| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bakåtsträvorna.
|
1632 besök totalt |
|
Bakåtsträvorna.
Måste fråga angående bakåtsträvorna. Jag har tänkt att fästa dessa i stötdämpartonern bak.Kollade lite i gemensama regler men fann då att dessa monteringspunkter på bakåtsträvorna skulle förses med fästplattor min 60kv/cm å två skruvar. Men jag har sett några BMW 2002or som har bakåsträvorna svetsade direkt i stötdämpartornen bla. på Rikard Ahlin BMW 2002, som brukar hänga här.Godstjockleken på tornet är 4mm om jag inte missminner mig. Lägger in en bild på hur det brukar se ut..
Är det tilllåtet att svetsa direkt i tornen om man har godstjoklek som är samma eller grövre än strävorna..
Är lika bra att fråga om hur det gäller strävorna som man kan sätta fram till stötdämpartornen....Hittar inget i Gemensama om fastsättningen på dessa...
Någon som vet något om vad som gäller...
_________________ Jonas Götesson |
||
|
Bakåtsträvorna måste sitta med fästplattor, sedan går det väl att tolka olika om man kan dra dom till stötdämpartornen då det står följande
Stagen till tornen fram står det inget om att det behövs fastsättningsplattor men det skadar väl inte. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Japp! så står det....
Då kan man ju fråga sig hur vissa har fått sina burar goskända....Tittade senast på Silverstams 635, som är relativt nybyggd...Han har inte ens bultat huvudbågen..den är svetsad direkt i förstärkninsplattorna, vad jag ser...Å den är godkänd...!!??
||
|
Det blir väl så när varje besiktningsman ska tolka reglementet. Förstärkningsplattorna får svetsas men det ska ändå vara tre M8 bultar i dom.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Nu håller jag på att bli precis
Har nog läst GT hundra gånger....Antingen så är jag väldigt Eller vet jag inte vad!!!
Under GT 5.8.2.2.3 Bakåtsträvor: "Dess monteringspunkter ska förses med en fastsättningsplatta.Varje bakåtsträva ska fästas med två skruvar enligt GT5.8.2.2.2 och identiska förstärkningsplattor med en area på minst 60cm2 se skiss 253-25." om jag läser detta, så tolkar jag det så här, man skall ha en platta svetsad i karossen på min 60cm2.Samt en platta svetsad på röret.Detta skall sedan vara ihopbultat med min 2st skruvar. Precis som huvudbågen, fast med mindre plattor. MEN, om man tittar på Skissen 253-25 så ser det ut som om man bara behöver ha en platta ,på min 60cm2.
Hjälp mig med detta...
Sen upptäkte jag en sak till....Det står att det är obligatoriskt med takförstärkning från 2005-01-01..Jag fick inte med något,några rör till min bur från Svets å smide till detta...Har nu satt ihop nästan hela buren...Måste jag nu sätta in takförstärkning så blir jag tvungen att kapa taket för att kunna göra detta...
||
|
Fastsättningsplattor måste finnas på alla rörändar som fästs mot kaross. Huvudbåge, fram och baksträvor skall dessutom ha förstärkningsplattor också. Fastsättningsplattorna skall bultas med M8 bult genom förstärkningsplattorna och karossen, dom får även svetsas fast i förstärkningsplattorna som komplement till bultarna.
Takförstärkning är bara obligatoriskt för bilar som är homologerade efter 2005-01-01, på äldre bilar är det valfritt. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Nu fattar jag...
Jag måste alltså ha förstärkningsplattor i karossen.På min 60cm2.
Hmm.. undra vad de säger om att använda de befintliga stötdämpartornen som är i 4mm gods, till förstärkningsplattor...De är ju större än 60cm2
Då kan man ju bulta fastsättninsplattorna direkt i stötdämpartornen !! Homologerade efter 2005-01-01...Vad menas med det igentligen...Är det ,att det gäller bara bilar med årsmodell 2005-01-01 å nyare...
Usch!...jag måste vara riktigt trög
||
Det gäller bilar där homologeringshandlingarna är gjorda efter 2005, alltså BMW E90 t.ex. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Alltså behöver jag inte ha någon takförstärkning på min BMW 2002 tii-72
Började nästan bli lite orolig...
Tack för all hjälp Niklas...Du är Guld värd...
Få se om jag skall våga använda stötdäpartornen som förstärkningsplattor bara....
||
|
Jag skulle ringa och höra med närmaste besikningsman för att inte råka ut för någon överaskning när vagnboken skall tas ut.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Ja, den är godkänd. Den buren är ett proffsbygge av en certifierad burbyggare. Certifierade burbyggare har större frihet vad det gäller burkonstruktion. (om inte rent av fullständig) Det är på deras ansvar att buren är tillräckligt bra. Å andra sidan får endast en certifierad burbyggare ändra/reparera en "certbur". _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
|
ok..
Det förklara ju saken...
Ringde min närmaste bes.man å fick svar på mina frågor... Fick inte använda stötdämpartornet som förstärkningsplatta... Så det blev till å svetsa plattor i helgen..
||
![]() |
Skruva banåkabil
Bakåtsträvorna.
|
1632 besök totalt |