| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Blästra krängare?
|
1795 besök totalt |
|
Blästra krängare?
Ska till å blästra lite saker på min bil och pulverlacka.. Fundera på hur det är att blästra krängarna då det är fjäderstål? Tanken slog mig att det kan vara väldigt dumt kanske... Nån som kan bekräfta? _________________ MVH Roger Brorsson |
||||
|
Nu spånar jag fritt (som vanligt
):
Det är väl inget problem att blästra krängaren men du kanske måste fundera lite på vad du lackar den med efteråt, färgen måste ju var lite elastisk annars kommer den kanske spricka av rörelserna i krängaren... _________________ Mattias Meldert |
||||
|
Det går hur bra som helst att blästra fjäderstål men ännu bättre är att kulbomba med stålkulor
pulverlacka är det bästa på fjädrar
_________________ Erik Andersson |
||||
Så då kan man blästra å pulverlacka fjädrarna på bilen oxå? trode stålet mattades ut av sånt
_________________ MVH Roger Brorsson |
||||
|
jag pulverlackade mina gamla fjädrar (vanliga skruvfjädrar) och den färgen satt kvar ungefär 1 år, sen började stora kakor lossna och det bildades rost under vilket gjorde att ännu mer lossnade.
Samma snubbe pulverlackade framvagnen samtidigt och den ser fortfarande superfräsch ut... Dvs jag tror inte att pulverlacken sitter så bra på fjädrarna, tillverkarna brukar ju använda någon form av epoxifärg vill jag minnas. Det som kan tilläggas är ju att min bil hade lite längre fjädringsväg än normalt med dessa fjädrar. Tror det rörde sig om 7 cm kompression och sisådär 25 cm drop
Funkar kanske bättre på en bil där fjädrarna inte jobbar lika mycket... |
||||
okey tackar för svaret
Men då kan jag lämna in dom på blästring och måla upp dom själv med en epoxifärg färg... _________________ MVH Roger Brorsson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Blästra krängare?
|
1795 besök totalt |