Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kapa till egna belägg från större belägg?
2456 besök totalt
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Kapa till egna belägg från större belägg?

Jag fick bara en liten (galen) idé som jag tänkte kolla med er:

om man har en bil där det inte finns bromsbelägg att tillgå i rätt form, kan man då köpa ett 'större' belägg, som man sedan kapar till så att det passar i oket? Eller kommer friktionsmaterialet att spricka om man kapar i det eller finns det några andra risker?

Syfte: Jag tänkte t.ex. ta ett PF97-belägg och kapa till det så att det passar i min 200SX's bakbromsar.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Att modifiera belägg så att de passar är vedertaget. Dock så är själva belägget hårt att jobba med så man vill helst bara modifiera själva plattan.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jag har tillhuggna PF97 fram i min bil, vart bara att sätta vinkelslipen i dom thumbs up

Ska man få "exakt" passform och köra i t.ex. fräs vettetusan hur verktyget slits osv, men vinkelslipsskivan klarade sig bra.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Det är kanske olika mellan olika friktionsmaterial. Jag har också provat med gott resultat att även kapa ner det materialet. Visserligen inga jättebitar men tillräckligt för att det skulle passa. Använde bandsåg!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Såga är dåligt. Jag slet ner ett bågfilsblad på typ 1 sec. Så jag antar att bandsågar ochdyl slits helvete mycket.

Men däremot ärju vinkelslips-skivan bra, de tål mycket och kostar 16:90

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Kalas, då var jag inte så dum som jag trodde då

Nu återstår ju bara att ta reda på vilka belägg som är lämpliga utgångsbelägg... Blir till att kolla på beläggskisser :-)

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6279



Såga inte alltför entusiastiskt bara. Friktionsmaterialet är limmat mot plåten och trycker du på med vinkelslipen så backplaten blir för varm så sabbar du hållfastheten i fogen backplate/belägg.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Munskydd!

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



2fast4u skrev:
Såga inte alltför entusiastiskt bara. Friktionsmaterialet är limmat mot plåten och trycker du på med vinkelslipen så backplaten blir för varm så sabbar du hållfastheten i fogen backplate/belägg.


Fast dom klarar ju värmen från bromsarna, då klarar dom nog en stunds kapning med vinkelslipen?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6279



Du kan med enkelhet glödga backplaten med vinkelslipen och då är det typ ööhh 800+ degC. Den värmen får du aldrig i den fogen under bromsning.

Skär försiktigt så det inte blir för varmt och använd munskydd.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



2fast4u skrev:
Du kan med enkelhet glödga backplaten med vinkelslipen och då är det typ ööhh 800+ degC. Den värmen får du aldrig i den fogen under bromsning.

Skär försiktigt så det inte blir för varmt och använd munskydd.


Borde ju gå bra att först kapa själva belägget med rondell, och sen "backplaten" med bågfil om man är orolig?
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



2fast4u skrev:
Du kan med enkelhet glödga backplaten med vinkelslipen och då är det typ ööhh 800+ degC. Den värmen får du aldrig i den fogen under bromsning.

Skär försiktigt så det inte blir för varmt och använd munskydd.


Men det är väldig lokal värme, den sprider sig snabbt vidare och minskar utmed ytan.
800° ska man väl ändå kunna bromsa sig till, detta är ju riktiga racingbelägg vi talar om nu, dom ska kunna klara 800° utan vidare.. även när belägget är slitet och då antagligen har samma värme både i belägg och backplate.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



Eric Josefsson skrev:
2fast4u skrev:
Du kan med enkelhet glödga backplaten med vinkelslipen och då är det typ ööhh 800+ degC. Den värmen får du aldrig i den fogen under bromsning.

Skär försiktigt så det inte blir för varmt och använd munskydd.


Men det är väldig lokal värme, den sprider sig snabbt vidare och minskar utmed ytan.
800° ska man väl ändå kunna bromsa sig till, detta är ju riktiga racingbelägg vi talar om nu, dom ska kunna klara 800° utan vidare.. även när belägget är slitet och då antagligen har samma värme både i belägg och backplate.


Inte räjsbelägg heller brukar klara sådant. Bara för att du har temperatur närmare 600 grader vid skivan har du inte det igenom belägget.

och titta när du byter belägg som är väldigt mycket slitna, oavsett om det är rejs eller standard så är det inte ovanligt att belägget i princip lossnat från bakplattan. Om du knackar på baksidan med en skruvmejsel brukar det lossna om det inte redan gjort det.

Så vill man förstöra nya belägg öser man på allt vad man kan med vinkelslip, vill man inte förstöra iaktas väldig försiktighet eller så offrar man ett bågfilsblad för 20kr...

_________________
Roland Johansson
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



jag har kapat till racebelägg med vinkelslipen och det funkade utmärkt. började med att fräsa men gav upp efter en liten stund. Sist så skickade jag ett fax där jag ritade av mitt belägg till leverantören som hittade ett belägg som räkte till.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



Björn skrev:
jag har kapat till racebelägg med vinkelslipen och det funkade utmärkt. började med att fräsa men gav upp efter en liten stund. Sist så skickade jag ett fax där jag ritade av mitt belägg till leverantören som hittade ett belägg som räkte till.


Du måste ha använt helt fel fräs, typ överhandsfräs för snickeriarbeten eller någonting.

Har fräst bort lite för mycket material på några belägg och allting tuggas bort på ungefär 25 sekunder.

_________________
Roland Johansson
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Vad tror ni om Dremel-verktyg för detta? Känns lite otympligt att jobba med en stor vinkelkap om man vill få det exakt.

Kapskivorna kanske kan funka? Får rota fram nåt gammalt belägg och prova på...

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har provat att kapa belägg (pfc 97) med många olika metoder...
Det jag till slut fastnade för som bäst är att spänna ihop två belägg med friktionsytorna mot varandra och sen kapa med bågfil. Ett nytt koromantblad orkar med belägg till en uppsättning frambromsar innan det är dags att byta.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kör med 1,2mm kapskivor thumbs up .
om du ska lyckas hetta upp belägget så mkt att limmet ger vika, Får du nog nöta utav h****e

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Kristian Larsson skrev:
Har provat att kapa belägg (pfc 97) med många olika metoder...
Det jag till slut fastnade för som bäst är att spänna ihop två belägg med friktionsytorna mot varandra och sen kapa med bågfil. Ett nytt koromantblad orkar med belägg till en uppsättning frambromsar innan det är dags att byta.


Håller med här. Visserligen ska inte brombelägg innehålla asbest längre, men kapa med trissa är väl ett 93+5%%%%#" dammande. Jag litar inte på att det är några hälsoprodukter i nya belägg. Bågfil är mycket trevligt lågdammande verktyg, ger dessutom gratismotion. Men kvalitetsblad är ett måste för psyket.
MVH

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522



Var hittar man skisser på belägg så man vet vad man kan utgå ifrån?

Mvh

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



headline skrev:
Var hittar man skisser på belägg så man vet vad man kan utgå ifrån?

Mvh


För PF gäller:

korsreferenslista;
http://www.performancefriction.com/pages/cross_ref_aftmkt.htm

Ritning på belägg.
http://www.performancefriction.com/pages/index1_pad_gallery.htm

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Skruva banåkabil
Kapa till egna belägg från större belägg?
2456 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande