| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Borra försänkta bottenhål i skivor - bra eller bara löjligt?
|
3 besök senaste veckan (3820 totalt) |
|
Jag har precis införskaffat nya skivor fram till porschen. Dessa är original ventilarade och släta. Har förstått att borra genomgående hål är helt förkastligt och slitsa har jag ingen möjlighet till. Funderar därför på om det är någon ide med att borra försänkta bottenhål som tex EBC använder. Synpunkter? EBC skiva:
_________________ Anders Olsson |
||||
|
Jag har själv kört med en Ebc skivor av samma modell som på bilden. Slitsarna kan ha viss positiv effekt vad det gäller kylning och gas evakuering av beläggen, de små punkt borrningarna är nog mest utseende mässiga.
om jag var du skulle jag bara montera skivorna som de är. Det käkar bara upp massor av belägg att ha "hål" i skivorna. Om du kör extremt hårt (läs tortyr) kan det vara anledning att ha någon typ av försänkningar i skivan tex slitsar eller "hål" för att kyla beläggen och evakuera gas. Detta borde dock ej behövas vid normal bankörning. För att förhindra fading skulle jag sänka tempot en aning tills bromsarna lungnat sig. _________________ Avregistrerad användare |
||||
|
Re: Borra försänkta bottenhål i skivor - bra eller bara löjl
Varför är det förkastligt med hålborrade skivor. Jag har också uppfattat att det är den allmänna uppfattningen men aldrig sett någon förklaring. Sorry för OT! _________________ Martin Öling |
||||
|
enkelt sagt om jag själv förstått rätt är att det uppstår förr eller senare sprickor som går genom skivan. skivor gjutna med hål är en helt annan femma... _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
|
Utan att klampa någon på tårna tycker jag det är farligt att egna uppfattningar presenteras som absolut sanning.
Hålborrade eller slitsade bromsskivor? - tråd som behandlar ämnet. Huruvida borrade hål är sämre än gjutna tål säkert att diskutera också, Porsche kör tydligen med borrat enligt Myten om Porsche bromsskivor med "gjutna hål" Jag gillar slitsar Jag vill byta till borrat för att spara vikt.
_________________ /Klas Pihl |
||||
|
Tack för alla svar och synpunkter,
Lutar åt att montera dem som de är, dvs släta och oborrade. (Förtydligande: de flesta genomborrade skivor jag sett har haft sprickor efter en tids användning, därför anser jag det inte vara en option för min del) Dock fortfarande lite intresserad av effekten av "groparna" om någon har erfarenheter av dem _________________ Anders Olsson |
||||
På min Golf så funkade orginal skivorna betydligt bättre än EBC's. Orginalen bromsade bättre, samt att EBC skivorna krackelerade. PFC kör med små gropar i sina nya skivor, så det finns säkert någon baktanke med dem.
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
|
Bottenhål är en stylinggrej, om du sedan tycker det är snyggt så ja varför inte. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Anders,
låt skivorna vara som de är och satsa som sagt på beläggen ifall du vill uppnå en bättre funktion. Att PFC's "gatskivor" är punktade beror på känsliga jänkare som upplevde att de annars normala slitsarna (som raceskivorna har) gav ett spinnande ljud. Därför punktades slitsarna istället och man försvagar därmed inte skivans konstruktion som vid genomgående hål (punkterna är förskjutna för att svepa jämnt över beläggytan). _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||
okej, men då låter det som ett alternativ till att slitsa? Borra kan jag nämligen göra gratis, så det är bara min tid som går åt. Eller jag skall tolka det som det är en säljgrej utan funktion och du rekomenderar det inte? _________________ Anders Olsson |
||||
Tack för snabba svar, skall fundera vidare... _________________ Anders Olsson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (3820 totalt) |