Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
7261 besök totalt |
Porsche 944
Hej! I morgon ska jag peta på/provköra denna Porsche 944: http://www.bilannonser.se/showAd.aspx?id=69818 Eftersom jag är lite av en nybörjare på Porsche så undrar jag:
![]() Hoppas någon har lite bra tips att komma med om inte annat ![]() _________________ M. Ryhänen |
||
_________________ Niklas Rundqvist BMW M3 3,2 -96 |
||
Jag är också novis vad gäller porsche men min spontana reaktion är att det verkar lite dyrt. Jag har ju visserligen inte tittat närmre på den men det är den känslan som dyker upp hos mig i alla fall.
Tackar du ja till lite mer effekt, en lite nyare bil och kan tänka dig att hämta den i tyskland så verkar det finnas många S2:or i bra brukskick för ca 50-60 000 SEK där nere. Det kräver ju dock att du lägger till en liten slant men jag tror att du får ganska mycket mer bil för pengarna. Bara en spontan tanke från en novis, som sagt. MVH Andreas |
||
Hej!
Jag tycker åtminstone den ser fin ut. ![]() Det finns en del standardgrejer att kolla på en gammal 944, vattenpumpen är ett exempel. Här har du en bra sammanfattning: http://www.aftonbladet.se/bil/biltester/1996/9605/960503.html Mitt eget generella tips är att hitta en så fin och väldokumenterad bil som möjligt, skippa egen import av Turbos och S2:or, om du inte är väldigt rutinerad.... Jag skulle försöka satsa på en bil av årsmodell 1985 eller senare. Inredningen blev betydligt trevligare det året. _________________ -- |
||
Det lilla jag förstått om porsche 9x4 är
framvagn vattenpump och balansaxlar inkl remmar Varför en 44 när trimmade 24or står som spön i backen? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Jag har sett den snirkla här i stan i vintras! På håll så tycker jag att den ser bara ut, man jag har tyvärr inte synat den närmre i sömmarna.
Det var alltid en dam som körde den när jag såg den så det kan ju betyda att den har gått lungt de senaste milen. Men det är ju ingen garanti! Å andra sidan så är den ju vinterkörd. Är det Skobes i K-holm som säljer den? Har sett den på baksidan hos dom. Det kan ju förklara det lite höga priset. Eller så är den så pass fin så att den är värd de kulorna. Jag skulle inte köpa en S2;a 50-60"! Då är det nå skumt. Har sett att de fins men jag avråder. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
Hej!,
Tycker priset verkar helt okej om bilen är fin, jag betalade själv 49 för min 84:a och det efter att ha tittat på en hel bilar som var både billigare och dyrare. Det finns tyvärr en hel del riktigt bedrövliga exemplar och det blir garanterat dyrare att fixa iordning en halvtaskig bil än att köpa en som är fin. Miltalet är ju dessutom relativt lågt på det här exemplaret. Kan hålla med om att inredningen är snyggare i 85B och framåt men det är egentligen mest en smaksak. Viktigt att kolla är kamrem/balansrem (dvs. när det är bytt, man vill inte köra med gamla remmar), motorfästen (tämligen bökigt att byta, om bilen vibrerar på tomgång och det försvinner när du varvar upp till 1200 varv så är åtminstone ett motorfäste kasst), framvagnen är viktigast att kolla på 85B och framåt eftersom man inte kan byta spindelled utan att byta hela bärarmen (dyrt!!), vibrationer i drivlinan (kardan och koppling) kan vara väldigt dyrt att åtgärda, vattenpumpen är också ett klassiskt och dyrt fel på 944:an. Slutligen kan jag bara säga att köp absolut en 944:a och inte en trimmad 924:a för motorn är otroligt mycket trevligare i 944:an. Dessutom får du bättre bromsar och en del annat på köpet! Lycka till! _________________ /Patrik Rylander |
||
Re: Porsche 944
kostar en juste 44:a under 50 kSEK. Man kanske skulle byta ut tillochfrånjobbetbilen. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Går det att trimma 24'orna? Jag hade fått för mig att motorerna i dom var helt hopplösa spisar ![]() |
||
Hej
Äger en 85A som jag haft i två år som till jobbet bil. Jag måste nog säga att mkt bättre kvalitet på en bil får man nog leta efter. Den bara går och går. Visst behöver den lite tillsyn som alla bilar men det består mest i att kolla vätskor och tvätta. Det problem jag råkat ut för är tex dåligt motorfäste( verkar vara vanligt) med vibration under 1200 varv. Utöver detta susar transmissionen också under last, också ett vanligt problem som porsche själva slutade lösa in som garantikrav då detta inte är något problem, mest iform av skönhet. Det viktigaste du skall göra är att titta på 5 -10 bilar om du orkar. Detta är fullt möjligt då det finns en uppsjö. Priserna varierar massor likså skicket. Kolla även kylarbehållaren för överhettningsproblem, detta kan se ut som att plasten håller på att krackelera tydligen ett vanligt problem. Lycka till! _________________ Joakim Adolfson |
||
Hallå igen och tack för hjälpen och alla snabba svar!
Jag var och tittade på bilen igår och här är mina intryck: Den var inte i toppskick men det var ingen rishög heller, annonsen stämde nog rätt bra där - bruksskick. Mindre bra saker: * Lacken. Små (och någon lite större) lackskador på kanter och hörn osv. * Temperaturen. Temp-mätaren betedde sig lite halvkonstigt - den var uppe i varningsområdet en gång och tog ett ganska bra tag på sig att svalna * Något. Det fanns ett vinande (eller kanske snarare sus eller surr) ljud som hördes då och då. * Under bilen: Någon "låda" som jag inte såg var lite lös (enligt säljaren). Det fanns lite fukt runt växellådan. Annars såg jag inget läckage.. * Säljaren visste inte när kamremen m.m. bytts senast. (Endast besiktningsprotokoll fanns) * Handbromsen tog inte förrän vid absolut översta läget (Dra åt vajern för att åtgärda?) Bra saker: * 11700 mil * Inredningen var fräsch (förutom sprickor i panelen under vindrutan, men det får man väl ta på dom här bilarna) * Motorn kändes också fräsch - startade fint, bra tomgång, inga märkliga vibrationer (som jag uppfattade iaf) * Mina mungipor pekar fortfarande mot öronen ![]() Sammanfattningsvis: Prutmån finnes. Bilder: ![]() ![]() ![]() ![]() Fredrik C: Det stämmer, den var körd mellan Katrineholm och Flen i vintras. _________________ M. Ryhänen |
||
Jag tänkte passa på att fråga er som vet hur en sån här 163hästare står sig som en "trackday"-bil. Det fins ju spaltmeter här på forumet om billiga sådana men inte så mycket om just 44an. Jag sneglar lätt på BMW E30 men detta är ju ett klart alternativ. Om man kollar på räserbilar så är de flesta turbo (både 24 och 44). Varför är det så få som kör 944 sugisar?
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Hej igen,
Jag har försökt att sälja min 944a för ca 40kkr och bara lyckats få tre personer att ringa. Mao, du kan pruta massor, dessa bilar är inte lättsålda, kan dock inte begripa varför då folk går och köper all annan skit för dessa pengar????, då dessa bilar är av mkt god kvalitet( ser lite roligare ut än svensson expresser också). Som trackdaybil skulle väl det behövas andra fjädringkomponenter( för mjuka) men annars kan det nog bero på allmän rädsla för porsche kan tänkas. ![]() _________________ Joakim Adolfson |
||
Eller det faktum att försäkringspremien får en att storkna och sätta maten i halsen, fastän man inte ens äter ![]() |
||
Jag kan nog rekommendera en 944 N/A som busbil.
Kvalitén är superb, går något sönder så kan det däremot bli dyrt ... Sandén har det mesta till humana priser, och han har bra grejer. Man skall f.ö undvika billiga delar till Porsche, det kostar s.a.s att hålla en "häck" igång. Billigast är att köpa en fräsch från början. Lägg ca 10000:- på en omgång Bilsteindämpare och turbokränghämmare (finns en del beg) ,uppgradera bromsarna med fyrkolvsok om bilen är en 163 hästare (kostar kanske 5000:- , finns en del beg). Resultatet? En mycket kul och prisvärd bil för slalom och bana! ![]() _________________ /Mathias |
||
Jag skulle vilja veta vad slitdelarna inkl arbetstid kan kosta om jag inte lagar bilen själv om man äger en 944, dock ingen turbo.
Koppling?, bromsbelägg?, skivor, några specifika delar?. Jag står i valet och kvalet att byta min pendlarbil, söker bra alternativ. Kör kanske 1-5000 mil/år, beroende på arbete. _________________ Kör cheva numer. |
||
_________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
7261 besök totalt |