Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -83
<<   1, 2, 3, 4
15623 besök totalt
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Jag är inte alls övertygad att det var vibrationer som orsakade Gustavs brott, men ge mig en närbild på brottytan så ska jag titta lite till. Om det vore vibrationer så tycker jag brottytan på något område borde uppvisa någon form av utmattningsbrott, vilket skulle synas. Men det skulle iofs inte heller bevisa att det var vibrationerna som var orsaken.

Har den istället gått "rätt av på en gång" bör det vara nån annan orsak.

Det känns fel att pickupen skulle vara så känslig, och då borde pickupbrott vara standardfel på 944.
Skulle bilen i så fall tåla hårda bussningar, lågprofildäck, styv fjädring och allmän hårdkörning?

Jag tror Porsches ingenjörer mycket hellre hade designat om röret på pickupen än strulat med balansaxlar som kräver mångdubbelt mer i ansträngning av både konstruktörer och beräknare. För att inte tala om kostnad.

/Skeptikern D

Ny kulbil i garaget.
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Finns några bilder i Gustavs/headlines bil tråd här (en bit ner):
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23780#327818

Ser på dessa ut som om pickuppen gått av i första böjen efterfästet upp mot blocket. Vi får väl be Gustav om bilder på brottytan!

/Magnus, realisten (Är inte det en pessimistisk pessimist? )

Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Hej!

Intressant detta. Tänkte en gång i tiden tanken på att ta bort rem och axlar men nu tänkte jag referera till Headlines pickup-brott när Daniel lyfte idén, men det skötte sig självt så att säga!

Huruvida den felkuggade remmen är orsak eller inte törs jag inte sia om. Det jag vet är att min vagn gick vid köpet med bägge balansaxlarna 180 grader fel. Någon mindre noggrann mek hade missat en liten detalj... Värt att notera var att de var synkade med varandra iaf... De vibrationer som uppstod då var, vilket Mange kan intyga, fullständigt makalösa! Det värsta jag varit med om. Märkte det först när bilen stått ett halvår, efter en stunds körning lugnade det dock ner sig men var fortfarande rent bedrövligt. Sannolikt hade de hydauliska motorkuddarna satt sig över vintern och masserades loss efter ett tag. Har ju haft lite skräck för pickupen med det och Headlines olyckliga brott i minnet.

Hursom helst. Har just en ny (dyr) balansrem med rullar på ingång så jag hänger nog dit dem nu när jag ändå köpt dem.

Gustav: Tack! Livet ter sig lite annorlunda nu. Man prioriterar lite annorlunda, till bilens nackdel...

Ha det gott!

M.v.h. Uffe

Torslanda
Här sen Nov 2002

headline skrev:
DJ skrev:
Är det separat(a) rem(mar) till balansaxlarna ?
Då kan du hänga av remmen men låta axlarna hänga kvar.
Effekten blir ungefär som lättat svänghjul. Fast enklare.
De extra vibrationerna går väl att leva med om motorn känns rappare.

Värt att testa kanske?

Lite tankar kring detta bara...

Det är en rem som driver båda balansaxlarna. På min bil gick oljepick-up:en av. Vad som orsakade detta är jag inte helt säker på men jag hade dåliga motorfästen och nu när jag rev motorn så upptäckte jag att en balansrem satt fel, bara nån kugg iofs. Hypotesen hittills har varit att pick-up:en gick av pga vibrationer. Kanske var det materialfel också/eller men det vet jag inte. Den gick i alla fall rätt av och snittet visar inga konstigheter i materialet vad jag har upptäckt. Bilder finns i min biltråd.

Tror inte man tjänar så värst mycket effekt av att koppla bort balansaxlarna då deras roterande massa inte är speciellt stor, gissar på ca 200 gram på en radie på max 5 cm gånger två. Men många bäckar små... Jag skulle vara lite nojjig för att risken finns att man tappar oljetrycket helt och det vill man inte. Kanske bara jag som hade otur...

om någon har erfarenheter av att köra utan balansaxlar så hade det varit intressant med erfarenheter!

Grattis till tillskottet förresten Ulf!

Mvh

Jag har kört utan balansaxlar i två år (bilen används endast på bana så det blir inte många mil) utan några problem eller några jätteproblem med vibrationer. Jag har förvisso 16v motorn men det borde inte vara nån större skillnad.

