Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kapa fjädrar, är det alltid fel?
2876 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare

om vissa personer ser detta, får jag nog äta upp en del uttalanden!

Hursomhelst har jag ju en bil som det inte finns så mycket bra väghållningsprylar till och har upptäckt att de bakfjädrar jag chans-köpte (egentligen till sedan) är mjukare än original till kombi, har räknat antal varv, jämfört fri längd och spoldiameter samt mätt tråddiameter.

Jag vill ha ca 2 cm (geometrin verkar klara det) lägre och definitivt inte mjukare än med de Eibach jag har nu. Dessutom är fjädrarna bara abrupt avslutade i bottenänden, inte utsmidda eller med kortare "pitch". Eftersom det inte finns färdiga fjädrar som passar mina önskemål så blir jag ju frestad att kapa dem ca 2/3 varv, eftersom bottenänden inte skulle ändra utseende och jag tänkte försöka såga försiktigt för hand så att inte härdningen förstörs annat än lokalt.

Finns det andra anledningar varför man inte ska kapa fjädrar?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Jag tycker det verkar helt ok i ditt fall thumbs up . Skillnaden mot att köpa en färdig fjäder enligt det du specar förefaller mig vara minimal. Men det kanske är något viktigt jag förbiser?

Jakobserg @ Elstocolmo
Här sen Apr 2003

en liten följdfråga på detta då

vilket är egentligen bäst?
att kapa fjädrarna eller att använda de där fjäderspärrarna som biltema säljer för 150 spänn?

Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003

Civvarn skrev:
en liten följdfråga på detta då

vilket är egentligen bäst?
att kapa fjädrarna eller att använda de där fjäderspärrarna som biltema säljer för 150 spänn?

Biltema fjäder spännar krafs är ju till och med livsfarliga.
och inte godkända av SBP

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Fjäderspännarna borde ge rätt stygga punktbelastningar på fjädrarna om inte annat och utan att veta så borde risken för fjäderbrott öka om man får minsta anvisning i det härdade skiktet, så jag föredrar definitivt att kapa i mitt fall åtminstone. Men en "grisknorr" skule jag nog inte ens fundera på att kapa bort.

Pär: Jag känner som dig, det BORDE vara OK, men har man glömt att tänka på ngt?

Tilläggsinfo: det är ca 5 aktiva varv från början, så 2/3 varv bort ger ca 15% styvare, det tror jag bilen mår bara bra av med lite hårdare retur utan att ha gjort ngn analys. Hade tänkt passa på att väga upp ofjädrade vikten utan fjäder+dämpare, men det blir väl hets som vanligt och man får prioritera bort det där med dokumentation.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Klart du ska kapa fjädern..........jag har åkt med kapade fjädrar på min bruks Volvo 245 i 20 000 mil..........dessutom lastat tungt och kört tunga biltransportsläp.

Ta kaprondellen och kör av skiten........men du behöver ju inte mata på så ändarna blir blåa..

Biltema grejorna kan du glömma

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
....Ta kaprondellen och kör av skiten........men du behöver ju inte mata på så ändarna blir blåa......
Tack för det! Såg framför mig någon timme under förbrukande av tio bågfilsblad annars!!

Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

oj, nej..
Inte bågfil
Kapa snabbt med rondellen bara, feg-kör inte så det bara blir värme.
Bågfil är nog lagom roligt..
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Kapa fjädrar, är det alltid fel?

Pär Hansson skrev:

Finns det andra anledningar varför man inte ska kapa fjädrar?

På en coilover, så ligger fjädern närma dämparen. En kapad fjäder utan planslipad ände ger en viss snedböjning av fjädern, som då tar i stötdämparen på mitten. Det är heller inte bra för stångens gång i dämparhuset.

Står fjädern i en skål i a-armen som på många jänkare spelar det ingen roll om den är kapad. Stötdämparen sitter då separat monterad i länkarmen.

Vill du ha fjädern uppmätt, är du välkommen förbi.
Hälsn

Göran Malmberg.

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re: Kapa fjädrar, är det alltid fel?

Göran Malmberg skrev:
....En kapad fjäder utan planslipad ände ger en viss snedböjning av fjädern.....Står fjädern i en skål i a-armen som på många jänkare spelar det ingen roll om den är kapad. Stötdämparen sitter då separat monterad i länkarmen.

Vill du ha fjädern uppmätt, är du välkommen förbi.....
I mitt fall så är det en icke slipad "plain end" jag tänkte ge mig på och grodätarna har oxå lagt fjädern en bit in och fjädersätet är pressat i bärarmen av plåt så att det är bara att vrida fjädern så att det passar.

Tack för erbjudandet. Ska ha det i åtanke, men det blir nog q 'n d denna gång. Jag drar igång rondellen i morrn bitti.

En följdfråga, förresten. Om man nån gång skulle få för sig att kapa - smida/slipa om - härda om en fjäder enl devisen "man vet vad man har och vet hur mycket man vill förändra", endera med slipade och/eller hopsmidda ändar eller med "grisknorrar" (tror det heter "pigtails" på eng) , jag menar där fjädern minskar drastiskt i diameter intill sätena. Med tex 2,25" fjädrar är det väl knappast ekonmiskt eller motiverat, men med "standardliknande" fjädrar så kanske?

Funkar det överhuvudtaget?

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Jag tycker du krånglar lite väl mycket med dina fjädrar, hur magiska är de egentligen?

/en som brukar betala under 1000 :-/paret för sina icke coil over fjädrar.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
ice skrev:
Jag tycker du krånglar lite väl mycket med dina fjädrar, .....
Sant, så sant.

Citera
Allmänt banåkaforum
2876 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande