| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Dragning av bränsleslangar
|
3645 besök totalt |
|
Sökte på forumet men hittade inget i detta ämne. Hur får man dra sina bränsleslangar & i vilket material ska de vara. Ska de skyddas på något speciellt sätt vid genomföringar fastsättning. I min bil är det säkerhetstank, filter & bränslepump i skuffen. Matar & returledningen går genom kupen. Är detta ok för bankörning/ för bilprovningen _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
För Bilprovningens skull är det inget formellt hinder mot att dra soppaledningar i kupén (däremot mot säkerhetstankar eller fuelcells i de flesta fall men det är ju en annan fråga).
Däremot brukar man på tävlingsbilar väl kräva att slangarna går utanför kupén. I alla fall inom den typ av banåka som saknar svängar (den enda klassen där jag VET att en bil fått anmärkning på detta) ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Då kan man ha skarvarna vid genomföringarna, så skarvarna hamnar utanför kupén? |
||||
|
Vilket material ska det vara eller är det ok med gummislangar.
När det gäller säkerhetstanken vad är minsta avstånd den får monteras från bilens yttre begränsningslinjer. Är det verklingen att rekomendera igentligen att montera en tung tank med bensin högt upp långet bak. Istället för på orginal plats innanför bakhjulen lågt ner. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Det finns armerad slang avsedd för bensin. Den jag har använt var specad för max 10 bar. Inhandlades i metervara på OK, fast det var några år sedan. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
|
Precis som MaZ säger så kommer det att stinka soppa i bilen. Du kommer även att sitta och andas in ovan nämnda ånger när du kör. Ok om man åker 402 meter tex men en smula mer farligt/störande om man åker på ringen...
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
|
Tja, förutsatt att man reggar som ombyggt/amatörbyggt fordon räcker det formellt sett att tanken är godkänd (dvs antingen i metall, eller krockprovad). Rimligen är det klokt att göra en tät inneslutning för tank, pump osv. Om man kan för att minska risken för soppa inne i kupén.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Är det ok att kapa ner t.ex en E30 orginaltank till ca halva storleken.
Är detta godkänt av sbp / för tävling
Av tidigare inlägg så är det att föredra att dra kopparrör för bensinen istället för slang. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Den tål nötning bättre, annars inget. om det inte är en teflonslang då, den är helt tät, och dyyyr.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
och väldigt styv... |
||||
|
|
||||
Dyrare & dyrare
så kul ska vi inte ha så det få nog bli kopparrör fattig som man är
Ingen som har info ang kapa tank. Det borde bli betydligt bättre för viktfördelningen än fuelcellen uppe i skuffen. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Nu när vi ändå är inne på det här. Hur mycket effekt tror ni biltemas "8mm" bränslerör duger till? Trodde det var 8mm invändigt men det verkar vara yttermåttet så det är ca 6mm innerdiameter.
_________________ Erik Abrahamsson Opel Manta -74 |
||||
_________________ Björn Johansson Scandinavian customs |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3645 besök totalt |