Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
7.5 i Co hos SBP vad göra?
1, 2   >>
4684 besök totalt
Leo Amorfa
VETLANDA
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Besiktigade bilen i går och fick då underkänt på Co-halten thumbs down . Den var på 7.5 och övre gränsen är ju 4.5. Hur gör jag för att få ner den till ombesiktningen? Jag hällde i K-sprit 1liter, köpt på Mekonomen. Dubbla Weber 40:or sitter på bilen. Motorn har trimkammar osv...

Jag känner mig osäker på att ge mig in och skruva på förgasarna utan att ha fått lite tips på hur man ev. skall göra...

cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Jag kördesäkert på 50/50 gick igenom -------

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Går bilen bra som den gör nu så skruva ner blandningsskruvarna tills de bara är ute ett halvt varv. Kom ihåg hur mycket du skruvade ner dem och skruva upp dem lika mycket efter besiktningen så är du tillbaka där du började. Givetvis gör du detta på SBP's parkering direkt efter besiktningeen för att roa de anställda där..

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

1. Vrid luftskruvarna i botten och räkna varven, skriv upp detta om du inte har minne som en häst.
Nu kan du dribbla med luftskruvarna bäst du vill och alltid komma tillbaka där du var, fiffigt va Tycker han ja

Som tomregel skall luftskruvarna var utskruvade ca 1,5varv från botten.

Har man nu rätt lågfartsmunstycken och korrekt injusterade luftskruvar så skall motorvarvet sjunka om man vrider skruvarna innåt eller utåt.
Brukar räcka med ett 1/4-varv.
obs lika mycket på alla skruvar och åt samma håll.

Jag ställer luftskruvarna där tomgången är som högst, allså sunker om jag vrider in/ut skruven. Sen vrider jag ut skruven 1/8 varv för att feta på lite.

ps ta det kammat när du vrider luftskruvana i botten så du inte pajar säterna.

Uppsala
Här sen Jan 2003

fuling skrev:
1. Vrid luftskruvarna i botten och räkna varven, skriv upp detta om du inte har minne som en häst.
Nu kan du dribbla med luftskruvarna bäst du vill och alltid komma tillbaka där du var, fiffigt va Tycker han ja

Har man nu rätt lågfartsmunstycken och korrekt injusterade luftskruvar så skall motorvarvet sjunka om man vrider skruvarna innåt eller utåt.

Jag ställer luftskruvarna där tomgången är som högst, allså sunker om jag vrider in/ut skruven. Sen vrider jag ut skruven 1/8 varv för att feta på lite.

MMM flashbacks rysningar Hade tripla webrar på marcosen förut bytte till insprutningssystemet pga allt detta micklande med att synka webrarna.

Efter en 4 timmars session gick de perfekt utan flatspots från tomgång till 6000 varv 20-40 mil senare var det bara att göra om pga taskigt länkage+insug och osynkat Bra kraft parat med låg bensin förbrukning under 1l permil landsväg.

Tänk vad fort man glömmer/förtränger
Fast med förgasarna gick den alltid igenom utan konstiga tillsatser.

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

leana ut (enl. Ovan) eller skaffa riktig insprutning

Bromma
Här sen Feb 2003

Jag hade 4 IDA Webrar. På min 302 ford. Fram och tillbaks Mantorp på 0,92 l/milen. När det gäller åttor så är det oftast linkaget som är boven
i dramat med Webrar. Det är ett herrans jobb att göra detta bra. Jag använde 4 synkade vakummätare, en till vaje förgasare, i instrumentbrädan. Så man kunde följa synkningen över hela spjällregistret.
Annars var dom en dröm, näst efter sprut.
En liten växellåda mellan spjällaxlarna.

Som måste sitta i exakt läge, vilket kollas med gradskivor på axlarna.
Nu är det inte lika krångligt med inline förgasare på en fyra, men 2 vacummätare skulle jag ha i alla fall. Å inga balansrör som "fixar" det hela. Sen är 7,5% för mycket på tomgång. Dom här förgasarna går att ställa 100. Men man behöver avgasanalys för jobbet. Bortsett från racing, så är lågfartsdelen det viktigaste för bra gång.

Göran Malmberg.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

cat7even:
Åkte/åker du med ett eller flera spjällhus med sprutet?
För åker du med fler så har du likfö.... samma synkproblem som då inte de stackars Webrana skall ha skit för.

beepbeep:
Tolk tack Vad mera du med "leana ut"????????

Uppsala
Här sen Jan 2003

Skrivit ett lång inlägg om hur jag hade det så trycker jag på fel knapp

Hej på Er

Jag använde ett sådant där tändstift som tittar in i motorn för att ställa tomgångsblandningen (carbtuner? från Gunson)
Kan var ett bra alternativ för dem som inte har råd med en gasanalyzer.

håller med Göran fullständigt Taskiga länkage gör ingen lycklig.
Synd att inte detta forum fanns när jag håll på med Webrarna. då hade jag fått lära mig hur man gjuter/svetsar/kolfiberbakar ett insug. Samt hur man räknar ut länkaget etc.

Det finns en engelsman som heter David Vizard som är en trollkarl när det gäller få ut kraft ur engelska motorer. Han har även utvecklat egen bromsbänk....Bromsa bilen själv med hjälp av carbtuner PAllbockar och en tuff kompis som vågar sitta i bilen och bromsa.

Men för er dom älskar utmaningar LUCAS PI Göran hur gör man justeringar i denna?

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

om Co-halten är väldigt hög, kan det bero på att motorn misständer.
För längesedan, fick jag nedslag (7%) på min dubbla horisontella förgasar-försedda bil, jag magrade av den, och då STEG Co:t till 9%.
Då höjde jag tomgångsvarvtalet, och Co:t sjönk till nästan noll.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

fuling skrev:
cat7even:
Åkte/åker du med ett eller flera spjällhus med sprutet?
För åker du med fler så har du likfö.... samma synkproblem som då inte de stackars Webrana skall ha skit för.

beepbeep:

Webrarna fungerade bra det var resten som var S K I T.
När jag började titta mig omkring efter ett insug så skulle ett sådant kosta närmar 5000.
Vilket fick mig att dra öronen åt mig. När sedan ett komplett insprutningssystem och en nyrenoverad motor ramlade fram ur buskarna blev valet lätt.

Spritet har IOFS flera spjällhus (3)men länkaget här här mycket bättre( dock inte helt perfekt. På sprutet justeras det mellan spjällaxlarna Utväxlingen är dock lika på varje och de öppnar exakt samtidigt etc. Synkningen fungerar på motorn som den är nu (ställt enligt verkstadshandboken)

Skall verifiera med min carbbalancer......

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Leo Amorfa
VETLANDA
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Skruvar

Tack för infot.

Jag skruvar in luft/blandskruvarna som ni föreslår och häller i några liter k-sprit eller t-röd i tanken. Sen åker jag och testar...

"Gott med förgasarbrööööööl"

P_e_R quattro
Kil
Här sen Apr 2003

K-sprit

Strunta i K-spriten och se till att du använder nästan all soppa i tanken, häll sedan i en dunk med miljöbensin som går att köpa på alla välförsedda bensinstationer.

Brukar vara en 4 liters dunk och är blyfri 95 oktan bensin med extremt bra utsläppsvärden, har för mej att den kostar ca 100 kronor.

Perra

Jerkan
Stockholm
Här sen Nov 2002

Har testat miljöbensinen på min Sierra Cossie. Är det riktigt illa så hjälper
det inte.

Tokholm
Här sen Jan 2003

fuling skrev:

Menar du verkligen luftskruvarna (de med låsmutter)?
Är det inte tomgångsblandningsskruvarna (de med fjäder) du pratar om?

Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

lite OT nästan men måste berättas!!

jag var med på min första besiktning någonsin idag, av polarens fassas MGB -72, polaren va lite orolig för avgasvärdet som tydligen alltid var för högt... ingen omställning av förgasare, ingen k-sprit. min polare trodde inte ögonen när vi fick pappret. besiktningsgubbarna måste micklat med värdet det låg på 0.3!!! trevlig besiktning hur som helst blankt papper och besiktnignsmannen lyckades få motorstopp när han skulle köra ut å prova den lite

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Japp ice , det är de skruvar med fjädrar jag snackar om. Dessa borde jag inte kalla luftskruvar utan blandningsskruvar. Ännu bättre blandningsskruvar för tomgången.

Dessa luftskruvar du snackar om sitter väll på vissa 40DCOE, std på vissa alfor, eller pratar vi/du om några andra skruvar?

Tokholm
Här sen Jan 2003

fuling skrev:
Japp ice , det är de skruvar med fjädrar jag snackar om. Dessa borde jag inte kalla luftskruvar utan blandningsskruvar. Ännu bättre blandningsskruvar för tomgången.

Dessa luftskruvar du snackar om sitter väll på vissa 40DCOE, std på vissa alfor, eller pratar vi/du om några andra skruvar?

Luftskruvarna öppnar en kanal som kortsluter gasspjället och fyller två funktioner:
Sänka emissionerna vid motorbroms.
Kompensera för en eventuellt vriden gasspjällsaxel.

Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Fyhr skrev:
lite OT nästan men måste berättas!!

jag var med på min första besiktning någonsin idag, av polarens fassas MGB -72, polaren va lite orolig för avgasvärdet som tydligen alltid var för högt... ingen omställning av förgasare, ingen k-sprit. min polare trodde inte ögonen när vi fick pappret. besiktningsgubbarna måste micklat med värdet det låg på 0.3!!! trevlig besiktning hur som helst blankt papper och besiktnignsmannen lyckades få motorstopp när han skulle köra ut å prova den lite

Med 0,3 o co halt så förstår jag att den tjuvstoppade!
Hur länge kommer den att hålla?

Eller snarare vad är faran med för låg Cohalt

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

cat7even skrev:
...Eller snarare vad är faran med för låg Cohalt

På tomgång, ingen. På fullast, fullt varv, hål i kolven.

Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

ice skrev:
cat7even skrev:
...Eller snarare vad är faran med för låg Cohalt

På tomgång, ingen. På fullast, fullt varv, hål i kolven.

Tack Ice

Så rekommendationen till 0,3 % är att kolla så att den ger bättre under last för att undvika ledsamheter. (att den tjuvstoppade när besiktningsmannen skulle provköra var väl kanske ett tecken)

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
4684 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande