Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
ang silikonslangar
6861 besök totalt
xelerator
stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 235


Trådstartare
ang silikonslangar

Hej!

Undrar om ni kanske kan ge mig nåt tips på vart ja kan köpa billiga silikonslangar.. har kollat upp priser på ett par "välkända" företag med deras priser ligger pga att dem just e "välkända" också därefter..

därför tänkte ja kanske att ni visste vart jag kan få tag på silikonslangar av bra kvalitet relativt billigt, eller kanske finns det nån här på forumet som gör silikonslangar???

tack på förhand

_________________
V a n d a d.B a n i a n

O=O===ll=ll===O=O
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Jag köpte mina här: http://www.rallydesign.co.uk/catalog/index.php

Med frakt och tjafs blev det ändå under halva priset mot vad det kostar att handla i sverige.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Järnhandlaren i Kalmar hade iaf en massa olika sorters slang i olika kvalitéer och tjocklekar, kanske inte just i silikon men någon passar behovet? Priset per löpmeter var mindre än vad stylingfirmor brukar vilja ha för en minimal bit i häftig färg iaf.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Vad är fördelen med silikonslangar kontra original/vanliga?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Jag letar också billig silikonslang i olika storlekar och "reducerare" m.m..

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Rent generellt kan jag föreslå kylarslang till lastbilar. Finns i välsorterade slangaffärer. Exvis kuntze i sthlm.

Kostar cirka 400:- /m för runt 75 mm ID. De håller för höga temperaturer och tryck. Har funkat skitbra i alla mina installationer. Dessutom är de svarta och "cleana"

Förslag på silikonslang kan jag tyvärr inte ge.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13372

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kapar tråden lite...
Har den församlade expertisen tips på vilken typ av slang man skall använda för att muffa ihop spjällhus och insugningsrör.
Pratade med Kuntze som säljer slang i min närhet. Om jag fattade det rätt så tål inte silikonslang (sk. turboslang) bränslet i längden.
Innerdiametern i mitt fall ska vara ungefär 48mm. Slangen bör ju heller inte vara för tjock...

_________________

Rice and shine
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Lars Falk skrev:
Kapar tråden lite...
Har den församlade expertisen tips på vilken typ av slang man skall använda för att muffa ihop spjällhus och insugningsrör.
Pratade med Kuntze som säljer slang i min närhet. Om jag fattade det rätt så tål inte silikonslang (sk. turboslang) bränslet i längden.
Innerdiametern i mitt fall ska vara ungefär 48mm. Slangen bör ju heller inte vara för tjock...


Alfa Romeo...
Alfa har kört med delade insugningsrör väldigt mycket på de lite äldre modellerna och de slangarna torde klara soppan även om spridarna sitter 10cm "längre in". Jag kan mäta lite men 48mm låter som en std alfaslang. thumbs up

_maniac_: Bra tips! Jag avskyr blank slang och att specialbeställa för att få svart är inte aktuellt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002
Inlägg: 316



www.isa-racing.de

Billigare än sverige allafall. Dom har desutom hela katalogen på nätet men man får lägga på 13%(tysk moms) på priserna om jag inte är fel ute.

Vi har beställt därifrån och det vart bara 55kr frakt.

_________________
/Krister Lundkvist
www.klundkvist.se
Citera
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 159



MaZ skrev:
Lars Falk skrev:
Kapar tråden lite...
Har den församlade expertisen tips på vilken typ av slang man skall använda för att muffa ihop spjällhus och insugningsrör.
Pratade med Kuntze som säljer slang i min närhet. Om jag fattade det rätt så tål inte silikonslang (sk. turboslang) bränslet i längden.
Innerdiametern i mitt fall ska vara ungefär 48mm. Slangen bör ju heller inte vara för tjock...


Alfa Romeo...
Alfa har kört med delade insugningsrör väldigt mycket på de lite äldre modellerna och de slangarna torde klara soppan även om spridarna sitter 10cm "längre in". Jag kan mäta lite men 48mm låter som en std alfaslang. thumbs up

_maniac_: Bra tips! Jag avskyr blank slang och att specialbeställa för att få svart är inte aktuellt.


Alfas grövsta slang mellan plenum o insugsrör är om jag inte minns helt fel 45mm ID. Men Maz kanske kan trolla...

Jag rekommenderar Granngården (fd odal), de har oljebeständig slang i de flesta dim. då det är förbrukningsvara på lantbruksmaskiner thumbs up

gav 13:- för 1m 20mm slang som var svart, oglänsande o oljebeständig i somras

EDIT: Är man rädd för att insugsröret ska "slå in" i plenumet och skava o skada, så har Granngården även 1mm tunna kopparbrickor i denna grovlek. jag vet, för jag köpte det som mellanlägg till mina rör. hähä.

_________________
/Mattias Andolfsson
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



BTG skrev:
Vad är fördelen med silikonslangar kontra original/vanliga?



Tål höga temperatur (över 200 grader) och tål olja (men får man mycket olja i slangarna så rinner eller "svettas" oljan igenom silikonen.

Sen så är det snyggt med blanka blåa slangar i motorrummet....

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



FSN skrev:
BTG skrev:
Vad är fördelen med silikonslangar kontra original/vanliga?



Tål höga temperatur (över 200 grader) och tål olja (men får man mycket olja i slangarna så rinner eller "svettas" oljan igenom silikonen.

Sen så är det snyggt med blanka blåa slangar i motorrummet....


Sist men inte minst, en fördel som jag uppskattar väldigt mycket:
Alla möjliga jäkla storlekar och vinklar finns att köpa!
Raka slangar finns i alla tänkbara dimensioner.
Sen finns det böjar, vet inte exakt vilka men typ 45°, 90°, 135°.
Reducerare, Altså en storlek till en annan storlek, både i raka bitar och i 90° böjar.

Så man kan få ett enhetligt utseende fast det är 17 olika dimensioner under huven! thumbs up

Jag tycker oxå att det ser bra ut med silikonslang, i sansade mängder.. med flera meter slang under huven blir det mest bara plottrigt...
Citera
VR6 Syncro
Vingåker
Här sen Jul 2004
Inlägg: 94



kan tipsa om att realcar har börjat sälja silikonslangar, reduceringar , böjar m.m.

Sen om man vill ha blå billig vacumslang så finns ju denna
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1000&iItemId=804 . . . .

Tänkte åka o känna på slangen på biltema nån dag

_________________
Johan Blomberg
Porsche 944 TURBO 1990
http://www.garaget.org/?car=62649
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



jema skrev:
MaZ skrev:
Lars Falk skrev:
Kapar tråden lite...
Har den församlade expertisen tips på vilken typ av slang man skall använda för att muffa ihop spjällhus och insugningsrör.
Pratade med Kuntze som säljer slang i min närhet. Om jag fattade det rätt så tål inte silikonslang (sk. turboslang) bränslet i längden.
Innerdiametern i mitt fall ska vara ungefär 48mm. Slangen bör ju heller inte vara för tjock...


Alfa Romeo...
Alfa har kört med delade insugningsrör väldigt mycket på de lite äldre modellerna och de slangarna torde klara soppan även om spridarna sitter 10cm "längre in". Jag kan mäta lite men 48mm låter som en std alfaslang. thumbs up

_maniac_: Bra tips! Jag avskyr blank slang och att specialbeställa för att få svart är inte aktuellt.


Alfas grövsta slang mellan plenum o insugsrör är om jag inte minns helt fel 45mm ID. Men Maz kanske kan trolla...

Jag rekommenderar Granngården (fd odal), de har oljebeständig slang i de flesta dim. då det är förbrukningsvara på lantbruksmaskiner thumbs up

gav 13:- för 1m 20mm slang som var svart, oglänsande o oljebeständig i somras

EDIT: Är man rädd för att insugsröret ska "slå in" i plenumet och skava o skada, så har Granngården även 1mm tunna kopparbrickor i denna grovlek. jag vet, för jag köpte det som mellanlägg till mina rör. hähä.


Det är muff på v6:orna oxo, kommer bara inte ihåg grovlekarna (finns olika grovlekar nämligen)

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Är det någon som har sett och klämt och kännt på Realcars slangar?

_________________
Jonas Edling
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3480



Re: ang silikonslangar

jag tror mikael RS 1800 här inne kan hjälpa de flesta av er
med silicone slangar i alla möjliga längder,koner,böjar

skicka han ett pm å fråga
https://rejsa.nu/forum/privmsg.php?mode=post&u=432

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 159



Kunta skrev:
jema skrev:
MaZ skrev:
Lars Falk skrev:
Kapar tråden lite...
Har den församlade expertisen tips på vilken typ av slang man skall använda för att muffa ihop spjällhus och insugningsrör.
Pratade med Kuntze som säljer slang i min närhet. Om jag fattade det rätt så tål inte silikonslang (sk. turboslang) bränslet i längden.
Innerdiametern i mitt fall ska vara ungefär 48mm. Slangen bör ju heller inte vara för tjock...


Alfa Romeo...
Alfa har kört med delade insugningsrör väldigt mycket på de lite äldre modellerna och de slangarna torde klara soppan även om spridarna sitter 10cm "längre in". Jag kan mäta lite men 48mm låter som en std alfaslang. thumbs up

_maniac_: Bra tips! Jag avskyr blank slang och att specialbeställa för att få svart är inte aktuellt.


Alfas grövsta slang mellan plenum o insugsrör är om jag inte minns helt fel 45mm ID. Men Maz kanske kan trolla...

Jag rekommenderar Granngården (fd odal), de har oljebeständig slang i de flesta dim. då det är förbrukningsvara på lantbruksmaskiner thumbs up

gav 13:- för 1m 20mm slang som var svart, oglänsande o oljebeständig i somras

EDIT: Är man rädd för att insugsröret ska "slå in" i plenumet och skava o skada, så har Granngården även 1mm tunna kopparbrickor i denna grovlek. jag vet, för jag köpte det som mellanlägg till mina rör. hähä.


Det är muff på v6:orna oxo, kommer bara inte ihåg grovlekarna (finns olika grovlekar nämligen)


jag kan bara alfas V6or, så jag vet...

_________________
/Mattias Andolfsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Men ändå säger du att Alfas grövsta är 45?

Både TS och Turbo har 46mm går troligtvis att stretcha till 48 utan att få blodsmak i munnen. Jag skall mäta kompressorutlopp också, den kanske är grövre.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
ang silikonslangar
6861 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande