop/shop.php?rubrik=26&kategori=303
http://www.protrim.no/produkter_turbo_manifold.shtml

Här även bild på det splittade framröret Peter byggde åt mig
http://www.garaget.org/?car=3723

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



jaha, OK då har jag lärt mig något nytt...

Ett tips: JAG har iaf ingen aning om vem Jakan är heller... Tänk på att här hänger väldigt mycket folk som inte hänger på andra forum, vilket gör att man kanske får utveckla sina poster lite så att alla hänger med istället för att bara skriva att "Liffe, Piffe eller Stiffe kan fixa det där"...
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



jakan kör dragracing bimmer..

hade en silver m3e30 och numera en z3 rörhög..

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767



fuling skrev:
Hmm jag undrar hur många i detta land som verkligen KAN optimera ett estraktor grenrör?
Det finns ett antal som nog har gjort det med då är det en massa provade.

Så jag resonderar att själv är bäste dräng och fram för allt man har ingen att skylla på

Vad hadde du tänkt bygga 4-2-1 eller 4-1?

Min tanke var att försöka göra primärrörslängden(4-1) justerbar innan kolektorn, men jag fick inte plats på min hålk

På en 7a borde det gå temligen lätt att fixa juster av priärrörnens längd(4-1).
Eller fixa sekundärrörens längd på ett 4-2-1.


Det vet nog ingen hur många som kan det , jag vet iaf en som kan det och han kallas för musen, driver en firma som heter Ulf Johansson motorteknik AB. tel 0708-488825 Ring till honom ni som är seriösa, vet att han har mycket att göra så han behöver inga telekompisar. Han är duktig på att porta, flödar och räknar ut insug och grenrör, kammar..

Sen vad som är bäst, ett optimerat grenrör för max effekt eller brett register kan man diskutera, för och nackdelar.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



RZ skrev:
Hehe, Peter G börjar bli ett hyfsat välkänt namn.
Han har byggt ett antal fina x-rör, bla till Jakans bimmer.

Vill inte kritisera men... har Peter byggt nått extraktor rör till nån
häftigt trimma sugmotor?
Turbo rören han bygger kan man inte annat än säga thumbs up thumbs up

fuling skrev:
Hmm jag undrar hur många i detta land som verkligen KAN optimera ett estraktor grenrör?
Det finns ett antal som nog har gjort det med då är det en massa provade.

Är ju här bromsbänken kommer med in provandet

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



är det nån hemmapulare som provat bygga stepped headers?

_________________
AIexander StenvaII
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Citat:
stepped headers


vad är det ?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



"stepped headers" är enligt nätet grenrör där rören blir större från avgasport till kollektor ...
Varianter är vanligen två eller tre steg ...

Sidan jag läste på var i och för sig en sida som informerade om att de minsann inte sett nån nämnvärd effekt av "stegvisa" headers ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



För att få fram ett bra grenrör bör man lämpligen använda sig av något simuleringsprogram för att optimera rören till motorn. Informationen om längd, diameter osv. lämnas sedan vidare till någon som har koll på det där med paketering och chassi så man kan få fram en lämplig lösning. Därefter bör man leta reda på någon som kan det där med svetsning; spelar då egentligen ingen roll om de inte kan ett skvatt om motorer bara de är duktiga hantverkare så.
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



tanken bakom "stepped headers" är att gaspulsen ska möta mindre volymökningar innan den stora (dvs atmosfären) för att pulsen inte ska vara lika stark när den vänder å går baklänges in i motorn samt att när den går baklänges så ska stegningarna ta lite kraft ur den
är lite som avgastratt på en motorcykel

skulle vara skoj se nån hemmapulare bygga ett avstämt 4-2-1 rör med stepped headers å se om det blir nån förbättring

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Skruva banåkabil
Extaktorrör
2900 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande