Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bakåtsträvorna.
1632 besök totalt
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 377


Trådstartare
Bakåtsträvorna.

Måste fråga angående bakåtsträvorna.
Jag har tänkt att fästa dessa i stötdämpartonern bak.Kollade lite i gemensama regler men fann då att dessa monteringspunkter på bakåtsträvorna skulle förses med fästplattor min 60kv/cm å två skruvar.

Men jag har sett några BMW 2002or som har bakåsträvorna svetsade direkt i stötdämpartornen bla. på Rikard Ahlin BMW 2002, som brukar hänga här.Godstjockleken på tornet är 4mm om jag inte missminner mig.

Lägger in en bild på hur det brukar se ut..



Är det tilllåtet att svetsa direkt i tornen om man har godstjoklek som är samma eller grövre än strävorna..

Är lika bra att fråga om hur det gäller strävorna som man kan sätta fram till stötdämpartornen....Hittar inget i Gemensama om fastsättningen på dessa...

Någon som vet något om vad som gäller...

_________________
Jonas Götesson
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 377


Trådstartare
Ingen som vet något...


_________________
Jonas Götesson
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Bakåtsträvorna måste sitta med fästplattor, sedan går det väl att tolka olika om man kan dra dom till stötdämpartornen då det står följande
Gemensamma tekniska skrev:
De ska vara riktade bakåt och följa karossidan så nära som möjligt

Stagen till tornen fram står det inget om att det behövs fastsättningsplattor men det skadar väl inte.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 377


Trådstartare
Japp! så står det....

Då kan man ju fråga sig hur vissa har fått sina burar goskända....Tittade senast på Silverstams 635, som är relativt nybyggd...Han har inte ens bultat huvudbågen..den är svetsad direkt i förstärkninsplattorna, vad jag ser...Å den är godkänd...!!??


_________________
Jonas Götesson
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Det blir väl så när varje besiktningsman ska tolka reglementet. Förstärkningsplattorna får svetsas men det ska ändå vara tre M8 bultar i dom.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 377


Trådstartare
OK!..Så förstärkningsplattorna får svetsas fast...

Kanon...då får det bli så..

_________________
Jonas Götesson
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 377


Trådstartare
Nu håller jag på att bli precis

Har nog läst GT hundra gånger....Antingen så är jag väldigt Eller vet jag inte vad!!!

Under GT 5.8.2.2.3 Bakåtsträvor:

"Dess monteringspunkter ska förses med en fastsättningsplatta.Varje bakåtsträva ska fästas med två skruvar enligt GT5.8.2.2.2 och identiska förstärkningsplattor med en area på minst 60cm2 se skiss 253-25."

om jag läser detta, så tolkar jag det så här, man skall ha en platta svetsad i karossen på min 60cm2.Samt en platta svetsad på röret.Detta skall sedan vara ihopbultat med min 2st skruvar. Precis som huvudbågen, fast med mindre plattor.

MEN, om man tittar på Skissen 253-25 så ser det ut som om man bara behöver ha en platta ,på min 60cm2.

Hjälp mig med detta...

Sen upptäkte jag en sak till....Det står att det är obligatoriskt med takförstärkning från 2005-01-01..Jag fick inte med något,några rör till min bur från Svets å smide till detta...Har nu satt ihop nästan hela buren...Måste jag nu sätta in takförstärkning så blir jag tvungen att kapa taket för att kunna göra detta...

_________________
Jonas Götesson
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Fastsättningsplattor måste finnas på alla rörändar som fästs mot kaross. Huvudbåge, fram och baksträvor skall dessutom ha förstärkningsplattor också. Fastsättningsplattorna skall bultas med M8 bult genom förstärkningsplattorna och karossen, dom får även svetsas fast i förstärkningsplattorna som komplement till bultarna.

Takförstärkning är bara obligatoriskt för bilar som är homologerade efter 2005-01-01, på äldre bilar är det valfritt.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 377


Trådstartare
Nu fattar jag... Jag måste alltså ha förstärkningsplattor i karossen.På min 60cm2.

Hmm.. undra vad de säger om att använda de befintliga stötdämpartornen som är i 4mm gods, till förstärkningsplattor...De är ju större än 60cm2

Då kan man ju bulta fastsättninsplattorna direkt i stötdämpartornen !!

Homologerade efter 2005-01-01...Vad menas med det igentligen...Är det ,att det gäller bara bilar med årsmodell 2005-01-01 å nyare...

Usch!...jag måste vara riktigt trög

_________________
Jonas Götesson
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Götesson skrev:
Homologerade efter 2005-01-01...Vad menas med det igentligen...Är det ,att det gäller bara bilar med årsmodell 2005-01-01 å nyare...


Det gäller bilar där homologeringshandlingarna är gjorda efter 2005, alltså BMW E90 t.ex.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 377


Trådstartare
Alltså behöver jag inte ha någon takförstärkning på min BMW 2002 tii-72

Började nästan bli lite orolig...

Tack för all hjälp Niklas...Du är Guld värd...

Få se om jag skall våga använda stötdäpartornen som förstärkningsplattor bara....

_________________
Jonas Götesson
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Jag skulle ringa och höra med närmaste besikningsman för att inte råka ut för någon överaskning när vagnboken skall tas ut.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1236



Götesson skrev:
Då kan man ju fråga sig hur vissa har fått sina burar goskända....Tittade senast på Silverstams 635, som är relativt nybyggd...Han har inte ens bultat huvudbågen..den är svetsad direkt i förstärkninsplattorna, vad jag ser...Å den är godkänd...!!??


Ja, den är godkänd. Den buren är ett proffsbygge av en certifierad burbyggare. Certifierade burbyggare har större frihet vad det gäller burkonstruktion. (om inte rent av fullständig) Det är på deras ansvar att buren är tillräckligt bra. Å andra sidan får endast en certifierad burbyggare ändra/reparera en "certbur".

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 377


Trådstartare
ok.. Det förklara ju saken...

Ringde min närmaste bes.man å fick svar på mina frågor...

Fick inte använda stötdämpartornet som förstärkningsplatta... Så det blev till å svetsa plattor i helgen..

_________________
Jonas Götesson
Citera
02
JKPG:S LÄN
Här sen Feb 2005
Inlägg: 404



Tack för det!!! ska snart börja montera in bur i min 02:a och nu fattar jag mer! förhoppningsvis allt

_________________
Jimmy Carlsson
Citera
Skruva banåkabil
Bakåtsträvorna.
1632 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande