| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kapa till egna belägg från större belägg?
|
2456 besök totalt |
|
Jag fick bara en liten (galen) idé som jag tänkte kolla med er: om man har en bil där det inte finns bromsbelägg att tillgå i rätt form, kan man då köpa ett 'större' belägg, som man sedan kapar till så att det passar i oket? Eller kommer friktionsmaterialet att spricka om man kapar i det eller finns det några andra risker? Syfte: Jag tänkte t.ex. ta ett PF97-belägg och kapa till det så att det passar i min 200SX's bakbromsar. _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
|
Jag har tillhuggna PF97 fram i min bil, vart bara att sätta vinkelslipen i dom
Ska man få "exakt" passform och köra i t.ex. fräs vettetusan hur verktyget slits osv, men vinkelslipsskivan klarade sig bra. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Det är kanske olika mellan olika friktionsmaterial. Jag har också provat med gott resultat att även kapa ner det materialet. Visserligen inga jättebitar men tillräckligt för att det skulle passa. Använde bandsåg!
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
|
Såga är dåligt. Jag slet ner ett bågfilsblad på typ 1 sec. Så jag antar att bandsågar ochdyl slits helvete mycket.
Men däremot ärju vinkelslips-skivan bra, de tål mycket och kostar 16:90
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
Kalas, då var jag inte så dum som jag trodde då
Nu återstår ju bara att ta reda på vilka belägg som är lämpliga utgångsbelägg... Blir till att kolla på beläggskisser :-) _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
|
Såga inte alltför entusiastiskt bara. Friktionsmaterialet är limmat mot plåten och trycker du på med vinkelslipen så backplaten blir för varm så sabbar du hållfastheten i fogen backplate/belägg.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
Fast dom klarar ju värmen från bromsarna, då klarar dom nog en stunds kapning med vinkelslipen? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Du kan med enkelhet glödga backplaten med vinkelslipen och då är det typ ööhh 800+ degC. Den värmen får du aldrig i den fogen under bromsning.
Skär försiktigt så det inte blir för varmt och använd munskydd. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
Borde ju gå bra att först kapa själva belägget med rondell, och sen "backplaten" med bågfil om man är orolig? |
||||
Men det är väldig lokal värme, den sprider sig snabbt vidare och minskar utmed ytan. 800° ska man väl ändå kunna bromsa sig till, detta är ju riktiga racingbelägg vi talar om nu, dom ska kunna klara 800° utan vidare.. även när belägget är slitet och då antagligen har samma värme både i belägg och backplate. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Inte räjsbelägg heller brukar klara sådant. Bara för att du har temperatur närmare 600 grader vid skivan har du inte det igenom belägget. och titta när du byter belägg som är väldigt mycket slitna, oavsett om det är rejs eller standard så är det inte ovanligt att belägget i princip lossnat från bakplattan. Om du knackar på baksidan med en skruvmejsel brukar det lossna om det inte redan gjort det. Så vill man förstöra nya belägg öser man på allt vad man kan med vinkelslip, vill man inte förstöra iaktas väldig försiktighet eller så offrar man ett bågfilsblad för 20kr... _________________ Roland Johansson |
||||
|
jag har kapat till racebelägg med vinkelslipen och det funkade utmärkt. började med att fräsa men gav upp efter en liten stund. Sist så skickade jag ett fax där jag ritade av mitt belägg till leverantören som hittade ett belägg som räkte till.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Du måste ha använt helt fel fräs, typ överhandsfräs för snickeriarbeten eller någonting. Har fräst bort lite för mycket material på några belägg och allting tuggas bort på ungefär 25 sekunder. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Vad tror ni om Dremel-verktyg för detta? Känns lite otympligt att jobba med en stor vinkelkap om man vill få det exakt.
Kapskivorna kanske kan funka? Får rota fram nåt gammalt belägg och prova på... _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
|
Har provat att kapa belägg (pfc 97) med många olika metoder...
Det jag till slut fastnade för som bäst är att spänna ihop två belägg med friktionsytorna mot varandra och sen kapa med bågfil. Ett nytt koromantblad orkar med belägg till en uppsättning frambromsar innan det är dags att byta. _________________ /Kristian Elisson |
||||
|
Kör med 1,2mm kapskivor
om du ska lyckas hetta upp belägget så mkt att limmet ger vika, Får du nog nöta utav h****e
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Håller med här. Visserligen ska inte brombelägg innehålla asbest längre, men kapa med trissa är väl ett 93+5%%%%#" dammande. Jag litar inte på att det är några hälsoprodukter i nya belägg. Bågfil är mycket trevligt lågdammande verktyg, ger dessutom gratismotion. Men kvalitetsblad är ett måste för psyket. MVH _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
För PF gäller: korsreferenslista; http://www.performancefriction.com/p Ritning på belägg. http://www.performancefriction.com/p _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2456 besök totalt |