Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Svets för både 1-fas och 3-fas?
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (10637 totalt)
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Svets för både 1-fas och 3-fas?

Ursäkta ännu en svetstråd, men vad jag se har inte den här frågan tagits upp innan...

Vilka 3-fas MIG;ar finns det som även klarar att köras på 1-fas? Vad jag hört hittils så skall den här funka:
http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?orderId=946417578&p . . . .

Finns det några andra alternativ(gärna lite billigare)? Hur är det med exempelvis Telwins MIG;ar?
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2205



Varfor?

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
För att jag vill kunna använda den på olika ställen och det finns inte 3-fas överallt.
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2205



Vilka material & godstjocklekar har du tänkt använda den till?

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Det blir nog i varje fall en hel del bilplåt, avgassystem, rör, fästen etc. Så... det blir väl en del vanlig plåt, rostfritt och kanske alu - jag vet faktiskt inte så noga vad det blir för material och godstjocklekar. Jag är ute efter något som "fixar det mesta" och är det inte för svårt att lära sig svetsa pinne tänkte jag ha en sådan till lite mer krävande grejor.
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Såg förresten att Esab svetsen bara var 1-fas. Men visst finns det väl svetsar som går på både 1-fas och 3-fas, eller har jag drömt ihop det?
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2205



Citat:
Såg förresten att Esab svetsen bara var 1-fas. Men visst finns det väl svetsar som går på både 1-fas och 3-fas, eller har jag drömt ihop det?


Vet ej, har inte hort talas om svetsar med både och. Dock kan jag sæga att en modern tyristorstyrd enfas væl svarar mot dina behov.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Björn Larsson skrev:
Citat:
Såg förresten att Esab svetsen bara var 1-fas. Men visst finns det väl svetsar som går på både 1-fas och 3-fas, eller har jag drömt ihop det?


Vet ej, har inte hort talas om svetsar med både och. Dock kan jag sæga att en modern tyristorstyrd enfas væl svarar mot dina behov.

Är alla moderna svetsar tyristorstyrda eller är det något speciellt man ska kika efter vid köp av en sån?

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2205



Citat:
Är alla moderna svetsar tyristorstyrda eller är det något speciellt man ska kika efter vid köp av en sån?


Det vet jag inte men jag skulle tro det (bortsett kanske från de alllra enklaste). Jag har en 15 år gammal Kemppi 150 enfas & den fungerar mycket bra i alla hobbysituationer.

Dock, skulle jag ha bara EN svets i hobbygaraget skulle det vara en gassvets...

Med en gassvets kan man gora så mycket mer!

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Björn Larsson skrev:
Citat:
Såg förresten att Esab svetsen bara var 1-fas. Men visst finns det väl svetsar som går på både 1-fas och 3-fas, eller har jag drömt ihop det?


Vet ej, har inte hort talas om svetsar med både och. Dock kan jag sæga att en modern tyristorstyrd enfas væl svarar mot dina behov.

Så jag kan lika gärna spara lite pengar på att köpa något motsvarande denna?
http://www.jula.se/Butik/default.asp?orderId=18861786&url=docs/pro . . . .

Det är möjligt att jag snöat in mig lite för mycket på 3-fas svetsar, ofta sägs det ju att de är såå mycket trevligare att använda men för mig är det kanske ändå inte värt det. Jag får även väga in att en 1-fas svets kan jag använda till 2-3 bilar, istället för bara en, så om det kommer funka bra för mig är det nog det jag skall köpa.

Svåraste jag kommer ge mig på(efter mycket övning, kan tilläggas) är att svetsa bur, men där tänkte jag ha en pinnsvets så MIG;en lär väl inte behövas till det.
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1606



Alexi Törnqvist skrev:
Så jag kan lika gärna spara lite pengar på att köpa något motsvarande denna?
http://www.jula.se/Butik/default.asp?orderId=18861786&url=docs/pro . . . .

Hmm, nu blev jag ju sugen på att köpa en svets oxå..
Verkar ju kanon att man kan "sniksvetsa" lite med flusstråd till en början och sedan ha möjlighet att komplettera med gastub osv.

Jag behöver svetsa ihop några vinkeljärn med 3 mm gods, ev lite justeringar på avgassystemet och förr eller senare så blir det väl något på karossen som ska svetsas.
Då verkar väl denna vettig!?

_________________
Mats Forssén
Alfa 156 GTA SW, glassätarbil
Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Alexi, ska du svetsa skyddsbåge och lite grövre plåtar? Hur mycket svets-kraft är man ute efter då? och hur tolkar man allt med "105A vid 10% mittens"-prat?

Mvh
Mangan, också i svetsfunderingstagen...

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Magnus Karlsson skrev:
Alexi, ska du svetsa skyddsbåge och lite grövre plåtar? Hur mycket svets-kraft är man ute efter då? och hur tolkar man allt med "105A vid 10% mittens"-prat?

Mvh
Mangan, också i svetsfunderingstagen...

Här är en tråd, startad av mig, som gav många bra svar.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=22949&postdays=0&postor . . . .

och om jag förstår svaren rätt så är väl 3-fas 180A och uppåt att rekomendera om man skall svetsa bur med MIG(vilket väl egentligen inte är rekomenderat då det är svårt att få fogarna hållbara).

Hur det var man räknade med intermittensfaktorn kommer jag inte ihåg och jag har inte lyckats hitta något när jag sökt.
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Magnus Karlsson skrev:
och hur tolkar man allt med "105A vid 10% mittens"-prat?

Enligt Biltemas handbok för MIG/MAG-svetsning räknas intermittensfaktorn ut på på antingen 5- eller 10-minuters perioder. 100% intermittens vid 100A betyder alltså att strömkällan kan lämna 100A i antingen 5 eller 10 minuter, beroende på hur man räknat.

Sen vet inte jag om Biltema är den pålitligaste källan.
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2205



Intermittens ær i princip ointressant for en hobbybrukare.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Björn Larsson skrev:
Jag har en 15 år gammal Kemppi 150 enfas & den fungerar mycket bra i alla hobbysituationer.

Dock, skulle jag ha bara EN svets i hobbygaraget skulle det vara en gassvets...

Med en gassvets kan man gora så mycket mer!


Håller med, jag gillar gas. Man kan skärbränna, värma o böja, hårdlöda, t,o,m öppna kassaskåp.
Annars fick min son miggen jag hade, jag kör gammaldags elsvets i stälet. Inga tuber å sån hyra.
Sen kan man byta pinne hur man vill o svetsa grovt järn. Jag tycker den ger bättre insmältning än miggen.
MVH

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Är gas ett bättre val än MIG för mig?

...

Någon som har bra koll på Esabs sortiment? Enligt deras hemsida består origOMag-serien av c140/c150/c170/c200 men när jag frågade efter c150 hos Jula påstod dom att modellen har utgått och ersatts av c140, och den nya serien är c140/c170/c250 - siffrorna Jula anger för c140 stämmer heller inte överens med vad som står på Esabs hemsida. Någon som vet vad som är vad och hur det hänger ihop?
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Alexi Törnqvist skrev:
Är gas ett bättre val än MIG för mig?


Ja egentligen är det kanske det.
Men nej, köp en MIG/MAG är enklare för dig skulle jag tippa på.

Gassvetsen är oerhört mångsidig thumbs up Men jag hade valt MIG/MAG om jag inte hade något och skulle ha den för bilskruva osv.



Intermittens svarar på hur länge du kan svetsa med en given amperestyrka under en viss tid. Alltså hur länge du kan svetsa utan att svetsen slår av pga överbelastning.
Är det ingen riktigt billig och undermålig maskin som kostar nära på gratis så är det inget du behöver bry dig om.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Är gas ett bättre val än MIG för mig?


Ja egentligen är det kanske det.
Men nej, köp en MIG/MAG är enklare för dig skulle jag tippa på.

Gassvetsen är oerhört mångsidig thumbs up Men jag hade valt MIG/MAG om jag inte hade något och skulle ha den för bilskruva osv.

Just den mångsidigheten vet jag inte om jag har så stort behov av heller. Det är kanske något jag kan köpa till senare om jag känner att jag behöver det.
Hmm, äh... Orkar inte fundera för mycket på saken. Jag måste få tummen ur och faktiskt köpa mig en svets nån gång.


Citat:
Intermittens svarar på hur länge du kan svetsa med en given amperestyrka under en viss tid. Alltså hur länge du kan svetsa utan att svetsen slår av pga överbelastning.
Är det ingen riktigt billig och undermålig maskin som kostar nära på gratis så är det inget du behöver bry dig om.

Det jag kollat på är sånt som jag blivit rekomenderad tidigare; Esab, Kemppi, Telwin, Race, Einhell, Lincoln m.m. Jag antar att allihop har bra maskiner.

Just nu lutar det annars åt Esab c140, i varje fall om Julas uppgifter stämmer om den. På dom andra märkena får man leta som en tok efter återförsäljare och prisuppgifter(exempelvis Mekonomen som säljer Telwin kunde bara fixa fram deras klenaste 1-fasare från leverantören, hur man bär sig åt för att köpa någon annan modell har jag ingen aning om ).
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1606



Jag blev inspererad av den här tråden och impulsköpte en Esab c140 på Jula igår.
Ska ev. testa den ikväll, dock med flusstråd.
Gastub får vänta ett tag...

_________________
Mats Forssén
Alfa 156 GTA SW, glassätarbil
Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Köpte nyss en jag också.
Citera
Skruva banåkabil
Svets för både 1-fas och 3-fas?
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (10637 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande