| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
ang silikonslangar
|
6861 besök totalt |
|
ang silikonslangar
Hej! Undrar om ni kanske kan ge mig nåt tips på vart ja kan köpa billiga silikonslangar.. har kollat upp priser på ett par "välkända" företag med deras priser ligger pga att dem just e "välkända" också därefter.. därför tänkte ja kanske att ni visste vart jag kan få tag på silikonslangar av bra kvalitet relativt billigt, eller kanske finns det nån här på forumet som gör silikonslangar??? tack på förhand _________________ V a n d a d.B a n i a n O=O===ll=ll===O=O |
||||||||
|
Jag köpte mina här: http://www.rallydesign.co.uk/catalog
Med frakt och tjafs blev det ändå under halva priset mot vad det kostar att handla i sverige. |
||||||||
|
Järnhandlaren i Kalmar hade iaf en massa olika sorters slang i olika kvalitéer och tjocklekar, kanske inte just i silikon men någon passar behovet? Priset per löpmeter var mindre än vad stylingfirmor brukar vilja ha för en minimal bit i häftig färg iaf.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
|
|
||||||||
|
Rent generellt kan jag föreslå kylarslang till lastbilar. Finns i välsorterade slangaffärer. Exvis kuntze i sthlm.
Kostar cirka 400:- /m för runt 75 mm ID. De håller för höga temperaturer och tryck. Har funkat skitbra i alla mina installationer. Dessutom är de svarta och "cleana" Förslag på silikonslang kan jag tyvärr inte ge. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||||
|
Kapar tråden lite...
Har den församlade expertisen tips på vilken typ av slang man skall använda för att muffa ihop spjällhus och insugningsrör. Pratade med Kuntze som säljer slang i min närhet. Om jag fattade det rätt så tål inte silikonslang (sk. turboslang) bränslet i längden. Innerdiametern i mitt fall ska vara ungefär 48mm. Slangen bör ju heller inte vara för tjock... |
||||||||
Alfa Romeo... Alfa har kört med delade insugningsrör väldigt mycket på de lite äldre modellerna och de slangarna torde klara soppan även om spridarna sitter 10cm "längre in". Jag kan mäta lite men 48mm låter som en std alfaslang. _maniac_: Bra tips! Jag avskyr blank slang och att specialbeställa för att få svart är inte aktuellt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
|
www.isa-racing.de
Billigare än sverige allafall. Dom har desutom hela katalogen på nätet men man får lägga på 13%(tysk moms) på priserna om jag inte är fel ute. Vi har beställt därifrån och det vart bara 55kr frakt. |
||||||||
Alfas grövsta slang mellan plenum o insugsrör är om jag inte minns helt fel 45mm ID. Men Maz kanske kan trolla... Jag rekommenderar Granngården (fd odal), de har oljebeständig slang i de flesta dim. då det är förbrukningsvara på lantbruksmaskiner gav 13:- för 1m 20mm slang som var svart, oglänsande o oljebeständig i somras EDIT: Är man rädd för att insugsröret ska "slå in" i plenumet och skava o skada, så har Granngården även 1mm tunna kopparbrickor i denna grovlek. jag vet, för jag köpte det som mellanlägg till mina rör. hähä. _________________ /Mattias Andolfsson |
||||||||
Tål höga temperatur (över 200 grader) och tål olja (men får man mycket olja i slangarna så rinner eller "svettas" oljan igenom silikonen. Sen så är det snyggt med blanka blåa slangar i motorrummet.... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||
Sist men inte minst, en fördel som jag uppskattar väldigt mycket: Alla möjliga jäkla storlekar och vinklar finns att köpa! Raka slangar finns i alla tänkbara dimensioner. Sen finns det böjar, vet inte exakt vilka men typ 45°, 90°, 135°. Reducerare, Altså en storlek till en annan storlek, både i raka bitar och i 90° böjar. Så man kan få ett enhetligt utseende fast det är 17 olika dimensioner under huven! Jag tycker oxå att det ser bra ut med silikonslang, i sansade mängder.. med flera meter slang under huven blir det mest bara plottrigt... |
||||||||
|
kan tipsa om att realcar har börjat sälja silikonslangar, reduceringar , böjar m.m.
Sen om man vill ha blå billig vacumslang så finns ju denna http://www.biltema.se/products/produ Tänkte åka o känna på slangen på biltema nån dag
|
||||||||
Det är muff på v6:orna oxo, kommer bara inte ihåg grovlekarna (finns olika grovlekar nämligen)
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
|
Re: ang silikonslangar
jag tror mikael RS 1800 här inne kan hjälpa de flesta av er med silicone slangar i alla möjliga längder,koner,böjar
skicka han ett pm å fråga
https://rejsa.nu/forum/privmsg.php?m _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||||
jag kan bara alfas V6or, så jag vet...
_________________ /Mattias Andolfsson |
||||||||
|
Men ändå säger du att Alfas grövsta är 45?
Både TS och Turbo har 46mm går troligtvis att stretcha till 48 utan att få blodsmak i munnen. Jag skall mäta kompressorutlopp också, den kanske är grövre. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
ang silikonslangar
|
6861 besök totalt |