Jag plockade bort axlarna och husen och bytte samtidigt generator och sparade 11kg, att bara plocka bort remmen känns inte meningsfullt, skillnaden varken känns, hörs eller syns. Har dock hört historier om att fuelrailen kan vibrera loss och jag har redan varit med om två bränder så nu när det blir S2 motor så låter jag balansremmen vara kvar.

Göteborg
Här sen Feb 2004

FSN skrev:
headline skrev:
DJ skrev:
Är det separat(a) rem(mar) till balansaxlarna ?
Då kan du hänga av remmen men låta axlarna hänga kvar.
Effekten blir ungefär som lättat svänghjul. Fast enklare.
De extra vibrationerna går väl att leva med om motorn känns rappare.

Värt att testa kanske?

Lite tankar kring detta bara...

Det är en rem som driver båda balansaxlarna. På min bil gick oljepick-up:en av. Vad som orsakade detta är jag inte helt säker på men jag hade dåliga motorfästen och nu när jag rev motorn så upptäckte jag att en balansrem satt fel, bara nån kugg iofs. Hypotesen hittills har varit att pick-up:en gick av pga vibrationer. Kanske var det materialfel också/eller men det vet jag inte. Den gick i alla fall rätt av och snittet visar inga konstigheter i materialet vad jag har upptäckt. Bilder finns i min biltråd.

Tror inte man tjänar så värst mycket effekt av att koppla bort balansaxlarna då deras roterande massa inte är speciellt stor, gissar på ca 200 gram på en radie på max 5 cm gånger två. Men många bäckar små... Jag skulle vara lite nojjig för att risken finns att man tappar oljetrycket helt och det vill man inte. Kanske bara jag som hade otur...

om någon har erfarenheter av att köra utan balansaxlar så hade det varit intressant med erfarenheter!

Grattis till tillskottet förresten Ulf!

Mvh

Jag har kört utan balansaxlar i två år (bilen används endast på bana så det blir inte många mil) utan några problem eller några jätteproblem med vibrationer. Jag har förvisso 16v motorn men det borde inte vara nån större skillnad.

Jag plockade bort axlarna och husen och bytte samtidigt generator och sparade 11kg, att bara plocka bort remmen känns inte meningsfullt, skillnaden varken känns, hörs eller syns. Har dock hört historier om att fuelrailen kan vibrera loss och jag har redan varit med om två bränder så nu när det blir S2 motor så låter jag balansremmen vara kvar.

Här har det diskuterats, intressant det här!

Min fuelrail pajade i ett fäste så det började läcka bensin och avgassystemet hoppade loss dessutom. Allt i samma veva som oljepickupen gick av. Förra ägare hade fixat avgassystemet hjälpligt för att ta sig hem när oljetrycket försvann... Känns som att de skulle "vara för bra för att vara sant" om inte allt detta var relaterat till vibrationer. Hur stor inverkan det handlar om kan man ju bara gissa.

Pratade med Sandén och han hade varit med om att oljepickuper gått av förut... men det är nog inte så vanligt för det och att det skulle vara någon akilleshäl på modellen tror jag nog inte.

FSN: Vad har du för motorfästen?

Jag gissar på att amplituden på vibrationerna kan vara en bov i dramat, hur känns en sådan gissning?

Vad gäller brottytan så har jag inte hittat något lurt (är iofs inte materialexpert heller) men ska ta nån bättre bild och lägga upp om intresse finns. Tar nog nån vecka tyvärr då jag inte har den tillgänglig.

Kanske blir problemet större när det handlar om så pass stora radfyror att det börjar bli mer kritiskt med att plocka bort axlarna mot en mindre motor på säg 2 liter?! Långsökt kanske...

Ha det fint!

/Gustav

Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003

Prylar på G..

Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Spirou944t skrev:
Prylar på G..

Way! thumbs up You I must see soon, Jedi Erik!

Nu haglar det in prylar här! 4 hjul blev det igår och mina fjädrar dök också upp! Ska föreviga mina inköp inom kort.

/Uffe

Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003

Ulf Lögdberg skrev:
[
Way! thumbs up You I must see soon, Jedi Erik!
/Uffe

Du är välkommen när du har vägarna förbi!

Edit, jag är i Linköping imorgon eftermiddag, skall till revisorn vid 16, det kanske tar en timme.
Annars fredag, då är jag "ledig" och i stan från 16:00.

Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -83
<<   1, 2, 3, 4
15623 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande