Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 15623 besök totalt |
Jag är inte alls övertygad att det var vibrationer som orsakade Gustavs brott, men ge mig en närbild på brottytan så ska jag titta lite till. Om det vore vibrationer så tycker jag brottytan på något område borde uppvisa någon form av utmattningsbrott, vilket skulle synas. Men det skulle iofs inte heller bevisa att det var vibrationerna som var orsaken.
Har den istället gått "rätt av på en gång" bör det vara nån annan orsak. Det känns fel att pickupen skulle vara så känslig, och då borde pickupbrott vara standardfel på 944. Skulle bilen i så fall tåla hårda bussningar, lågprofildäck, styv fjädring och allmän hårdkörning? Jag tror Porsches ingenjörer mycket hellre hade designat om röret på pickupen än strulat med balansaxlar som kräver mångdubbelt mer i ansträngning av både konstruktörer och beräknare. För att inte tala om kostnad. /Skeptikern D _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||||
Finns några bilder i Gustavs/headlines bil tråd här (en bit ner):
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Ser på dessa ut som om pickuppen gått av i första böjen efterfästet upp mot blocket. Vi får väl be Gustav om bilder på brottytan! ![]() /Magnus, realisten (Är inte det en pessimistisk pessimist? ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Hej!
Intressant detta. Tänkte en gång i tiden tanken på att ta bort rem och axlar men nu tänkte jag referera till Headlines pickup-brott när Daniel lyfte idén, men det skötte sig självt så att säga! ![]() Huruvida den felkuggade remmen är orsak eller inte törs jag inte sia om. Det jag vet är att min vagn gick vid köpet med bägge balansaxlarna 180 grader fel. Någon mindre noggrann mek hade missat en liten detalj... ![]() ![]() Hursom helst. Har just en ny (dyr) balansrem med rullar på ingång så jag hänger nog dit dem nu när jag ändå köpt dem. Gustav: Tack! Livet ter sig lite annorlunda nu. Man prioriterar lite annorlunda, till bilens nackdel... ![]() Ha det gott! M.v.h. Uffe _________________ Ulf Lögdberg |
||||||
Jag har kört utan balansaxlar i två år (bilen används endast på bana så det blir inte många mil) utan några problem eller några jätteproblem med vibrationer. Jag har förvisso 16v motorn men det borde inte vara nån större skillnad. Jag plockade bort axlarna och husen och bytte samtidigt generator och sparade 11kg, att bara plocka bort remmen känns inte meningsfullt, skillnaden varken känns, hörs eller syns. Har dock hört historier om att fuelrailen kan vibrera loss och jag har redan varit med om två bränder så nu när det blir S2 motor så låter jag balansremmen vara kvar. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Här har det diskuterats, intressant det här! Min fuelrail pajade i ett fäste så det började läcka bensin och avgassystemet hoppade loss dessutom. Allt i samma veva som oljepickupen gick av. Förra ägare hade fixat avgassystemet hjälpligt för att ta sig hem när oljetrycket försvann... Känns som att de skulle "vara för bra för att vara sant" om inte allt detta var relaterat till vibrationer. Hur stor inverkan det handlar om kan man ju bara gissa. Pratade med Sandén och han hade varit med om att oljepickuper gått av förut... men det är nog inte så vanligt för det och att det skulle vara någon akilleshäl på modellen tror jag nog inte. FSN: Vad har du för motorfästen? Jag gissar på att amplituden på vibrationerna kan vara en bov i dramat, hur känns en sådan gissning? Vad gäller brottytan så har jag inte hittat något lurt (är iofs inte materialexpert heller) men ska ta nån bättre bild och lägga upp om intresse finns. Tar nog nån vecka tyvärr då jag inte har den tillgänglig. Kanske blir problemet större när det handlar om så pass stora radfyror att det börjar bli mer kritiskt med att plocka bort axlarna mot en mindre motor på säg 2 liter?! Långsökt kanske... Ha det fint! /Gustav _________________ Gustav Hedelin |
||||||
![]() ![]() Way! ![]() ![]() Nu haglar det in prylar här! 4 hjul blev det igår och mina fjädrar dök också upp! Ska föreviga mina inköp inom kort. /Uffe _________________ Ulf Lögdberg |
||||||
Du är välkommen när du har vägarna förbi! Edit, jag är i Linköping imorgon eftermiddag, skall till revisorn vid 16, det kanske tar en timme. Annars fredag, då är jag "ledig" och i stan från 16:00. _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 15623 besök totalt |