Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Servoolja till M3E30
1 besök senaste veckan (1325 totalt)
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Servoolja till M3E30

Jag gjorde en liten översyn på min bil (M3E30) idag och upptäckte att det var lite ont om servoolja.
Vad skall man ha?
Var köper man den?
Vad kostar den?

Kristianstad
Här sen Nov 2002

I min har jag i automatlådeolja men jag har hört att vissa servostyrningar har ngn annan sorts olja, ngn grönaktig historia. Om oljan som är i nu är röd är det säkert a-lådeolja. Köpte hos BMW, kostade väl en 50-lapp tror jag.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

En del BMW har LHM-olja (om jag nu minns bokstäverna rätt) som är samma blask som Citroen har haft till fjädringen. Nu har dock Citroen gått över till "miljövänlig" olja som enligt deras återförsäljare i Vällingby inte var blandbar med den gamla oljan.

Enligt instruktionsboken till min gamla M5 var det absolut förbjudet att hälla i ATF i servon på den (eller var det på 528:an...). Där användes dock vätskan till en del andra funktioner...

Kristianstad
Här sen Nov 2002

Lennart Mäkinen skrev:
Enligt instruktionsboken till min gamla M5 var det absolut förbjudet att hälla i ATF i servon på den (eller var det på 528:an...). Där användes dock vätskan till en del andra funktioner...

Castrol TQ Dexron III heter oljan som den aukt. BMW jag bor granne med har lurat i mig att jag ska använda. Och det är ju en ATF-olja

I min instruktionsbok står det inget alls om vilken servoolja man ska använda. (igen)

Vad ska man då hälla i för ngt ??? :question:

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Det kan ju vara andra material i tätningarna i M3 som möjliggör användande av vanlig ATF i dem.

Kalix
Här sen Nov 2002

Har du ingen nivåreglering så brukar servooljan vara röd=ATF

Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag var på på BMW och handlade nyss...

Den var röd och kallas ATF.

Kristianstad
Här sen Nov 2002

Kollade bentley-manualen till min 325, där står det ju att man _ska_ använda Dexron III till servon.

Skåne
Här sen Dec 2002

Ang det här med servo olja så hörde jag med verkstadschefen på paulsonsbil i hbg (bmw) och han sa att man får helt enkelt titta på färgen eller etiketen..då dom annvände olika servo oljor...har du grön eller röd servo olja? blanda är inte att rekomendera...det skumma som fanken då.. thumbs down

Kalix
Här sen Nov 2002

Dexron III = ATF3

Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Har hört att det skall stå på locket vad man skall ha men det visade sig att det inte stod något på mitt lock. Så jag frågade killen på Jacobssons och han frågade direkt vad det var för färg. Och den var röd och därmed var det löst! thumbs up

Servoolja till M3E30
1 besök senaste veckan (1325 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande