Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (4168 totalt) |
Vad är en Multi-Link?
På de röntgenbilder jag har sett, ser de moderna Multi-Link bakvagnarna ut exakt som framvagnen på min 60-talsbil. Är det så, att man bara hittade på ett ballt namn då man flyttade grejerna akterut, eller har jag missat något väsentligt? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Töntigt modebegrepp.
![]() Multi- är ett prefix. Betyder väl "mång-" eller "fler-". Alltså, fler länkar än en per hjul om axeln är delad. Allt bakhjulsdrivet som är modernare än Ford Granada och BMW 02 har väl multilinkbakaxel ![]() ![]() |
||||
om man räknar bort alla bakhjulsdrivna Volvo exempelvis då. ![]() ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Men är de verkligen modernare än en Granada eller 02:a? Nyare ja, men modernare? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Få se nu... Har jag fattat det här?
![]() Framhjulsdrivna nya Mini har väl flerlänkad bakvagn typ nyare BMW? Volvo har ju ungefär 5 stag till sina stela axlar. ![]() Nyare 960 / S-V90 har väl en äkta "multilink", eller? ![]() Min uppfattning om vad som egentligen avses med en multilinkbakvagn är att det ska vara en delad bakvagn där man trixat med lite extra stag och ledpunkter för att styra hjulvinklarna enligt önskemål under fjädringsrörelsen... ![]() |
||||
Det på Mini stämmer, delar bakvagn med 3-serien... |
||||
Eftersom jag är Opeltönt så kan jag beskriva hur det är på omega A.
Alla utom 3000 24 V har "vanlig" delad bakaxel med separata bärarmar och en liten krängninsfjäder mellan. På 24 V sitter det ett justerbart stag mellan bärarmen och bakvagnsbryggan så att man kan justera toe vinklarna bak. Denna bakvagn kallas Multi-link. Ganska simpel finess för ett så högtravande namn. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Alfa Romeo GTV/Spider (916). Det är så mycket grejer att det inte finns nåt bagage... ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Legato betyder fastbunden/hopbunden och brukar, i audiosammanhang, betyda att D/A-omvandlaren styr takten på skivtransporten. Vad det har med bilar att göra, vet jag däremot inte. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (4168 totalt) |