Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bakvagns förslag?
1, 2   >>
3556 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Bakvagns förslag?

Tips på delade bakvagnar som är ganska smala sökes!

Vill konvertera Kadetten från stel axel till delad för att få bättre banförutsättningar, den är ju dock ganska smal min lilla tingest.. Orginal axeln mäter 137cm från ytterkant trumma till ytterkant trumma! En 240 axel ska passa "bra" breddmässigt med orginal hjulhus, en Manta B ska vara på håret! (den är 8cm bredare tror jag) Nu ska jag bredda kanske 10-20mm max per sida, men vill ändå inte ha en axel som är på gränsen till för bred!

SÅ, har ni nått förslag? BMW borde ju ha nån bra! En M3 klump tror jag skulle passat fint för framtida mål, men en E36 bakvagn är jag rädd är för bred.. passar en sån klump mot drivaxlar från kanske en E21a?

Kom med förslag! Inget är för galet! Gärna lätt å sånt man kan hitta på bildemonteringar eller på blocket dock

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Fård sierra, tror jag det var, skall vara vättigt med lite modd. Sök i forumet.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308



Bara en dum fråga kanske, har du kört något på bana med bilen som den är nu? om inte så skulle jag nog väntat med byte av bakvagn då det åks rätt bra med stel.

Men visst, är du händig och inte gjort annat än att mecka bilar så go ahead

Mv.

_________________
Ascona_A
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
johan sekéus skrev:
Bara en dum fråga kanske, har du kört något på bana med bilen som den är nu? om inte så skulle jag nog väntat med byte av bakvagn då det åks rätt bra med stel.

Men visst, är du händig och inte gjort annat än att mecka bilar så go ahead

Mv.


Jag har pressat den i sinne på allmän väg! (går ju inte såfort med ca 60hk men ändå!) Däremot har du helt rätt! De GÅR att åka väldigt fort med stel axel! Men då jag hursom helst måste byta eftersom orginalet är klenare än kokad spaghetti så varför inte slå på stort!! Kika in denna tråd: Skippa "Historyn" och kolla vad jag har för mål och vad jag tänkt göra med bilen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25879 Då kanske du förstår varför jag hellre går på de som ska vara "bäst" direkt istället för att chansa på ett äldre koncept Jag tror ju inte att de är för inte som t ex Corvette kört med delad bakvagn i alla tider, samma sak om du kollar på F1 bilarna!

fuling: Hmm.. de skulle vara Cossie bitar i så fall, grejjerna ska palla 400hk i steg 1! Helst 800+ i steg 2! (och de ska ju M3 diffen göra, tror Hammarström fortfarande åker orginal diff och låda! och han har väl kört mitten nior?) Men har du mått på en sån? TheRealPinto kanske har annars?

Fler förslag?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Det finns massa mått på diffklumparna i en gammal tråd i alla fall.

Sierraxeln är ju inte smal, mycket bredare än Capri (som i sin tur är runt 2" eller 5 cm bredare än Escort MkI/II som är likvärdig med Kadett).

Jag tror du får svårt att få ihop ekvationen utan specialprylar, möjligen är BMW 02 nära.

Men varför inte kika på att kopiera en Sevenbakvagn med Sierra/BMW-klump och specialgjorda drivaxlar, om du tvunget ska åka delad axel? Där finns det många A-armskonstruktioner som funkar och baksäte/bagagerum är väl inte prioriterat? A-armarna tar ju lite plats...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har en sierra bakvagn som är ombyggd och konverterad med uniballs samt f.n. en för dig oduglig BMW M-sport klump (kanske kan infästningspunkterna stämma med en std).

Sitter Wilwood-ok och BMW-skivor samt stålomspunna slangar på den också.

om jag inte minns helt fel, så är det ändrad bultdelning till 4/100.'

Sa jag att den var till salu
Pris = hyggligt bud

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Gustav: Hmm.. ja en seven modell kunde ju funkat! och baksätet är ej prioriterat De är odugligt redan orginal! Inte lär de bli bättre med race stolar, bur osv hehe

Dude: De lät intresant! Kan du skicka ett PM med mer info tro? De tål å tänkas på i alla fall

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Robert Gustafsson
Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 112



Får man då fresta med en RS500 diffklump till ovanstående inlägg kronhjul kass och isärplockad diffbromsen ska vara ok , har suttit i en rallycross Sierra RS500. en del nya bitar behövs.

_________________
Robert Gustafsson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Cabri skrev:
Får man då fresta med en RS500 diffklump till ovanstående inlägg kronhjul kass och isärplockad diffbromsen ska vara ok , har suttit i en rallycross Sierra RS500. en del nya bitar behövs.

Bilder?
Pris?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Robert Gustafsson
Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 112



Jag har inte provat att lägga upp bilder här än , och gör inte det just nu heller.
Det är en 7 1/2 tums diff med Xtrac innandöme grövre drivaxlar , output flange (108mm) har olika längd så att man kan använda lika långa drivaxlar på höger o vänster sida.
innan den gick sönder på nån EM tävling var den genomgången och en del bitar utbytta.
Med en ny drevsats kan det bli något riktigt bra ,Det kan nog kosta några spänn och sätta ihop den igen, men det kan det vara värt för den som vill ha nåt bra, pris? tusen lappen?
Bilder kan jag skicka med vanlig mail ,det ska jag väl klara

_________________
Robert Gustafsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
en liten följdfråga på detta ämne... hur besvärligt är de å korta en drivaxel å få de till att hålla? Kan man t ex kapa den rakt av, svarva ur lite i båda delar efter kortningen så man får ett hål in i dom, tillverka en tapp som passar där, smeta på nått riktigt uber-mega-super-duper lim å smacka ihop de, sen avsluta de hela med att slipa ett v-format spår i skarven och bränna som s*tan med en TIG där eller nått liknande, kan de hålla tro eller är de special tillverkning som är de enda alternativet?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Ska du åka med mycket effekt och få det att hålla med någon säkerhet är det nya drivaxlar som gäller.

Cabris diff låter intressant men vi ska ju inte hålla på och ge bud här ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
therealpinto skrev:
Ska du åka med mycket effekt och få det att hålla med någon säkerhet är det nya drivaxlar som gäller.

Cabris diff låter intressant men vi ska ju inte hålla på och ge bud här ;-)

/Gustaf


Nä de är klart.. nån som vet vad "special" axlar kostar? För en "mall" måste man ju göra i alla fall..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Robert Gustafsson
Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 112



Mitt nästa projekt har också det problemet med att orginal längd på drivaxlarna blir det för brett.
Jag ska använda en Scorpio 2,3 klump med två stycken korta drivaxlar från Sierra(minns inte om det är höger eller vänster sida) så blir den 4-5 cm smalare än orginal.
Vill du ha ännu kortare drivaxlar kolla med Daniel Ahlin här på forumet han har köpt kortare från någon i England.

_________________
Robert Gustafsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Cabri skrev:
Mitt nästa projekt har också det problemet med att orginal längd på drivaxlarna blir det för brett.
Jag ska använda en Scorpio 2,3 klump med två stycken korta drivaxlar från Sierra(minns inte om det är höger eller vänster sida) så blir den 4-5 cm smalare än orginal.
Vill du ha ännu kortare drivaxlar kolla med Daniel Ahlin här på forumet han har köpt kortare från någon i England.


4-5cm kortare än orginal sierra eller? Du har fortfarande inget mått? har som inte nån bil jag kan kila iväg å mäta på

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Jag kan ju mäta original Sierradrivaxlar om du vill, både kort och lång. De ligger på garagegolvet ;-)

Jag tror ändå att det blir för brett. Med ET41 ligger Sierrans spårvidd bak på 1468 mm (Capri original har 1384 mm, vilket då är cirka 50 mm bredare än Escort MkI om jag minns rätt) så det är ju runt 130 mm du skulle behöva smalna av axeln. Eller bredda bilen ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Går det inte att offsetta om fälgarna?
Göean Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Robert Gustafsson
Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 112



Jag har ingen total bredd på komplett Sierra bakvagn att komma med, men ena sidans drivaxel är 505mm
andra sidan är 460mm ( detta är drivaxelns längd, knutens anläggnings yta är ett par mm in på axeln)
om du ska bygga med A-armar kan du få en smalare bakvagn med standard grejor.
Har ett svagt minne av att någon lagt ut en måttsatt bild av en sierra bakvagn

På den här diffklumpen här man olika längd på utgående axlarna för att använda lika längd på bägge sidor med bibehållen bredd
Dom Axlarna som Daniel köpte är ca 410mm långa pris?

_________________
Robert Gustafsson
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Jag har 2 st nya (westfield-sierra) drivaxlar utan knutar. Dom är 425 & 465 mm långa. Dom kan bli till salu (vet om en månad) eftersom jag bygger med Honda-klump.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
kimmen skrev:
Jag har 2 st nya (westfield-sierra) drivaxlar utan knutar. Dom är 425 & 465 mm långa. Dom kan bli till salu (vet om en månad) eftersom jag bygger med Honda-klump.


De lät ju intresant! MEn jag saknar fortfarande 2 svar.. bredden totalt samt om en sierra bakvagn håller! (med cossieklump torde den ju gör de iofs)

jaja, men Gustav, om man vet ET på fälgarna och spårvidden, borde man inte kunna få fram hur bred axeln är då?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211



bakaxel

Glöm allt vad ford heter om du ska ha 400-800hk.kolla in porsche 928 mitt förslag då
får du även lådan bak.finns med och utan diffspärr till vettiga pengar.
mvh peter schmidt.




_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
Skruva banåkabil
Bakvagns förslag?
1, 2   >>
3556 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande