Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (9447 totalt) |
Biltransport (hyra av släpvagn)?????
Hallå därute! Jo, jag har tänkt traila min bil till Ringen-kursen i höst (det är alltså inte direkt någon ko på isen!) och undrar var tusan man kan hyra ett biltransport-släp för min bil? Bilen som skall dras väger ca 1100 kg och bilen som skall dra får dra ca 1700 kg (dragbilen väger ca 1600 kg), så jag tror att det skall kunna gå att göra lagligen utan att man behöver E-behörighet på körkortet. Har kollat med Statoil och OK, men deras hyrsläp (som inte kräver E-behörighet) får bara ta 1010 kg som mest. Shell har inga bilsläp att hyra alls... Någon som är duktig på vikter m.m. Och/eller har några bra tips!?! Tacksam för svar! _________________ Mårten Olsson PCS 7003 |
||
Lurigt det där...De flesta 1500 kg släp jag stött på lastar 1050. Om du kan banta bilen kan det gå.
Tänk på att du inte får dra mer än bilens tjänstevikt med B-kort. Eftersom jag inte vet var du bor kan jag inte gärna tipsa om hyrställen. Komplettera din profil så går det bättre. _________________ Jörgen Eriksson |
||
För länge sedan, när jag släpade rallybilar kors och tvärs, hyrde jag ofta på Preem i Västerhaninge (på Tungelstavägen). De hade bra priser och gott om varianter av släp.
Lycka till (mycket avundsjuk på din Ringenkurs) _________________ Jörgen Eriksson |
||
Skit. Bilens tjänstevikt är 1550. Svårt att hitta ett släp som får ta 1100 kg last men som inte väger mer än 450 kg...har kollat med Preem och deras släp får ta 1020 kg (släpet väger 480 kg). Precis så man skulle åka dit...och det vill jag inte riskera på en så lång resa....(ojjdå - förresten, undrar vad som gäller i Tyskland...kanske andra regler där!?!)
Fler tips mottages tacksamt! _________________ Mårten Olsson PCS 7003 |
||
Är bilen helt original? Annars så kanske den bara väger 1000? ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||
Det tycker jag verkar vara konstigt ifall det är sant.
Övervikt på släpet är ju alltid olagligt. Att köra med en kombination som egentligen är laglig, fast man saknar behörighet att köra den på b-kort måste väl ses med blidare ögon. _________________ David "Co-tec" Ingemarson Lidköping LT 46 -00 Audi 80 GTE Quattro -86 Audi S6 -97 Lupo 3L -04 |
||
Det är bättre att köra en kärra som är överlastad än en tom körra som är typad så att man inte får dra den med bilen.
Överlast = böter. Fel bil = indraget körkort. Detta lärde en byggmästare mig. Han har satt detta i system och typat om sina kärror till typ 500 kg eller nåt. Då är det bara att ta böterna och åka vidare ![]() Så kan man göra, fast det är inte rätt ![]() ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||
Totalvikten på släpet är ju bara att läsa innantill, men det är inte lika lätt att konstatera övervikt om de inte en våg med sig.
Det går att bli av med körkorten om man kör flera ggr med övervikt också, det blev min farfar kommer efter att ha åkt dit för överlast 4 ggr. Nu var väl det drygt 20 år sedan, men ändå. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Det är därför man inte ska ha kvar nummerplåtarna på bilen som står på släpet... för då tittar dom i regbeviset på bilen efter tjänstevikten istället för att väga (och då torskar man för övervikt lätt) ..... medan en oreggad "tävlingsbil" ju faktiskt måste vägas för att konstatera övervikt. Vilket dom oftast inte orkar göra.
|
||
Så här gör man..........
![]() Åk aldrig med fel fordonskombination.......du ryker körkortet... Lasta bilen på ett lagligt ekipage........skruva bort nummerplåtarna på bilen som står på släpet...........det är ju en tävlingsbil.....och den väger ju inget....det vet väl alla....... ![]() och som sagt av andra........övervikt är på sin höjd lite böter. Men jag har förmej att polisen måste visa att det är trafikfarligt för att bötfälla dej......om man hårddrar det i rätten...och risken är inte så stor att du blir stoppad...om det ser rätt ut. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jag är överbevisad. När ni säger det så kommer jag faktiskt ihåg hur ologiska reglerna är.
Ibland främjar ju inte trafikreglerna trafiksäkerheten, men det är tydligen sånt man får leva med. _________________ David "Co-tec" Ingemarson Lidköping LT 46 -00 Audi 80 GTE Quattro -86 Audi S6 -97 Lupo 3L -04 |
||
Egentligen är det totalt ologiskt att man skall se till släpets totalvikt och inte den faktiska vikten man har efter bilen. Man åker ju dit även om släpet är tomt. Men det är väl just att de flesta poliser inte har med sig en lämplig våg.
Ett annat alternativ är ju att komplettera med ett E i körkortet. Kostar inte så mycket, om man inte missar uppkörningen förstås. Gå nån teorikurs och kanske någon enstaka lektion på en körskola, så borde väl det fixa sig, eller? Förut fick man busskort belalt av SL om man sa att man ville börja köra buss åt dem och där brukar det ingå att man även får E-behörighet för personbil, trots att man inte backar något alls med släp, varken med buss eller bil - också helt ologiskt. Men CE-behörighet kräver minsann en väldig massa backande. Dessutom tror jag man kör lugnare för varje bokstav man riskerar att mista. Jag skulle inte vilja ta om mitt körkort. Visserligen har jag väl inte haft någon större nytta av lastbilsbehörigheten de senaste 10 åren, men det kostar säkert en hel del pengar och besvär att ta om när man inte längre har tillgång till lastbil gratis och dessutom kan man ge sig tusan på att behovet skulle uppstå när/om man inte längre har behörigheten... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Nu måste jag styra upp det här, en del som sagts i den här tråden är fullständigt s..tsnack!
Så här är det: Överlast ger böter. Fel fordonskombination kan ge indraget körkort. Med B-kort får man dra den lägsta av de vikter som står i rutorna "med B-kort får fordonet dra.." och "fordonet får ej dra mer..." (jag har inte regpappren framför mig, så lita inte på citaten). Med E-kort får man dra det som står i rutan "fordonet får ej dra mer...". om släpet är tomt väger det tomvikten. om det ligger en mutter, eller mer, på släpet väger det totalvikten. /Den ständigt ödmjuke _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
en liten inflikning gällande överlast är att 200kg är *gratis*, men sen börjar man få böter.
fråga en som klarat den gränsen med hårfin marginal ett par ggr ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Tack för alla svar. Jag har eventuellt en lätt vagn på lut att hyra från en kompis och kommer tack vare denna att kunna köra lagligt...fast det verkar ju bäst att skruva bort skyltarna på bilen som står på släpet ändå!
_________________ Mårten Olsson PCS 7003 |
||
Är du säker? Frågade jag en polis en gång och han sa att det alltid var totalvikten som gällde. Var visserligen några år sedan, men jag har inte hört att det skulle ha ändrats. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Till och med polisen har svårt att hålla isär begreppen...
Vid något tillfälle hävdade trafikpolisen (heter det länstrafikgruppen fortfarande?) att jag med min BE-behörighet inte fick dra ett "halvlastat" 1800kilo släp efter min AWD Volvo med 1600kg max släpvikt. Eftersom polisen hade fel bad jag vägverket om "skriftligt" på hur det ligger till. Enligt vv är detta vad som gäller för BE och släp med högre totalvikt än bilens max dragvikt.: BE-behörighet, Totalvikt, Bruttovikt. Körkortsbehörigheten BE ger rätt att köra personbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil även med ett eller flera släpfordon oavsett vikt. Det som begränsar hur mycket, den som har BE-körkort, får dra med sin bil, är hur mycket bilen får dra. Denna uppgift står att läsa i bilens registreringsbevis under "Maxsläpvikt" och denna siffra avser släpets bruttovikt. om det i din bils registreringsbevis står att bilens max släpvikt är 1600 (ej att förväxla med max släpvikt med B-behörighet) får du koppla till ett släp som har en totalvikt (enl släpets reg bevis) på t.ex. 1800 kg men det får inte lastas mer än att det för stunden väger mer än 1600 kg (= bruttovikt). Utöver detta finns det faktiskt en begränsning till. F.o.m 1998 är alla personbilar helfordonsgodkända, vissa kan vara det f.o.m. 1995. Den uppgift som står på regbeviset, sid 2, vid T51B anger maximal bruttovikt (vad det väger för stunden), och den uppgiften gäller för obromsat släpfordon. Med behörigheten E kan du således använda en släpvagn med totalvikt som överstiger bilens. Kravet att inte överskrida för bilen tillåten släpvagnsvikt klarar du genom att lasta släpvagnen så mycket att bruttovikten inte överstiger bilens släpvagnsvikt. Har man övriga frågor i sådana här ärenden borde de här gubbarna på vv veta hur det ligger till: Lars S Larsson Vägverket Upplysningstjänsten Tel 054-14 60 01 Nils Elfwing Vägverket, Sektion Fordonsteknik 0243-750 12 För övrigt är det inte särskilt komplicerat att ta BE-behörighet. Jag var nyligen handledare åt en kompis som fixade det lätt som en plätt. Största problemet var att få tag i en "uppkörningstid" hyggligt kvickt. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (9447 totalt) |