Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Räta ut krängningshämmare. Är det möjligt?
3326 besök totalt
Lazzlo
Göteborg (Örgryte)
Här sen Sep 2004
Inlägg: 168


Trådstartare
Räta ut krängningshämmare. Är det möjligt?

Hej

Kan man på något enkelt sätt räta ut böjar på en krängningshämmare utan att förstöra den?
Jag skulle behöva modifiera originalkrängarn på min Escort eftersom infästningspunkten i fjäderbenet är ändrad.

Jag har inte tillgång till någon rörbockare (men det kanske det finns företag i närheten av Göteborg som har... ).


Mvh,
Lars

_________________
Ingen leksak för tillfället.

Gammal bil: Escort mk1 -73

Lars Rosqvist
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Jag skulle nog säga att det inte går, tyvärr....
Du kan ju satsa på casterstag istället för kränghämmare. Sen finns det ju alltid grejer att köpa....
Casterstag


Annan lösning


Kanske kan ge lite idéer...

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Lazzlo
Göteborg (Örgryte)
Här sen Sep 2004
Inlägg: 168


Trådstartare
Casterstag är det jag har monterat och det är därför infästningspunkten för krängaren är "borta". Bilden du hade på en krängningshämmare är precis så jag tänkte bygga om det. Problemet för mig blir att krängningshämmaren tar i fjäderbenet om jag lutar det uppåt...

/Lars

_________________
Ingen leksak för tillfället.

Gammal bil: Escort mk1 -73

Lars Rosqvist
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Kolla var du har störst spänningar i krängarn.

Nu när krängarn INTE har någon funktion i hjulupphängingen, ja ja för att minska krängingen JA.
Men inte som kombinerat stag och krängre så är det ingen panik om det går sönder.
BÖJ om och testa.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Lazzlo
Göteborg (Örgryte)
Här sen Sep 2004
Inlägg: 168


Trådstartare
En dum fråga kanske...
När man ska bocka krängningshämmaren lite till, ska man kallbocka den då? Jag ska bara böja en av böjarna lite mer än vad som är just nu.
Jag vill ju gärna inte förstöra fjädereffekten...

Tips någon?


/Lars

_________________
Ingen leksak för tillfället.

Gammal bil: Escort mk1 -73

Lars Rosqvist
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Casterstag Vad är det ????

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Lazzlo
Göteborg (Örgryte)
Här sen Sep 2004
Inlägg: 168


Trådstartare
Håller fjäderbenet på plats. Jag har den monterad från fjäderbenet och bakåt och fäster den i underredet.
Finns också inställningsmöjlighet så man kan ändra castervinkeln.

Har nog ingen bild här men kan fixa fram en till dig.

/Lars

_________________
Ingen leksak för tillfället.

Gammal bil: Escort mk1 -73

Lars Rosqvist
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Ska visst gå att böja om man värmer den röd och låter den svalna långsamt

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



fuling skrev:
Kolla var du har störst spänningar i krängarn.

Nu när krängarn INTE har någon funktion i hjulupphängingen, ja ja för att minska krängingen JA.
Men inte som kombinerat stag och krängre så är det ingen panik om det går sönder.
BÖJ om och testa.


Högersidan på 911:an håller nog inte med om det påståendet......

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Marcus S skrev:
Ska visst gå att böja om man värmer den röd och låter den svalna långsamt


Då tappar man fjäder-egenskaperna!!! gör inte så

Det kallas för glödgning och man gör precis så för att ta bort restspänningar - tryckande restspänningar i ytan är ju det som gör att fjäderstålet klarar böjning utan att deformeras, spricka och gå sönder!

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Westfield:
Jag vet om krängre där armana är av bonnstål som håller.
Undrar vad det beror på???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



fuling skrev:
Westfield:
Jag vet om krängre där armana är av bonnstål som håller.
Undrar vad det beror på???


Deformationshårdnande

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Hmm nu är det 2st ingenjörer som borde tänka till

_________________
Johan Sjölinder
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



fuling skrev:
Hmm nu är det 2st ingenjörer som borde tänka till


Jag skrev faktiskt en ironismiley...

så vi är nog nere på en ingenjör

och ja, jag såg aatt du skrev ARMARNA i bonnastål.


_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



fuling skrev:
Westfield:
Jag vet om krängre där armana är av bonnstål som håller.
Undrar vad det beror på???


Det vet jag också.

MEN utan att ha full fakta och beräkningar, skulle jag inte ta det osäkra för det säkra och förutsätta att det håller utan då köra på försiktighetsprincipen.

Har man en mjuk bil där mkt av krängningsmotståndet tas av krängningshämmare (dvs normalbil) är det ju nästan en förutsättning att ha fjäderstål. På räserbil som är naturligt styv ändå, kan man troligtvis klara sig - som grov generalisering.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

om vi/jag skulle sluta snacka skit och opplysa Lazzlo vad vi svamlar om kanske


Arma i krängar får tämligen låg spänning och framförallt sjunker den hur länger ut mot infästingspunket(mot bärarmen)man kommer, hmm iof rätt som Westfield säger vi MYCKET kränging så kan spänningarna bli stora.

Vad gäller försiktighetsprinsipen håller jag med dig OM det är bärande saker.
tex att böja krängar OM std kronstruktioen används= NEEEEEEJ, för då är krängarn en länk i bäramsgeometrin.

Men med caster-stagen så får krängar bara EN funktion och det blir ingen panik om den går av.
Pluss nu är förmodligen bilen redan uppstyvad så Fååården kommer inte kränga lika mycket som std.

Jag skulle gissa att det går att såga i krängarn, om jag så är det inte tokhärdat utan ett fjäderstål som går att kallbocka.


Hmm men om mitt minne inte sviker mig så är det en riäl brottarstav till krängere, ca ca runt 20mm.
Att kallbocka en sådan när man få riäla broms i underkländerna om man skall göra det med handkraft.

jag skulle
1. ta reda på hur hård krängar är
2. inte ski... hård, kolla om det går att kallbock, ckacka blöjor först
3. Gå läs på eländet med gassvetsen och böja den på ca halva eller länger ut mot spästesn.

Har man dessotom mer än en kränger är det bara att testa.


Ge mig lite mått på krängarn så kan jag göra ett överslag på spänningar och hur stark du måste vara för att böja ski....


Krängarn sätt uppifrån


a                a
 \              /
  \            /
   \          /
    b--------b



1: Mått a till a
2: Mått b till b
3: Mått a till b
4: Stångdiamter

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Lazzlo
Göteborg (Örgryte)
Här sen Sep 2004
Inlägg: 168


Trådstartare
Jag ska mäta upp min krängningshämmare och ge dig måtten.
Tyvärr blir det först om någon vecka för jag drar snart till Åre...

Återkommer...

/Lars

_________________
Ingen leksak för tillfället.

Gammal bil: Escort mk1 -73

Lars Rosqvist
Citera
Skruva banåkabil
Räta ut krängningshämmare. Är det möjligt?
3326 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande