Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dragning av bränsleslangar
3645 besök totalt
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Dragning av bränsleslangar

Sökte på forumet men hittade inget i detta ämne.

Hur får man dra sina bränsleslangar & i vilket material ska de vara.
Ska de skyddas på något speciellt sätt vid genomföringar fastsättning.

I min bil är det säkerhetstank, filter & bränslepump i skuffen.
Matar & returledningen går genom kupen.

Är detta ok för bankörning/ för bilprovningen

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



För Bilprovningens skull är det inget formellt hinder mot att dra soppaledningar i kupén (däremot mot säkerhetstankar eller fuelcells i de flesta fall men det är ju en annan fråga).

Däremot brukar man på tävlingsbilar väl kräva att slangarna går utanför kupén. I alla fall inom den typ av banåka som saknar svängar (den enda klassen där jag VET att en bil fått anmärkning på detta) ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Sålänge dom inte är skarvade i kupén är det ingen fara från SBF's sida.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Niklas Sandström skrev:
Sålänge dom inte är skarvade i kupén är det ingen fara från SBF's sida.


Då kan man ha skarvarna vid genomföringarna, så skarvarna hamnar utanför kupén?

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Vilket material ska det vara eller är det ok med gummislangar.

När det gäller säkerhetstanken vad är minsta avstånd den får monteras
från bilens yttre begränsningslinjer.

Är det verklingen att rekomendera igentligen att montera en tung tank med bensin
högt upp långet bak. Istället för på orginal plats innanför bakhjulen
lågt ner.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Michael Bäck skrev:
Vilket material ska det vara eller är det ok med gummislangar.


Det finns armerad slang avsedd för bensin. Den jag har använt var specad för max 10 bar.
Inhandlades i metervara på OK, fast det var några år sedan.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Problemet är att den där slangen svettas lite, så det kommer alltid att lukta lite soppa i bilen.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Precis som MaZ säger så kommer det att stinka soppa i bilen. Du kommer även att sitta och andas in ovan nämnda ånger när du kör. Ok om man åker 402 meter tex men en smula mer farligt/störande om man åker på ringen...

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Lånar tråden lite (spank me)

Gustaf << Hur ska man bygga för att få sätta tanken bakom förarsätet, dvs samma placering som på en formelbil?

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Tja, förutsatt att man reggar som ombyggt/amatörbyggt fordon räcker det formellt sett att tanken är godkänd (dvs antingen i metall, eller krockprovad). Rimligen är det klokt att göra en tät inneslutning för tank, pump osv. Om man kan för att minska risken för soppa inne i kupén.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Grp-A_cossie
Huskvarna
Här sen Feb 2006
Inlägg: 10



Kör stålomspunna bränsle slangar genom kupen.

_________________
Björn Johansson
Scandinavian customs
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
vad blir skillnaden att köra stålomspunnet förutom att
det sitter en stålstrumpa runt.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Är det ok att kapa ner t.ex en E30 orginaltank till ca halva storleken.

Är detta godkänt av sbp / för tävling

Av tidigare inlägg så är det att föredra att dra
kopparrör för bensinen istället för slang.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Michael Bäck skrev:
vad blir skillnaden att köra stålomspunnet förutom att
det sitter en stålstrumpa runt.


Den tål nötning bättre, annars inget.
om det inte är en teflonslang då, den är helt tät, och dyyyr.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



MaZ skrev:
om det inte är en teflonslang då, den är helt tät, och dyyyr.

och väldigt styv...
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



både i böjled och vridled....

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



...sådetså!

Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 302



Det är därför man använder veckad PTFE när man vill ha formbarhet.

BTW den är ännu dyrare

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M3 Competition Touring
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
NP skrev:
Det är därför man använder veckad PTFE när man vill ha formbarhet.

BTW den är ännu dyrare


Dyrare & dyrare

så kul ska vi inte ha så det få nog bli kopparrör
fattig som man är

Ingen som har info ang kapa tank.
Det borde bli betydligt bättre för viktfördelningen
än fuelcellen uppe i skuffen.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Abrahamsson
Örnsköldsvik
Här sen Jan 2005
Inlägg: 79



Nu när vi ändå är inne på det här. Hur mycket effekt tror ni biltemas "8mm" bränslerör duger till? Trodde det var 8mm invändigt men det verkar vara yttermåttet så det är ca 6mm innerdiameter.

_________________
Erik Abrahamsson

Opel Manta -74
Citera
Grp-A_cossie
Huskvarna
Här sen Feb 2006
Inlägg: 10



MaZ skrev:
Michael Bäck skrev:
vad blir skillnaden att köra stålomspunnet förutom att
det sitter en stålstrumpa runt.


Den tål nötning bättre, annars inget.
om det inte är en teflonslang då, den är helt tät, och dyyyr.
klart det är teflon slang, och den är faktiskt inte så dyr, den är gratis

_________________
Björn Johansson
Scandinavian customs
Citera
Skruva banåkabil
Dragning av bränsleslangar
3645 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande