| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilka slangkopplingar bör man ha till motoroljan?
|
1, 2 >> 4557 besök totalt |
|
Jag köpte en sån här
till min bil för ett tag sen och som synes är den avsedd för slangklämmemontage. Törs man köra med sånt till motoroljan eller kommer jag ligga sömnlös och vänta på att det släpper? Vill minnas att det är igängade anslutningar i oljekylaren också. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
Re: Vilka slangkopplingar bör man ha till motoroljan?
Byt ut kopplingarna Enl motorbyggare jag har förtroende för komme slangarna förr eller sebnare gå av vid slangklämman. MEN om du har koll och byter slang regelbundet..... MVH Johan _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
|
Hydroscand eller annan lämplig hydraulfirma kan väl pressa slangar med banjokoppling? Då ska det väl inte vara några problem...
|
||||
|
Enklaste borde väl vara att ersätta dessa banjokopplingar med sådana avsedda för pressning och även på en gång passa på att pressa kopplingar till antingen stålspunna slangar eller vanliga kraftiga gummislangar. Finns visst en firma i bromma vid namn hiflex som fixar sånt. Vi råkar visst även känna en person som jobbar med dem...
_________________ Jonas Edling |
||||
|
Man använder ju just sådana för att pressa slang på. Bara ta och måtta längden mellan adapter och kylare och åka till Hiflex eller hydroscand och pressa dem, tänk på att slangarna ofta är ganska styva (ofta är de en plastslang i stålomspunna slangar) så ta till några cm extra så att den inte blir för kort.. :-)
Slangklämmerna kan du lägga på hyllan... |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
Re: Vilka slangkopplingar bör man ha till motoroljan?
Slangklämmor brukar släppa, frågan är bara när. Använd slang och klämmor du har för att få till en bra slang, åk sedan till en hydralikfirma och låt dem crimpa ihop riktiga anslutningar. Det är ju inte omöjligt att de kan använda dina slangar om de är av rätt sort. Är en död motor värd 7-800:- ? _________________ Roland Johansson |
||||
Det är inte fa.. på väggen som målas utan asfalten målas svart med utsprutande olja. Har sett alldeles för många byggen där dessa slangar när de blivit lite varma och kalla ett antal gånger samt får lite olja mellan slang och nippel poppar av, och ännu mer på de roadracing tävlingar jag besökt. Men krimpta kopplingar har inte alls samma hoppa i bitar... Kanske beror på hur folk skruvar, men om flertalet inte klarar att dra ihop det rätt så är det bättre att satsa på en stabilare lösning. Billigare i längden. 5 liter olja ut på gatan är pengar också men oljan kanske behövde bytas? _________________ Roland Johansson |
||||
Håller med Johan... Det funkar men "riktiga" anslutningar är bättre. Detta (av min salige far) hemgjorda kylet har gått mer än 10000mil på hans preppade R8'or på 60-talet med vanliga slangklämmor.
Aldrig spillt en droppe olja.
Funderar på att slänga på den gamla reliken på ShoppingClion... |
||||
Jag får väl överge tanken på att bilen blir ett ultrasnikbygge och lägga några hundringar på "riktiga" slangar. Då kan jag dessutom ha oljekylet där original-ICn satt.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
Jag hade exakt såna anslutningar och slang med slangklämmor på Miatan i flera år. MASSOR av uppvärmningar, avkylningar osv. utan problem. MEN man måste ha rätt storlek på slangklämma så den tätar runt om ordentligt. Det fungerar därför att det finns en "läpp" på anslutningen som är större än slangklämman så det sitter kvar.
Jag hade dessutom problem att få isär det (jag fick ta till kniven och skära sönder slangarna!), eftersom slangen hade nästan i princip vulkat fast på anslutningarna. Dock monterades allting "torrt" och avfettat, just för att det skulle fastna på det sättet. Det funkar med snik - men man måste vara noggrann. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Samma här som Johan skriver och det håller ännu
_________________ --VVTS-- |
||||
Jag sällar mig till samma läget. Det funkar hur bra som helst bara man gör rätt och även jag fick skära loss slangen. Vi kör även med slangklämmor på Formel Vee bilarna och har aldrig haft läckage pga av det. Däremot har krympta proffskopplingar visat sig opålitliga... Dubbla slangklämmor som är "vända åt olika håll" ger extra säkerhet. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
|
Alla bränslesystem använder ju slangklämmor av bättre sort. Oljetrycket är ju inte direkt högre än vad bränsletrycket är på en turbobil med lite laddtryck. Så varför skulle det inte funka till en oljekylare? Densiteten och slangrnas dimension skiljer iofs men trycket är ju jämförbart.
Verkar vara någon slags trend att man måste ha stålomspunna slangar med aluminium bling bling kopplingar till allt. Är säkert bra men pengarna gör nog mer nytta någon annan stans... _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
om bränslet lyckas krypa mellan slang och koppling är det inte direkt smörjande vilket motoroljan är. Det gör det till en otrolig skillnad. Bensin är inte lika jobbigt att sanera och sanerar sig själv om tiden går. Sedan vet jag inte många som är så modiga att de kör med +3bar tryck och slangklämmor i bränslesystem utan då brukar det vara gamla förgasarsystem med kanske 0,1 bar i tryck. _________________ Roland Johansson |
||||
bla. Volvo's första elektroniska insprut (D-jet på 140) hade spridare med slanganslutning ...
|
||||
och hur många sådana rullar idag?
Har själv ett kort tag kört med slangklämmor, men det innebär inte att det är någonting att rekommendera. Får man en motorbrand så brinner det bra när väl bensinen börjar brinna, JAG VET. Nu var det ingen dålig bränslekoppling då det inte fanns någon sådan under huven och brandmännen visste inte var det kunde börjar brinna. Lustiga var att det var -10grader ute och bilen hade gått stillsamt i nästan 2 minuter när det började brinna. Tycker bara att använda lösningar som många gånger inte lirar bra är väldigt dåligt använda pengar när det är så lite pengar som skiljer mot bra lösningar. _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 4557 besök totalt |