Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Film: veckans sladdfilm med de bästa förarna :-)
<<   1, 2
4805 besök totalt
L0FA

Här sen Feb 2004

Andrew Petrykowski skrev:
Megablade skrev:
Widar skrev:
AndreasNystrom skrev:
en tung hjälm och en massa sidokrafter när man svänger runt kanske inte är så skönt i längden?
Fråga de som åker cart på ovalbanor.

Det är juh inte riktigt samma sak, här har du juh lastväxling av skallen (om man får säga så ) vilket påverkar nacken i större grad än en mer eller mindre konstant belastning i en riktning...

Alltså ursäkta mig, men nu tar jag på mig besserwissermössan. Det kan ju inte vara fråga om några g-krafter i en bil som sladdar med vilt spinnande bakhjul! I så fall skulle ju ingen som kör varken racing eller asfaltrally klara av att ha hjälm, för dom kommer nog upp i avsevärt högre g-krafter.

Då får du nog lov att ta av dig besserwissermössan och sätta dig i skammvrån, för du verkar inte ha läst mitt inlägg
Att bilen inte har en hög konstant g-kraft i svängen var juh inte anledningen, utan att det vid "sidbyte" blir en djävla massa bellastning. Samma fenomen borde juh finnas i rally, men sist jag kollade så var dom mer ute efter att köra snabbt och inte sladda bilen från sida till sida lika mycket...
Men vad vet jag, det vara bara en gissning...

Anledningen till att de inte kör med hjälm i filmen är antagligen att de inte tyckte att de behövde det då... big deal
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Näe, hjälm behövs juh inte när man kör på sladd på en extremt smal väg med tjock skog på varje sida

Mazda Rx-7 -94
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004

Zebb skrev:
Näe, hjälm behövs juh inte när man kör på sladd på en extremt smal väg med tjock skog på varje sida

Det behövs nog om man kör bil till jobbet med... du avgör själv om du vill ha den på dig.

Edit: konstigt att jag låter så dryg när jag läser min egna text, ville ju bara få fram att det är deras val att inte använda hjälm, inte att det är för mycket G krafter som en del spåna om

Det dör en del människor av kokosnötter i djungeln, ska man ha hjälm på sig där då tycker du? ;-)
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005

Anledningen är sannolikt att man skall se ansiktet under filmen och att de skall vara lite "coola" ungefär som moppe pojkarna som kör med hjälmen uppe på pannan.

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Avregistrerad anv. skrev:
Anledningen är sannolikt att man skall se ansiktet under filmen och att de skall vara lite "coola" ungefär som moppe pojkarna som kör med hjälmen uppe på pannan.

Det känns inte speciellt troligt då de använder hjälm i vanliga fall, det är bara när dom "driftar" som hjälmen åker av... det lär finnas någon anledning, annars hade de likagärna kunnat köra utan hjälm hela tiden om de va ute efter att vara coola moppepojkar...
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004

KristianAE86 skrev:
Alltså

det är såhär

att varje gång jag postar en trevlig driftingfilm så är det någon lustigkurre
som tycker det är roligare att
kommentera att det hade gått fortare om de inte sladdat.

kan ni inte bara ge tusan i att skriva då-

eller kommentar körningen & bilarna istället ?

Det börjar bli jäkligt tråkigt med dessa inläg från vissa som inte vet ett
smack om den sporten jag brinner för.

testa själva säger jag bara -- det är ta mig tusan inte så lätt som det ser ut.

MVH/
........Besviken

thumbs up

gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006

de fins ingen anledning att åka bil utanför trafiken utan hjäl .. hell åker du hyrkart hr du ju båd hjälm och overål ?

komigen .. ingen tror väl på alvar att de e något anant en idioti .. vist går de fort på dedär vägaran emr en tilräkligt för att ha hjälm .. cyklisterna har ju hjälm somcyklar där

ursäkta min dyslexi mvh marcus

filmen va hellt ok dok thumbs up

Tjockholm
Här sen Feb 2003

gascan skrev:
de fins ingen anledning att åka bil utanför trafiken utan hjäl .. hell åker du hyrkart hr du ju båd hjälm och overål ?

komigen .. ingen tror väl på alvar att de e något anant en idioti .. vist går de fort på dedär vägaran emr en tilräkligt för att ha hjälm .. cyklisterna har ju hjälm somcyklar där

Så du menar att dom ibland väljer att bara vara idiotiska när dom känner för det, men annars kör dom med hjälm?
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004

gascan skrev:

Så du menar att dom ibland väljer att bara vara idiotiska när dom känner för det, men annars kör dom med hjälm?

Jag har sett en massa driftingfilmer där de har hjälm
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Kan vi gå tillbaxs o diskutera filmerna som var meningen med denna topicen

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

lofa skrev:
gascan skrev:

Jag har sett en massa driftingfilmer där de har hjälm

Jag med, men det var väll knappast poängen
Poängen var att BM gör en himla massa motorinslag (inte så konstigt för ett motorprogram) och de har alltid hjälm på sig vid hårdkörning, förutom just när de utövar drifting (eller där de kör på allmän väg).

Kristian, du får skylla dig själv. Det var du som tog upp ämnet
Citera
gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006

ja vet itne hur de resonerar men ajg tycker dee idiotiskt att åka fort emd träd på bäggesid av vägen på tvären ..utan skydsutrustning .. vist mana n u få ont av bälterna med så man akn u ta bort dem oså å buren akn amn u slå huvet i om man inte har hjälm.. gillar itne resonemanget .. ta fram en halskrage som stöttar up huvet då om de e så jobbit emd en hjälm på .. ?

ursäka min dyslexi /marcus bontè

Här sen Jan 2005

gascan skrev:
ja vet itne hur de resonerar men ajg tycker dee idiotiskt att åka fort emd träd på bäggesid av vägen på tvären ..utan skydsutrustning .. vist mana n u få ont av bälterna med så man akn u ta bort dem oså å buren akn amn u slå huvet i om man inte har hjälm.. gillar itne resonemanget .. ta fram en halskrage som stöttar up huvet då om de e så jobbit emd en hjälm på .. ?

ursäka min dyslexi /marcus bontè

Instämmer helt, de är dock duktiga på att sladda ...

stockholm täby
Här sen Feb 2006

sladante gillas grymt .. kanse för att jag aldrig äkt en bakjulsdriven bil =)

Här sen Jan 2005

Aj då, du får köpa dig en gammal BMW för att känna på lite, du lär inte ångra dig

stockholm täby
Här sen Feb 2006

njo .. kompåisen va nära på att plok en stolpe i da å då pratar vi milimetrrar ahnv a uppe å klätrade i vallen vid mitrfugen skulel köra om mig .. på tvären då nöär ajg tufade hmmåt i familjens 9-5a .. ganska komist att se .. sen körde jag i från honnom

Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Säga vad man vill om driftingens roll i bilsporten, men Tsuchiya och Company är grymt duktiga på det!!

Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003

KristianAE86 skrev:
Alltså

det är såhär

att varje gång jag postar en trevlig driftingfilm så är det någon lustigkurre
som tycker det är roligare att
kommentera att det hade gått fortare om de inte sladdat.

kan ni inte bara ge tusan i att skriva då-

eller kommentar körningen & bilarna istället ?

Det börjar bli jäkligt tråkigt med dessa inläg från vissa som inte vet ett
smack om den sporten jag brinner för.

testa själva säger jag bara -- det är ta mig tusan inte så lätt som det ser ut.

MVH/
........Besviken

Håller med dig till 100%!

Någon som sett att Kristian påpekat att det skulle se mycket ballare ut om de åkt på tvären så fort någon postar en "vanlig" film?

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
Bilder o videos
Film: veckans sladdfilm med de bästa förarna :-)
<<   1, 2
4805 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande