Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault R5 Gt-TURBO -88 | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (29096 totalt) |
När man precis tagit sitt körkort så börjar man självklart leta efter en förstabil. Jag bestämde mig tidigt för en Renault R5 Gte vilket också hittades och den vårdas fortfarande ömt. Men mycket vill ha mer och i mitt sökande efter hemsidor och trimdelar till gte:n fann jag en massa info och bilder på systermodellen vilket denna projektlogg handlar om. Gt-turbo är ovanlig i sverige eftersom den aldrig togs in p.g.a avsaknaden av avgasrening m.m. De få exemplaren som finns är flyttgodsbilar. När jag fann annonsen på denna våren 05 låg jag sömnlös och det slutade att jag numera är ägere till två r5:or...
Bilen är för mig ett långtidsprojekt och jag har planer på att någon gång köra på bana vilket är lite av en dröm för mig. Har tidigare sysslat lite med miniracing och har väl lite hum om hjulinställningar och spårval. I nuläget är jag mitt under ett kopplingsbyte eftersom den gamla kopplingen slirade när motorn blev varm. konstigt nog så såg den gamla lamellen nästan helt ny ut så antagligen var tryckplattan dålig eller så hade kommit olja/glykol på fel ställe. Lite om bilen... Renautl R5 gt-turbo årdmodell 88 vikt 860~900kg. halvdåligt omlackad i orginalröd med div lacksläpp. Ska lackas om med förhoppningsvis bättre resultat. Motor: 1397cc ohv (stötstänger och vippor) våta foder gjutet grenrör (sprucket ska bytas mot svetsat 4-1 ) garret t2 vattenkyld turbo. solex 32dis tryckförgasare. utrustad med intercooler. 120hkl@0,7bar (orginal) ???hk@1,0bar 0-100@7~8sek oljekylning via slinga i gaveln på ordinarie kylaren kommer bli utbytte mot separat 13raders setrab med termostat. Eftermonterad svart Bosch dumpventil. Chassi: orginal i nuläget. Blir antingen gula koni från min gte eller lite värre prylar beroende på budget. Bromsar: Skivor runtom (238mm). Framskivor uppgaderade till clio 16v (259mm) Drivlina 5vx valeo lamell + tryckplatta som tål mer än orginal. B&m shortshift växelspak ska flyttas över från min gte. Bilder... Fälgar från clio 16v 15" Motorrum i stil med medusas hår... Frambromsar 259vs238 Motorn ur... Första gången någonsin jag plockat ur en motor ur en bil. Skitig motor. Här ser man också downpipe och grenröret. Delar överallt... Det gäller att inte gripas av panik. Hela paketet börjar sakteliga plockas ihop igen... Framvagnsbalken gick jag lös på med högtryckstvätt+avfettning samt fick några lager hammarlack på sig. Motorn var rejält indränkt i smuts och fett. Numera i ett renare tillstånd och också uppfrächad med lite färg. Just nu sitter jag och väntar på nytt grenrör som också ska vara bättre än orginal. Jag har också starka funderingar på att insprutningskonvertera då förgasaren är en stor flaskhals (25mm) Har ett MS2 liggandes och saknar bara något sätt att konfigurera spridarna.(som också måste införskaffas...) Jag får se hur jag gör. Den gick i alla fall jäkligt bra innan jag började riva i motorn så den uppgraderingen kanske får vänta. mvh Johannes Edrén _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
Skoj jag hörde/såg att du hade rivit ut motorn för att byta koppling. ser en blå skönhet i hörnet av en av bilderna som det är lite mer att göra på jämfört med din Turbo
Syns i garaget nån gång jobba på _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||
Nu damp det ner ett grenrör på posten...
Rostfritt och bra. Detta ska tydligen ge 15-20hk mer än orginal. _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
_________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
|
||
Trevlig projekt.
Funderar på om det ska sitta någon värmeskyddsplåt för att skona startmotorn. På vissa av mina gamla 70-tals Renaulter satt det en plåt klädd med nå't asbestliknande material. Vad ska du köra med för bromsbelägg? Hoppas du får möjlighet att lufta ur bilen på Francophilia i år... Och i någon konbana kanske. |
||
Idag blev en ny intercooler införskaffad som förhoppningsvis passar perfekt bakom grillen.
Min kära garagekompis har också bidragit med ett GruppN oljetråg med skvalpplåtar. (Tack Jonas! ) Angående värmeskyddsplåt för startmotor så kommer jag nog fixa ett sådant. Det är bara några mm mellan grenrör och startmotor så det blir väldigt trångt. Är det någon risk att göra värmeskydd i aluplåt? Bromsbelägg ligger tyvärr långt ner på listan... har ett par biltemabelägg fram (usch jag vet ) som får duga till att slipa in skivorma med. mvh Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
Nu bearbetas motorrummet för den nya ic:n. Är tvungen att flytta ner generatorn längre ner i motorrummet för att kunna dra tryckrör från ic till förgasare.
Detta resulterar tyvärr att jag måste skruva bort generatorn inklusive generatorfästet vid oljefilterbyte. Jag får se om pengar eventuellt räcker till en mindre generator från x-parts. Orginalgeneratorn är en enorm klump som ger hela 55A! och eftersom bilen bara rullar på sommarn och har minimalt med stereo kanske 45A räcker gott. mvh Johannes. _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
|
||
läcker kärra, nästan hetare än min r5a =)...Mycket ser bekant ut, men din har ungefär 200 gånger mer sladd å slang under huven.
Verkar ju vara rätt hurtig i garaget också =) _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Slirande koppling när bilen blivit varm brukar vara en oljeindränkt lamell. Behöver inte synas något men när den blivit tillräckligt varm sipprar det ur olja. Kolla så du inte har en dålig packbox på vevaxel och ingående axel på lådan eller något läckage högre upp på motorn. _________________ Roland Johansson |
||
Jo angående den slirande kopplingen kan det vara många misstänksamma faktorer.
Både olje, kylvatten och vevhusventilatoonsledningar går runtom hela motorn. En vevhusventilatonsslang som går ner innan turbon var faktiskt av när jag köpte bilen och den kladdade ner rätt friskt. Brottet var faktiskt precis över kopplingen så förhoppningsvis var det den som var boven. oljefilterförflyttere kan nog vara ett alternativ. Men det känns lite tårta på tårta om man först förflyttar filtret och sedan använder adapterplattan med termostat som jag redan har för att få dit oljekylaren. Kan det vara någon risk att det blir mycket tryckfall eller att oljetrycket kan komma för sent? En ytterligare positiv aspekt med att flytta filtret är att jag kan få plats med ett större dito. Orginal är bara 25~30mm hög. mvh Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
Har inte hänt så mycket mer än att jag knäppt några bilder på oljetråg och oljekylare.
setrab 13raders och 330mm bred om någon undrar Ett bidrag från min kära garagepolare. mvh Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
Fick idag ett relativt stort paket med efterlängtade delar.
Ett stycke Bling-slang eftsrsom den gamla var sprucken. Kommer säckert att få sällskap av flera smurfslangar då jag inte tänkt ut anslutningarna till ic ännu. En ny fräch kylare i koppar. Grövre downpipe (2,5") och hårdare motorkuddar. Sist men inte minst resten av avgassystemet i rostfritt. 2,25" och 3,5" utblås. Sommaren närmar sig... _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
Ser bra ut de där. När skall du ner i garaget nästa gång? (så att man kan passa på att åka ner och kika lite)
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||
Jag kommer nu försöka vara där idag (fredag) och i helgen också.
När brukar du själv vara i garaget? Det har ju blivit enormt mycket trevligare och större sen vi fick rensat i alla fall. _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
Nu har man ägnat lite tid i garaget igen.
tyvärr glömdes kameran... Har tillverkat en värmeplåt för startmotorn i alu och försökt montera downpipe och första delen av avgassystemet. Upptäckte dock att flänsen mot turbon läckte ganska duktigt och tillverkade en packing i 0.5mm alu-plåt. Trots det läcker det fortfarande. Vad brukar vara vettig avgaspackning? alu eller koppar? Alla avgaspackningar jag har ser har varit med vad jag har fått för mig är tunn aluminiumplåt. mvh Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
Nu börjar man montera ihop sakerna permament. Finns väl inte så mycket skinande och fotovänliga delar att skryta med.
Avgasystemet halvvägs uppe. Bara slutdämparen och lite upphängningsgummi som saknas. Här ser man installationen av turbo. Även grenröret skymtar där i bakgrunden. Gjutgärnsvinkeln mellan turbo och downpipe hade slagit sig så mycket att det läckte duktigt i skarven mot turbon. Har försökt att plana av så gått det går (med en fil) och tillverkade kopparpackningar för turbons båda anslutningar. Hoppas det håller. Koppar verkade i alla fall bättre än alu kunde jag lätt konstatera med tanke på smältpunkt. mvh Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
Här går det undan... Skall antagligen ner på lördag till garaget och sedan på söndag (ca kl 10) för att lasta och köra Gordinin på rostlagning.
Javisst e det mycket trevligare efter rensningen _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||
Våra race- och banåkarbilar Renault R5 Gt-TURBO -88 | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (29096 totalt) |