| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svets för både 1-fas och 3-fas?
|
1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (10635 totalt) |
|
Ursäkta ännu en svetstråd, men vad jag se har inte den här frågan tagits upp innan... Vilka 3-fas MIG;ar finns det som även klarar att köras på 1-fas? Vad jag hört hittils så skall den här funka: http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar Finns det några andra alternativ(gärna lite billigare)? Hur är det med exempelvis Telwins MIG;ar? |
||||||
|
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
|
Det blir nog i varje fall en hel del bilplåt, avgassystem, rör, fästen etc. Så... det blir väl en del vanlig plåt, rostfritt och kanske alu - jag vet faktiskt inte så noga vad det blir för material och godstjocklekar. Jag är ute efter något som "fixar det mesta" och är det inte för svårt att lära sig svetsa pinne tänkte jag ha en sådan till lite mer krävande grejor.
|
||||||
Vet ej, har inte hort talas om svetsar med både och. Dock kan jag sæga att en modern tyristorstyrd enfas væl svarar mot dina behov. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
Är alla moderna svetsar tyristorstyrda eller är det något speciellt man ska kika efter vid köp av en sån? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Det vet jag inte men jag skulle tro det (bortsett kanske från de alllra enklaste). Jag har en 15 år gammal Kemppi 150 enfas & den fungerar mycket bra i alla hobbysituationer. Dock, skulle jag ha bara EN svets i hobbygaraget skulle det vara en gassvets... Med en gassvets kan man gora så mycket mer! _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
Så jag kan lika gärna spara lite pengar på att köpa något motsvarande denna? http://www.jula.se/Butik/default.asp Det är möjligt att jag snöat in mig lite för mycket på 3-fas svetsar, ofta sägs det ju att de är såå mycket trevligare att använda men för mig är det kanske ändå inte värt det. Jag får även väga in att en 1-fas svets kan jag använda till 2-3 bilar, istället för bara en, så om det kommer funka bra för mig är det nog det jag skall köpa. Svåraste jag kommer ge mig på(efter mycket övning, kan tilläggas) är att svetsa bur, men där tänkte jag ha en pinnsvets så MIG;en lär väl inte behövas till det. |
||||||
Hmm, nu blev jag ju sugen på att köpa en svets oxå.. Verkar ju kanon att man kan "sniksvetsa" lite med flusstråd till en början och sedan ha möjlighet att komplettera med gastub osv. Jag behöver svetsa ihop några vinkeljärn med 3 mm gods, ev lite justeringar på avgassystemet och förr eller senare så blir det väl något på karossen som ska svetsas.
Då verkar väl denna vettig!? _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||||
|
Alexi, ska du svetsa skyddsbåge och lite grövre plåtar? Hur mycket svets-kraft är man ute efter då? och hur tolkar man allt med "105A vid 10% mittens"-prat?
Mvh Mangan, också i svetsfunderingstagen... _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Här är en tråd, startad av mig, som gav många bra svar.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php och om jag förstår svaren rätt så är väl 3-fas 180A och uppåt att rekomendera om man skall svetsa bur med MIG(vilket väl egentligen inte är rekomenderat då det är svårt att få fogarna hållbara). Hur det var man räknade med intermittensfaktorn kommer jag inte ihåg och jag har inte lyckats hitta något när jag sökt. |
||||||
Enligt Biltemas handbok för MIG/MAG-svetsning räknas intermittensfaktorn ut på på antingen 5- eller 10-minuters perioder. 100% intermittens vid 100A betyder alltså att strömkällan kan lämna 100A i antingen 5 eller 10 minuter, beroende på hur man räknat. Sen vet inte jag om Biltema är den pålitligaste källan.
|
||||||
|
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
Håller med, jag gillar gas. Man kan skärbränna, värma o böja, hårdlöda, t,o,m öppna kassaskåp. Annars fick min son miggen jag hade, jag kör gammaldags elsvets i stälet. Inga tuber å sån hyra. Sen kan man byta pinne hur man vill o svetsa grovt järn. Jag tycker den ger bättre insmältning än miggen. MVH _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Är gas ett bättre val än MIG för mig?
... Någon som har bra koll på Esabs sortiment? Enligt deras hemsida består origOMag-serien av c140/c150/c170/c200 men när jag frågade efter c150 hos Jula påstod dom att modellen har utgått och ersatts av c140, och den nya serien är c140/c170/c250 - siffrorna Jula anger för c140 stämmer heller inte överens med vad som står på Esabs hemsida. Någon som vet vad som är vad och hur det hänger ihop? |
||||||
Ja egentligen är det kanske det.
Men nej, köp en MIG/MAG är enklare för dig skulle jag tippa på. Gassvetsen är oerhört mångsidig Intermittens svarar på hur länge du kan svetsa med en given amperestyrka under en viss tid. Alltså hur länge du kan svetsa utan att svetsen slår av pga överbelastning. Är det ingen riktigt billig och undermålig maskin som kostar nära på gratis så är det inget du behöver bry dig om. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Just den mångsidigheten vet jag inte om jag har så stort behov av heller. Det är kanske något jag kan köpa till senare om jag känner att jag behöver det. Hmm, äh... Orkar inte fundera för mycket på saken. Jag måste få tummen ur och faktiskt köpa mig en svets nån gång.
Det jag kollat på är sånt som jag blivit rekomenderad tidigare; Esab, Kemppi, Telwin, Race, Einhell, Lincoln m.m. Jag antar att allihop har bra maskiner. Just nu lutar det annars åt Esab c140, i varje fall om Julas uppgifter stämmer om den. På dom andra märkena får man leta som en tok efter återförsäljare och prisuppgifter(exempelvis Mekonomen som säljer Telwin kunde bara fixa fram deras klenaste 1-fasare från leverantören, hur man bär sig åt för att köpa någon annan modell har jag ingen aning om ).
|
||||||
|
Jag blev inspererad av den här tråden och impulsköpte en Esab c140 på Jula igår.
Ska ev. testa den ikväll, dock med flusstråd.
Gastub får vänta ett tag... _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (10635 totalt) |