Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Gat- /Superstage-däck till Clio
1501 besök totalt
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare

Morrsning alla!

Jag är ute efter ett mycket kantstyvt däck med mycket bra torrgrepp, slitage och annat är ganska ointressant men det måste vara däck som håller för iaf 800-1000mil vardagskörning. Jag har tidigare kört Potenza S-03 men dom verkar ju inte finnas att få tag på längre men dom var hur bra som helst

Jag behöver: 195/50 15' , har kollat på många däck men allt känns som det blir No: 2 efter Potenza iaf Toyo T1-R är väl det som ser mest intresant ut.

Tipps, förslag erfarenheter av olika däck.

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har ju harvat en del med ShoppingClion på bana och mellan koner.

Min absoluta uppfattning är att det är två uppsättningar hjul som gäller. thumbs up

195/55x15 på bana, t.ex. Toyo R888 eller BS RE540s. 205/55 funkar oxå men kan skrapa i innerskärmarna lite bak beroende på fälgbredd och ET. Lite negativ camber fram gör gott när man åker R-däck på bana, jag kör med -2° statisk camber, en kompromiss som oxå funkar bra på gatan med gatdäck.
De äldre Cliona kanske har problem att hysa 195/55x15... På "nya" karossen går det dock utmärkt.

Att köra R-däck på gatan ser inte jag som något alternativ. På gatan är enligt min uppfattning vanliga däck i dimension 195/50x15, 195/45x16 eller 205/45x16 betydligt trevligare än R-däck som är lite lömska när de är kalla. dessutom är ljudnivån hög och spårkänsligheten tydligare med R-däck.
Michelin Exalto II och GoodYear F1 GSD3 sägs vara schyssta alternativ för gatåka. Toyos gatdäck har jag inte provat på Clion. Men Toyos äldre gatdäck upplevde jag som klart svajigare och mer understyrda i karaktären än t.ex. Conti SportContact och GoodYear F1 (detta dock på en tung AWD-bil).

Nu rullar Clion på GoodYear Excellence 205/45x16 på gatan. Ett lite snällare däck som funkar superbra. Fin styrkänsla, mjuk och fin övergång när det släpper och klart lägre ljudnivå än t.ex. SportContact.

Däck är ett knepigt kapitel...

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Hej tack för ditt svar!

Det är en -02 jag har och det fungerar rätt bra med 195 bredd kör med 8mm spacers och då är det helt lugnt med frigången. Bilen är sänkt också och jag har ingen camber justering så den är en aning negativ.

Kan man generalisera och säga att ett WR däck är mer kantsabilt än ett V däck??

Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Någon som vet vart man kan köpa billiga Toyo R888 på nätet??

Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

Jag köpte Continental Competition C1 till min Clio, hoppas dessa funkar skapligt då jag inte hittat nån som helst info om däcken. Hoppas att jag kan hämta dessa hos bussgodset i morgon. Tanken är att åka med dessa till vardags också medans det finns mönster kvar.

På min förra lilla bil körde jag r-däck på gatan sista året och det funkade över förväntan måste jag säga. Däcken i fråga hette Yokohama A032R, beprövade grejer sedan tidigare. Dessa satt i.a.f. på en liten lätt Lupo (som en Clio m.a.o. minus 100 hästar och kilon), imponerande livslängd tyckte jag för jag hade räknat med att dom skulle ta slut fort som attan. Körde väl en bit över 10 banträffar och ungefär lika många konbane träffar, plus 8mil till jobbet per dag.

Tror det sitter några Michelinare på min Clio för stunden och dom funkar ju rätt så bra för gatan tycker jag, tillräckligt bra för att jag ska komma ihåg exakt vad modellen heter verkar dom dock inte vara.

Wimbach
Här sen Aug 2004

[OT] Ursäkta trådkapningen...

NX skrev:
Det är en -02 jag har och det fungerar rätt bra med 195 bredd kör med 8mm spacers och då är det helt lugnt med frigången. Bilen är sänkt också och jag har ingen camber justering så den är en aning negativ.

Hej,

det där lät intressant. Jag går själv i starka Clio Sport-tankar och letar febrilt efter lämpligt objekt och i lördags var jag i Bitburg och provkörde en-02 (Fas II) med justerbart H&R-chassi, 5 mm spacers och 16"-alu med 195/45-däck. Enligt den tidigare ägaren var chassit inställt precis som det levereras från H&R-fabriken. Vid lite hårdare kurvtagning än normalt skrapade framdäcken i hjulhuset och jag vill inte tänka på vad som händer om man kör riktigt fort! Kanske olämpligt ET på fälgarna?

Min spontana tanke blev att jag nog skulle leta efter en original-Clio istället med 15"-alu så jag är lite förvånad över att det verkar funka för dig, dessutom med tanke på 8 mm spacers?! Tar det verkligen inte i någonstans?

Bifogar bild på det provkörda objektet, hur läcker som helst estetiskt sett men jag tackar nog nej och letar vidare...

Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Christian Eick skrev:
[OT] Ursäkta trådkapningen...

NX skrev:

Hej,

det där lät intressant. Jag går själv i starka Clio Sport-tankar och letar febrilt efter lämpligt objekt och i lördags var jag i Bitburg och provkörde en-02 (Fas II) med justerbart H&R-chassi, 5 mm spacers och 16"-alu med 195/45-däck. Enligt den tidigare ägaren var chassit inställt precis som det levereras från H&R-fabriken. Vid lite hårdare kurvtagning än normalt skrapade framdäcken i hjulhuset och jag vill inte tänka på vad som händer om man kör riktigt fort! Kanske olämpligt ET på fälgarna?

Min spontana tanke blev att jag nog skulle leta efter en original-Clio istället med 15"-alu så jag är lite förvånad över att det verkar funka för dig, dessutom med tanke på 8 mm spacers?! Tar det verkligen inte i någonstans?

Bifogar bild på det provkörda objektet, hur läcker som helst estetiskt sett men jag tackar nog nej och letar vidare...

Ja det är helt 100 på att det inte tar eller har tagit någonstans fast jag kört en hel del konbana. Jag skippade däremot mina spacers nu när jag drog på vintersulorna (Första gången sedan sänkningen) och när jag skulle kolla beläggen här om dagen såg jag att det tagit i en liten aning längst in i hjulhusen (vid ytterlägen). Så mitt svar är att det borde gå fin fint med spacers, har ju ingen aning om vad den killen hade för ET på sina precis som du säger men har man ET 35 ska det gå bra med 205 breda har jag hört.

Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

Här kommer det några bilder på de nya däcken till min lilla bil.

Christian Eick: Den var ju riktigt grann. thumbs up Du har inte provat nån fas 1 ännu? Provade själv också en fas 2 först, tyckte det var stor skillnad på bilarna (till gamlingens fördel ). Det var inte för att det satt spacers monterade som det skrapade i skärmarna då? 8mm är ju en hel del ändå.

Wimbach
Här sen Aug 2004

Barbapappa skrev:
Den var ju riktigt grann. thumbs up Du har inte provat nån fas 1 ännu? Provade själv också en fas 2 först, tyckte det var stor skillnad på bilarna (till gamlingens fördel ). Det var inte för att det satt spacers monterade som det skrapade i skärmarna då? 8mm är ju en hel del ändå.

Jodå, jag har provat en fas 1 också och i likhet med dig gillade jag nog just det exemplaret bättre än fas 2:an på bilderna ovan.

Det här med chassisättningar/däck/fälgar/ET etc är viktigt för mig eftersom jag planerar att tillbringa stora delar av säsongen på Ringen med den bil jag väl köper. H&R-chassi lät intressant, men jag vill inte uppleva att däcken skrapar i skärmkanterna i 200 i Fuchsröhre... Å andra sidan så vill jag heller inte märka efter 5 varv att originalversionen är för mjuk, sladdrig osv.

Jag begär inte att bilen ska hålla för ren racekörning, men jag vill kunna köra 10-15 någorlunda raska turistvarv utspridda på en hel dag och åka hem med bilen utan att den tagit skada i form av uppskrapade innerskärmar, skrapade däck och gud vet vad!

Just nu lutar det åt en fas 1 i strikt originalskick, men vi får se. En Clio Sport blir det i alla fall!

1501 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande