Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1784 besök totalt |
Bilder/reaktioner vinterns chassimod.
Vi hade ju en diskution i vintras ang mitt chassi och kom fram till att grejjorna jag hade inte fungerade tillfredställande för ändamålet. Efter mycket diskuterande och rundringning så fick Pelle på stötdämparexperten uppgiften att ta fram ett bättre kit till min corsa. Kittet baserades på ett konikit med koilover ifram där bakstötdämparna byggdes om till coilover, fjädrarna byttes till hårdare öhlins diton samt aluminiumtopplagringar i fram. Jag har haft 2 tillfällen att prova bilen, på avondays kinnekulle samt björkvik konbana med Opelsportclub. Jag är possitivt överaskad då bilen känns både stabilare och snabbare ![]() Bla så varvar bilen ut på 4:an vid start/mål medans förra året kunde jag åka på 4:an rakan ut ![]() Jag bytte även däck till denna sesong, jag åker på RE540 fast många talade om att dessa skulle vara svårt att få temp i bak. Jag håller med om att det tog ca 2.5varv jämfört med yoko032 som nästan blev varma direkt. Jag passade på att testa min nyinförskaffade kamera idag, så här kommer lite bilder på stötdämperiet. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Jag byggde mig ett litet fäste för videokameran också.
Det blev ca 18min film från konbanekörningen på björkvik. ![]() ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Tycker det ser mkt trevligt ut!
![]() När jag var nere på Ringen så kom jag ikapp en Corsa som kördes väldigt snabbt och på gränsen så istf att köra om direkt så låg jag bakom ett tag och beundrade hans körning. Efter varvet så gick jag och frågade lite om bilen. Den var rensad, hade bur, en GSi 16V-motor (?) på ca 200 hk, S02 PP och ett schysst chassi, dock ej som ditt. Det enda han inte var nöjd med var trumbromsarna bak som låste upp för lätt. Har alla Corsor såna bromsar? Sen tycker ju jag att du borde köra på PZero Corsa. ![]() ![]() |
||||||
Jo Thomé har redan påpekat att jag borde åka på dessa ![]() När jag köpte ratten så märkte jag först när kom hem att modellen hette.... ja just det CORSA ![]() Alla corsa A har trumbromsar bak, dock har jag bytt till vectra skivbromsar som funkar kanon ihop med SAAB900-95 frambromsar. GSI 16V motor? det kan vara antingen en kadett 2.0 16v dvs likadan som jag har eller en ännu mer trimmad corsa B GSI 1.6 16V. Men jag vet att 2.0:an är poppis, så det var säkert den i trimmat utförande med separata själlhus och godis ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
ok! fina motorer ![]() Jag fick veta att jag tydligen åkt 1.05.25 med 85kg Nicklas som barlast på Kullen, är det ok? borde gå fortare utan passagerare då bilen känns märkbart slöare med folk i bilen? _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Eftersom jag varit på kullen idago ch klockat diverse bilar så kan jag juh säga att du lätt skulle hänga med de S40 bilarna som körde där.
De låg på varvtider runt 1.05. Toyo Cup bilarna och de historiska bilarna låg ungefär på samma tid.... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Jag körde på 1.04 med tunga passagerare förra året och mitt spår där lämnar en del att önska samt att jag fegar lite på en del ställen. Så 1.05 tycker iaf jag låter bra med tanke på att jag har rätt mkt mer effekt. |
||||||
Fästet för videokameran var inte särskilt snyggt, ![]() men 1.05 litegrann är en bra tid. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Jag vet att fästet ser ut som 7svåra år men slarvades ihop på 5min och funkar perfekt. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
om det bara tog 5 minuter. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Peter: Tack för åkturen på Björkvik, den kändes lugn och fin chassiemässigt. Det kändes dessutom att corsan är betydligt lättare än kadetten för accelerationen var något helt annat än i Kadetten (när C20XE är monterad i Kadetten).
Finns det någon möjlighet att se filmerna från björkvik? Jag vet ingen annan i OSC som åkt under 1.06 på kullen, en liten ![]() ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Varsågod, jag har kopierat över filmen till vanlig VHS men skall se om någon kompis kan hjälpa mig att konvertera till mpg eller liknande? jag är kass på det här med datorer. Ang tiden på kullen vore det spännande att se vad bilen presterar utan passagerare och/eller med en mer erfaren förare. Ang vikten så fick Lolle skäll att han tyngde ned bilen då han fick åka med en vända i konbanan ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Vi var på Björkvik söndagen den 4maj med Opelsportclub. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1784 besök totalt |