Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Cobra 780 cui
1, 2   >>
6405 besök totalt
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461


Trådstartare
Cobra 780 cui

Missat den här?


______________________________________________________






Weineck Cobra 780 Limited Edition >>> Exoticcarsite.com

Motor: V8, 12,9 liter.
Effekt: 1.100 hk/7.000 rpm.
Vrid: 1.760 Nm/5.600 rpm.
Växellåda: 4-växlad automatlåda. Bakhjulsdrift, diffspärr.
Chassi: Ställbar fjädring, komponenter av aluminium och titanium
Hjul: 255/40-ZR18 (fram), 315/35-ZR18 (bak).
0-100 km/h: Ingen uppgift.
0-200 km/h: 4,9 sekunder.
0-200 km/h: 10,0 sekunder.

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
size_queen
sthlm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 8



helt klart än jävligt läcker bil, finns några andra modeller och skitsnygga bilder här:

http://www.weineck-power.de/ hemsidan.

http://www.weineck-power.de/gallery.jsp?gallery=cobra&viewPage=0 galleri.

_________________
david axman
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7255

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Cobra 780 cui

Nicke Lindgren skrev:
Missat den här?


Inte alls, det stod väl om den på Bilsports hemsida. Min kollega säger att han har skådad ljuset och ska sluta fjanta med minimotorer på ynkliga 4-5 liter. Själv tycker jag att spisen skulle passa i min (framtida) GD T70.

Fast varförvarförvarför stoppar man ner en automöglåda i en så fin bil?

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Är inte bättre att slå till på en begafnad slagkryssare eller finlandsfärja på en gång?
Själv tycker jag bara det är en sedvanlig yankee-vulgo våldtäckt på en i grunden läcker sportbil.
thumbs down

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7255

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bosse L skrev:
finlandsfärja


Äsch, en sån har man väl redan? Förresten, våldtäktsoffret, är det stackars AC Ace du tänker på?

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Säkert ett fint bygge men banåkningskopplingen är kanske lite väl vag i detta fallet.
Kanske därför den inte lades i svängjänkstråden....?


Hade den sett ut så här hade det varit annorlunda och kanske platsat bättre på Rejsa:






_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20382



0-300 på 10,0 med tveksam aerodynamik kan inte vara skoj, bara skrämmande (ungefär som fritt fall eller nåt).
Toppfart tror jag skulle vara lite småfarligt att testa fram (omodifierad).

Det går säkert att vara brutalare men detta vill iaf jag peta in i kategorin "bara för att bevisa att det går", ungefär som en MC med jetmotor, rullskriskor med Hayabusamotor eller liknande.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Aha är det därför Silja o viking går taskgt, dom har fått konkurrens!

Även om jag gillar ursprunget, AC Ace rätt bra, måste jag erkänna att en AC Corbra 289 med smala karossen är klart läckrare. En biffig 427 är också läcker även om en del Corbror glider över i vulgostil ibland.
Jag är lika apart när det gäller en av mina absoluta favoritbilar, Ford GT40.
Jag vill ha den i Mk1 utförande med lilla, motorn och de smalare hjulen.
Självklart med en äkta monocoque så jag kan köra den i Historic GT, Pre -65
De senare GT40 med stora motorer och airducts och scoop högt och lågt lockar inte alls lika mycket.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Jädrar vilken lösnäsa .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13355



oh jävlar vilken kärra!

Alla bilar med för stora motorer (volymmässigt alltså.. ) för sitt eget bästa är sååååååååå balla!

Önskar att pontiacen kunde fått en 704 Pontiacmotor, synd att det ska kosta så förbannat mycket flis bara...
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Magnus S skrev:
Säkert ett fint bygge men banåkningskopplingen är kanske lite väl vag i detta fallet.



Weineck-Cobran passar nog bättre här på rejsa än vad man vid en första anblick kan tro. Jag såg ett inslag på ett tyskt bilprogram för några år sedan (och inslaget har jag nog kvar på något gammalt VHS-band någonstans) om just Weineck där de bland annat provkörde en 10,5-liters Cobra på 850 hk (+500 hk till med lustgas!) och visade produktionen. Normalt preppar företaget amerikanska V8-motorer för dragracingbruk, men som presentationsobjekt för att visa upp sin kompetens spenderade de 3 år och åtskilligt med pengar för att få Cobran TÜV-godkänd för effekter upp till 1500 hk. Bilen de provkörde i programmet hade 4-vxl NASCAR-låda med sprängkåpa i kolfiber, Porsche-bromsar runtom, justerbara gula Koni etc så bygget verkade klart seriöst och även till för att svänga med. Notera även däcksvalet på bilen ovan. De faktorerna bör väl räcka till för att kvalificera bilen för presentation på rejsa.nu. Herrejösses, för mig personligen räcker bara ljudet som anledning (10,5 liter amerikansk V8 med öppna sidepipes skojar man inte bort ) och så länge det finns trådar som diskuterar designen på nya Volvo S80 så bör väl så rara ärtor som denna Cobra också få visas och diskuteras. Eller?


_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag tycker den är skitful......och ramen är byggd av två telefonstolpar.
Så någon rejsabil är det inte..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 104



Hmm... 1760Nm ur 12,9 liter 2ventils stötstångsvinkel väldigt bra om det stämmer...

Men en mäktig skapelse ar det! Användbar?

EDIT: 1760Nm@5600rpm blir 1400hk så det stämmer nog inte.

_________________
mvh
Kristian
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Kristian Kulla skrev:
Hmm... 1760Nm ur 12,9 liter 2ventils stötstångsvinkel väldigt bra om det stämmer...

Men en mäktig skapelse ar det! Användbar?

EDIT: 1760Nm@5600rpm blir 1400hk så det stämmer nog inte.

1760lb ft ska det nog vara...
Skulle nog gissa att acc tiderna är teoretiska för 0-200 på 4,9 sek med dom hjulen lär nog knappast vara möjligt. Ferraris F2004 gjorde (om jag minns rätt) 0-100 på 2,6 , 0-200 på 5,3 och 0-300 på 9,8 sek detta med 900+hk och 600 kg bil ink. förare.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



kimmen skrev:
Kristian Kulla skrev:
Hmm... 1760Nm ur 12,9 liter 2ventils stötstångsvinkel väldigt bra om det stämmer...

Men en mäktig skapelse ar det! Användbar?

EDIT: 1760Nm@5600rpm blir 1400hk så det stämmer nog inte.

1760lb ft ska det nog vara...
Skulle nog gissa att acc tiderna är teoretiska för 0-200 på 4,9 sek med dom hjulen lär nog knappast vara möjligt. Ferraris F2004 gjorde (om jag minns rätt) 0-100 på 2,6 , 0-200 på 5,3 och 0-300 på 9,8 sek detta med 900+hk och 600 kg bil ink. förare.


Är inte 1760 lb ft mer än 1760 nm? Alltså borde inte det heller stämma eller är jag helt fel på det

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
Rickard Olsson
Trollhättan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 80



ButterflyRacing skrev:
Jag tycker den är skitful......och ramen är byggd av två telefonstolpar.
Så någon rejsabil är det inte..


Stog väll att "huvudramen" bestod av 2st 4" rör och att chassi till allra största del var byggt av aluminium och titan. så telefonstolpar är väll att ta i...

_________________
Rickard Olsson
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Citat:
Är inte 1760 lb ft mer än 1760 nm? Alltså borde inte det heller stämma eller är jag helt fel på det
Du har rätt, jag som är snurrig

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1032



Grym bil, fast småful...

Det är alltid roligt när folk bygger med onödigt mycket effekt och stora motorer!!! Jag skulle bra gärna höra hur detta monster låter

Intressant är också att det går att bygga Cobraramar av telefonstollpar

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Rickard olsson skrev:

Stog väll att "huvudramen" bestod av 2st 4" rör och att chassi till allra största del var byggt av aluminium och titan. så telefonstolpar är väll att ta i...


Ser det ut så här....så är det inte en rejsabli.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Christian Eick skrev:
Magnus S skrev:
Säkert ett fint bygge men banåkningskopplingen är kanske lite väl vag i detta fallet.



Weineck-Cobran passar nog bättre här på rejsa än vad man vid en första anblick kan tro.


I vilken klass tänker dom köra?

Skämt åsido så även om de finns de som lovordar automatlådor och får dem att fungera bra på bana (Butterfly hör väl till en av dem.) så tycker jag ändå att bilen är lite udda och tycker det är lite synd att man slänger på ett dragracingscoop och automatlåda. Känns mer som en rikemans gubb-bil än banräser.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
T-rex crew-member
Timrå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 9



Vadå automatlåda? om man läser texten står det inget om det, bara att det är en fyrstegad låda som sitter i. Eller har jag missat något? Kanske borde läsa om en gång till men det jag helst skulle vilja vore ju att hitta någon film så jag fick höra lite på ljudet!

_________________
Hans Hillgren
Citera
Bilder o videos
Cobra 780 cui
1, 2   >>
6405 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande