| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Skillnad på trigger sensorer
|
1582 besök totalt |
|
Vad jag förstår finns det RUNDA & REKTANGULÄRA (under plasten vill säga) induktiva trigger sensorer för avläsning av triggerhjulet. Dock så har jag inte listat ut vad det som är bättre med den ena än den andra?? Har någon en bra förklaring?? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
Jag kan inte hjälpa dig vad gäller teknologin bakom de olika men jag vet att den här:
Vevvinkelgivare: Volvo art nr 3547699 köps på volvo för cirka 600:- är överlägset bäst. Den hänger med upp till 17000 rpm med 150 mm triggerskiva. den är typ snabb. Notera att den märkta , röda kabeln är minus. Om du nu klipper kabeln till den och fixar själv. Lättast är att använda en vanlig bosch-spridarkontakt eftersom den har sån anslutning. Denna givare behöver inte heller någon skärm till givarkabeln, eftersom givaren i sig är ultrabäst så störs den inte så lätt. Lycka till. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
|
De där är en magnetisk trigger "hall effect", ingen induktiv som de jag frågar om.
Hall: http://www.bosch-motorsport.de/en/se Induktiv: http://www.bosch-motorsport.de/en/se _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
Ah, läste dåligt. Men varför måste du ha just en induktiv ?
De flesta sprut triggar på noll-genomgång och då funkar det bra med en sån där hall-rackare också. Om jag minns rätt. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
|
faan, jag ändrade ju mitt inlägg. Den fattade tydligen inte det.. jaja.
Det jag ville skriva var följande: Den där givaren jag nämde är induktiv. För den har bara två pinnar. jord och signal. Den har ingen egen strömmatning som en Hall-givare har. Den där volvogivaren har riktigt bra prestanda och klarar som sagt varvtal uipp till 17000 rpm på 150 mm trigg-skiva. Så den klarar typ alla scenarion. men vad är det du söker ? _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
Ett svar på vad som skiljer de rektangulära triggersensorena mot de runda. å när jag skriver rektangulära/runda så ser de ut så under plasten, men VARFÖR. De har jag inte listat ut,,,,,någon förklaring finner jag inte heller _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
jasså, så du vill bara veta varför de görs olika ?
Inte för att du kräver nån speciell ? Då kan jag svara på din fråga. Men använder olika form på sensorn om kravet på upplösning är olika i olika riktningar. Man kan tex använda en rektagulär givare om man vill ha olika spänningsnivå på ett kugg som passerar åt enda hållet medans man vill ha en annan nivå på nåt som passerar vinkelrätt mot den första. i en bil sitter trigg-skivan fast så kravet på rund/fyrkant/rektangel osv är totalt oviktigt. är det svar nog på din fråga ?
Källa: http://www.motion-controller.machine _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
Bra, där kom svaret varför man använder rektangulära triggrar vid 60-2 mm tänders triggerhjul Samt man använder runda när man har hålstansade triggerhjul som saknar botten. De jag misstänkte var sant med andra ord: Den rektangulära formen på sensorn gör att sensorn får en sån stor "urladdning" som möjligt när en tand passerar triggernsensorn. Samt att den "känner" att det finns en viss magnetisk "botten" i dalen av hjulet dvs. en sinusvåg med kraftiga toppar! Medans den runda mer indikerar on-off-on-off osv _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
mjo, men det spelar ju ingen roll för sprutets funktion så att säga. De triggar ju bara på noll-genomgång så formen på kruvan får se ut hur den vill, vad sprutet anser. hehe
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
Man kan ha vilken som, problemet är oftast att Sprutet i sig kräver en av dom och man kan inte bara byta. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1582 besök totalt |