Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Skillnad på trigger sensorer
1582 besök totalt
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3480


Trådstartare
Skillnad på trigger sensorer

Vad jag förstår finns det RUNDA & REKTANGULÄRA (under plasten vill säga)
induktiva trigger sensorer för avläsning av triggerhjulet.

Dock så har jag inte listat ut vad det som är bättre med den ena än den andra??
Har någon en bra förklaring??

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Jag kan inte hjälpa dig vad gäller teknologin bakom de olika men jag vet att den här:

Vevvinkelgivare: Volvo art nr 3547699 köps på volvo för cirka 600:-

är överlägset bäst. Den hänger med upp till 17000 rpm med 150 mm triggerskiva. den är typ snabb.

Notera att den märkta , röda kabeln är minus. Om du nu klipper kabeln till den och fixar själv. Lättast är att använda en vanlig bosch-spridarkontakt eftersom den har sån anslutning. Denna givare behöver inte heller någon skärm till givarkabeln, eftersom givaren i sig är ultrabäst så störs den inte så lätt.

Lycka till.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3480


Trådstartare
De där är en magnetisk trigger "hall effect", ingen induktiv som de jag frågar om.

Hall: http://www.bosch-motorsport.de/en/sensoren/sensor10.shtm
Induktiv: http://www.bosch-motorsport.de/en/sensoren/sensor11.shtm

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Ah, läste dåligt. Men varför måste du ha just en induktiv ?

De flesta sprut triggar på noll-genomgång och då funkar det bra med en sån där hall-rackare också. Om jag minns rätt.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3480


Trådstartare
...

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3480


Trådstartare
Induktiv tror jag är ett måste vid 60_2 hjul.

Men de är ok

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3480


Trådstartare

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



faan, jag ändrade ju mitt inlägg. Den fattade tydligen inte det.. jaja.

Det jag ville skriva var följande:


Den där givaren jag nämde är induktiv. För den har bara två pinnar. jord och signal. Den har ingen egen strömmatning som en Hall-givare har.

Den där volvogivaren har riktigt bra prestanda och klarar som sagt varvtal uipp till 17000 rpm på 150 mm trigg-skiva. Så den klarar typ alla scenarion.

men vad är det du söker ?

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3480


Trådstartare
_maniac_ skrev:
men vad är det du söker ?

Ett svar på vad som skiljer de rektangulära triggersensorena mot de runda.
å när jag skriver rektangulära/runda så ser de ut så under plasten, men VARFÖR.
De har jag inte listat ut,,,,,någon förklaring finner jag inte heller

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



jasså, så du vill bara veta varför de görs olika ?

Inte för att du kräver nån speciell ?

Då kan jag svara på din fråga.

Men använder olika form på sensorn om kravet på upplösning är olika i olika riktningar.
Man kan tex använda en rektagulär givare om man vill ha olika spänningsnivå på ett kugg som passerar åt enda hållet medans man vill ha en annan nivå på nåt som passerar vinkelrätt mot den första.

i en bil sitter trigg-skivan fast så kravet på rund/fyrkant/rektangel osv är totalt oviktigt. är det svar nog på din fråga ?


Källa: http://www.motion-controller.machinedesign.com/guiEdits/Content/bdeee4 . . . .

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3480


Trådstartare
_maniac_ skrev:
Man kan tex använda en rektagulär givare om man vill ha olika spänningsnivå på ett kugg som passerar åt enda hållet medans man vill ha en annan nivå på nåt som passerar vinkelrätt mot den första.


Bra, där kom svaret varför man använder rektangulära triggrar vid 60-2 mm tänders triggerhjul thumbs up
Samt man använder runda när man har hålstansade triggerhjul som saknar botten.

De jag misstänkte var sant med andra ord:
Den rektangulära formen på sensorn gör att sensorn får en sån stor "urladdning" som möjligt när en tand passerar triggernsensorn. Samt att den "känner" att det finns en viss magnetisk "botten" i dalen av hjulet dvs.
en sinusvåg med kraftiga toppar!

Medans den runda mer indikerar on-off-on-off osv

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



mjo, men det spelar ju ingen roll för sprutets funktion så att säga. De triggar ju bara på noll-genomgång så formen på kruvan får se ut hur den vill, vad sprutet anser. hehe

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Jovani skrev:
Induktiv tror jag är ett måste vid 60_2 hjul.

Men de är ok


Man kan ha vilken som, problemet är oftast att Sprutet i sig kräver en av dom och man kan inte bara byta.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
Skillnad på trigger sensorer
1582 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande