| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bakvagns förslag?
|
1, 2 >> 3556 besök totalt |
|
Bakvagns förslag?
Tips på delade bakvagnar som är ganska smala sökes!
Vill konvertera Kadetten från stel axel till delad för att få bättre banförutsättningar, den är ju dock ganska smal min lilla tingest.. Orginal axeln mäter 137cm från ytterkant trumma till ytterkant trumma! En 240 axel ska passa "bra" breddmässigt med orginal hjulhus, en Manta B ska vara på håret! (den är 8cm bredare tror jag) Nu ska jag bredda kanske 10-20mm max per sida, men vill ändå inte ha en axel som är på gränsen till för bred! SÅ, har ni nått förslag? BMW borde ju ha nån bra! En M3 klump tror jag skulle passat fint för framtida mål, men en E36 bakvagn är jag rädd är för bred.. passar en sån klump mot drivaxlar från kanske en E21a? Kom med förslag! Inget är för galet! Gärna lätt å sånt man kan hitta på bildemonteringar eller på blocket dock
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Bara en dum fråga kanske, har du kört något på bana med bilen som den är nu? om inte så skulle jag nog väntat med byte av bakvagn då det åks rätt bra med stel.
Men visst, är du händig och inte gjort annat än att mecka bilar så go ahead
Mv. _________________ Ascona_A |
||
Jag har pressat den i sinne på allmän väg! (går ju inte såfort med ca 60hk men ändå!) Däremot har du helt rätt! De GÅR att åka väldigt fort med stel axel! Men då jag hursom helst måste byta eftersom orginalet är klenare än kokad spaghetti så varför inte slå på stort!! Kika in denna tråd: Skippa "Historyn" och kolla vad jag har för mål och vad jag tänkt göra med bilen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag tror ju inte att de är för inte som t ex Corvette kört med delad bakvagn i alla tider, samma sak om du kollar på F1 bilarna!
fuling: Hmm.. de skulle vara Cossie bitar i så fall, grejjerna ska palla 400hk i steg 1! Helst 800+ i steg 2! (och de ska ju M3 diffen göra, tror Hammarström fortfarande åker orginal diff och låda! och han har väl kört mitten nior?) Men har du mått på en sån? TheRealPinto kanske har annars? Fler förslag?
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Det finns massa mått på diffklumparna i en gammal tråd i alla fall.
Sierraxeln är ju inte smal, mycket bredare än Capri (som i sin tur är runt 2" eller 5 cm bredare än Escort MkI/II som är likvärdig med Kadett). Jag tror du får svårt att få ihop ekvationen utan specialprylar, möjligen är BMW 02 nära. Men varför inte kika på att kopiera en Sevenbakvagn med Sierra/BMW-klump och specialgjorda drivaxlar, om du tvunget ska åka delad axel? Där finns det många A-armskonstruktioner som funkar och baksäte/bagagerum är väl inte prioriterat? A-armarna tar ju lite plats... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Har en sierra bakvagn
som är ombyggd och konverterad med uniballs samt f.n. en för dig oduglig BMW M-sport klump (kanske kan infästningspunkterna stämma med en std).
Sitter Wilwood-ok och BMW-skivor samt stålomspunna slangar på den också. om jag inte minns helt fel, så är det ändrad bultdelning till 4/100.' Sa jag att den var till salu
Pris = hyggligt bud _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
Gustav: Hmm.. ja en seven modell kunde ju funkat! och baksätet är ej prioriterat
De är odugligt redan orginal! Inte lär de bli bättre med race stolar, bur osv hehe
Dude: De lät intresant! Kan du skicka ett PM med mer info tro? De tål å tänkas på i alla fall
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Bilder? Pris?
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
|
Jag har inte provat att lägga upp bilder här än , och gör inte det just nu heller.
Det är en 7 1/2 tums diff med Xtrac innandöme grövre drivaxlar , output flange (108mm) har olika längd så att man kan använda lika långa drivaxlar på höger o vänster sida. innan den gick sönder på nån EM tävling var den genomgången och en del bitar utbytta. Med en ny drevsats kan det bli något riktigt bra ,Det kan nog kosta några spänn och sätta ihop den igen, men det kan det vara värt för den som vill ha nåt bra, pris? tusen lappen? Bilder kan jag skicka med vanlig mail ,det ska jag väl klara _________________ Robert Gustafsson |
||
|
en liten följdfråga på detta ämne... hur besvärligt är de å korta en drivaxel å få de till att hålla? Kan man t ex kapa den rakt av, svarva ur lite i båda delar efter kortningen så man får ett hål in i dom, tillverka en tapp som passar där, smeta på nått riktigt uber-mega-super-duper lim å smacka ihop de, sen avsluta de hela med att slipa ett v-format spår i skarven och bränna som s*tan med en TIG där eller nått liknande, kan de hålla tro eller är de special tillverkning som är de enda alternativet?
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Ska du åka med mycket effekt och få det att hålla med någon säkerhet är det nya drivaxlar som gäller.
Cabris diff låter intressant men vi ska ju inte hålla på och ge bud här ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Nä de är klart.. nån som vet vad "special" axlar kostar? För en "mall" måste man ju göra i alla fall.. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Mitt nästa projekt har också det problemet med att orginal längd på drivaxlarna blir det för brett.
Jag ska använda en Scorpio 2,3 klump med två stycken korta drivaxlar från Sierra(minns inte om det är höger eller vänster sida) så blir den 4-5 cm smalare än orginal. Vill du ha ännu kortare drivaxlar kolla med Daniel Ahlin här på forumet han har köpt kortare från någon i England. _________________ Robert Gustafsson |
||
4-5cm kortare än orginal sierra eller? Du har fortfarande inget mått? har som inte nån bil jag kan kila iväg å mäta på
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Jag kan ju mäta original Sierradrivaxlar om du vill, både kort och lång. De ligger på garagegolvet ;-)
Jag tror ändå att det blir för brett. Med ET41 ligger Sierrans spårvidd bak på 1468 mm (Capri original har 1384 mm, vilket då är cirka 50 mm bredare än Escort MkI om jag minns rätt) så det är ju runt 130 mm du skulle behöva smalna av axeln. Eller bredda bilen ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Jag har ingen total bredd på komplett Sierra bakvagn att komma med, men ena sidans drivaxel är 505mm
andra sidan är 460mm ( detta är drivaxelns längd, knutens anläggnings yta är ett par mm in på axeln) om du ska bygga med A-armar kan du få en smalare bakvagn med standard grejor. Har ett svagt minne av att någon lagt ut en måttsatt bild av en sierra bakvagn
På den här diffklumpen här man olika längd på utgående axlarna för att använda lika längd på bägge sidor med bibehållen bredd Dom Axlarna som Daniel köpte är ca 410mm långa pris? _________________ Robert Gustafsson |
||
|
Jag har 2 st nya (westfield-sierra) drivaxlar utan knutar. Dom är 425 & 465 mm långa. Dom kan bli till salu (vet om en månad) eftersom jag bygger med Honda-klump.
|
||
De lät ju intresant! MEn jag saknar fortfarande 2 svar.. bredden totalt samt om en sierra bakvagn håller! (med cossieklump torde den ju gör de iofs) jaja, men Gustav, om man vet ET på fälgarna och spårvidden, borde man inte kunna få fram hur bred axeln är då? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
bakaxel
Glöm allt vad ford heter om du ska ha 400-800hk.kolla in porsche 928 mitt förslag då får du även lådan bak.finns med och utan diffspärr till vettiga pengar. mvh peter schmidt.
_________________ Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net Sponsrad av http://www.bjprace.com |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Bakvagns förslag?
|
1, 2 >> 3556 besök totalt |
