| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Räta ut krängningshämmare. Är det möjligt?
|
3326 besök totalt |
|
Räta ut krängningshämmare. Är det möjligt?
Hej Kan man på något enkelt sätt räta ut böjar på en krängningshämmare utan att förstöra den? Jag skulle behöva modifiera originalkrängarn på min Escort eftersom infästningspunkten i fjäderbenet är ändrad. Jag har inte tillgång till någon rörbockare (men det kanske det finns företag i närheten av Göteborg som har... ).
Mvh, Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||
|
Jag skulle nog säga att det inte går, tyvärr....
Du kan ju satsa på casterstag istället för kränghämmare. Sen finns det ju alltid grejer att köpa.... Casterstag
Annan lösning
Kanske kan ge lite idéer... _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
|
Casterstag är det jag har monterat och det är därför infästningspunkten för krängaren är "borta". Bilden du hade på en krängningshämmare är precis så jag tänkte bygga om det. Problemet för mig blir att krängningshämmaren tar i fjäderbenet om jag lutar det uppåt...
/Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||
|
Kolla var du har störst spänningar i krängarn.
Nu när krängarn INTE har någon funktion i hjulupphängingen, ja ja för att minska krängingen JA. Men inte som kombinerat stag och krängre så är det ingen panik om det går sönder. BÖJ om och testa. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
En dum fråga kanske...
När man ska bocka krängningshämmaren lite till, ska man kallbocka den då? Jag ska bara böja en av böjarna lite mer än vad som är just nu. Jag vill ju gärna inte förstöra fjädereffekten... Tips någon? /Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||
|
Håller fjäderbenet på plats. Jag har den monterad från fjäderbenet och bakåt och fäster den i underredet.
Finns också inställningsmöjlighet så man kan ändra castervinkeln. Har nog ingen bild här men kan fixa fram en till dig. /Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||
Högersidan på 911:an håller nog inte med om det påståendet...... _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||
Då tappar man fjäder-egenskaperna!!! gör inte så
Det kallas för glödgning och man gör precis så för att ta bort restspänningar - tryckande restspänningar i ytan är ju det som gör att fjäderstålet klarar böjning utan att deformeras, spricka och gå sönder! _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Jag skrev faktiskt en ironismiley... så vi är nog nere på en ingenjör
och ja, jag såg aatt du skrev ARMARNA i bonnastål.
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||
Det vet jag också. MEN utan att ha full fakta och beräkningar, skulle jag inte ta det osäkra för det säkra och förutsätta att det håller utan då köra på försiktighetsprincipen. Har man en mjuk bil där mkt av krängningsmotståndet tas av krängningshämmare (dvs normalbil) är det ju nästan en förutsättning att ha fjäderstål. På räserbil som är naturligt styv ändå, kan man troligtvis klara sig - som grov generalisering. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
|
om vi/jag skulle sluta snacka skit och opplysa Lazzlo vad vi svamlar om kanske
Arma i krängar får tämligen låg spänning och framförallt sjunker den hur länger ut mot infästingspunket(mot bärarmen)man kommer, hmm iof rätt som Westfield säger vi MYCKET kränging så kan spänningarna bli stora. Vad gäller försiktighetsprinsipen håller jag med dig OM det är bärande saker. tex att böja krängar OM std kronstruktioen används= NEEEEEEJ, för då är krängarn en länk i bäramsgeometrin. Men med caster-stagen så får krängar bara EN funktion och det blir ingen panik om den går av. Pluss nu är förmodligen bilen redan uppstyvad så Fååården kommer inte kränga lika mycket som std. Jag skulle gissa att det går att såga i krängarn, om jag så är det inte tokhärdat utan ett fjäderstål som går att kallbocka. Hmm men om mitt minne inte sviker mig så är det en riäl brottarstav till krängere, ca ca runt 20mm. Att kallbocka en sådan när man få riäla broms i underkländerna om man skall göra det med handkraft. jag skulle 1. ta reda på hur hård krängar är 2. inte ski... hård, kolla om det går att kallbock, ckacka blöjor först
3. Gå läs på eländet med gassvetsen och böja den på ca halva eller länger ut mot spästesn. Har man dessotom mer än en kränger är det bara att testa. Ge mig lite mått på krängarn så kan jag göra ett överslag på spänningar och hur stark du måste vara för att böja ski.... Krängarn sätt uppifrån
1: Mått a till a 2: Mått b till b 3: Mått a till b 4: Stångdiamter _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Jag ska mäta upp min krängningshämmare och ge dig måtten.
Tyvärr blir det först om någon vecka för jag drar snart till Åre... Återkommer... /Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Räta ut krängningshämmare. Är det möjligt?
|
3326 besök totalt |
