Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Borra försänkta bottenhål i skivor - bra eller bara löjligt?
3 besök senaste veckan (3820 totalt)
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
Borra försänkta bottenhål i skivor - bra eller bara löjligt?

Jag har precis införskaffat nya skivor fram till porschen. Dessa är original ventilarade och släta.

Har förstått att borra genomgående hål är helt förkastligt och slitsa har jag ingen möjlighet till.

Funderar därför på om det är någon ide med att borra försänkta bottenhål som tex EBC använder.

Synpunkter?

EBC skiva:

_________________
Anders Olsson
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



Jag har själv kört med en Ebc skivor av samma modell som på bilden. Slitsarna kan ha viss positiv effekt vad det gäller kylning och gas evakuering av beläggen, de små punkt borrningarna är nog mest utseende mässiga.

om jag var du skulle jag bara montera skivorna som de är. Det käkar bara upp massor av belägg att ha "hål" i skivorna. Om du kör extremt hårt (läs tortyr) kan det vara anledning att ha någon typ av försänkningar i skivan tex slitsar eller "hål" för att kyla beläggen och evakuera gas. Detta borde dock ej behövas vid normal bankörning. För att förhindra fading skulle jag sänka tempot en aning tills bromsarna lungnat sig.

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Kör med släta, det funkar ypperligt, problem med fading löses föredömligt hellre med bättre belägg än att hålla på och karva i skivorna. thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Martin_Ö
Avesta
Här sen Jul 2004
Inlägg: 211



Re: Borra försänkta bottenhål i skivor - bra eller bara löjl

anol skrev:
Jag har precis införskaffat nya skivor fram till porschen. Dessa är original ventilarade och släta.

Har förstått att borra genomgående hål är helt förkastligt och slitsa har jag ingen möjlighet till.

Funderar därför på om det är någon ide med att borra försänkta bottenhål som tex EBC använder.


Varför är det förkastligt med hålborrade skivor. Jag har också uppfattat att det är den allmänna uppfattningen men aldrig sett någon förklaring.

Sorry för OT!

_________________
Martin Öling
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Re: Borra försänkta bottenhål i skivor - bra eller bara löjl

Martin_Ö skrev:
anol skrev:
Jag har precis införskaffat nya skivor fram till porschen. Dessa är original ventilarade och släta.

Har förstått att borra genomgående hål är helt förkastligt och slitsa har jag ingen möjlighet till.

Funderar därför på om det är någon ide med att borra försänkta bottenhål som tex EBC använder.


Varför är det förkastligt med hålborrade skivor. Jag har också uppfattat att det är den allmänna uppfattningen men aldrig sett någon förklaring.

Sorry för OT!


enkelt sagt om jag själv förstått rätt är att det uppstår förr eller senare sprickor som går genom skivan.
skivor gjutna med hål är en helt annan femma...

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



Utan att klampa någon på tårna tycker jag det är farligt att egna uppfattningar presenteras som absolut sanning.

Hålborrade eller slitsade bromsskivor? - tråd som behandlar ämnet.

Huruvida borrade hål är sämre än gjutna tål säkert att diskutera också, Porsche kör tydligen med borrat enligt Myten om Porsche bromsskivor med "gjutna hål"

Jag gillar slitsar Jag vill byta till borrat för att spara vikt.

_________________
/Klas Pihl
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483



Finns det skivor med gjutna hål egentligen?

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
Tack för alla svar och synpunkter,

Lutar åt att montera dem som de är, dvs släta och oborrade.

(Förtydligande: de flesta genomborrade skivor jag sett har haft sprickor efter en tids användning,
därför anser jag det inte vara en option för min del)

Dock fortfarande lite intresserad av effekten av "groparna" om någon har erfarenheter av dem

_________________
Anders Olsson
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4775



anol skrev:
Dock fortfarande lite intresserad av effekten av "groparna" om någon har erfarenheter av dem


På min Golf så funkade orginal skivorna betydligt bättre än EBC's. Orginalen bromsade bättre, samt att EBC skivorna krackelerade.

PFC kör med små gropar i sina nya skivor, så det finns säkert någon baktanke med dem.


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



Re: Borra försänkta bottenhål i skivor - bra eller bara löjl

anol skrev:
Jag har precis införskaffat nya skivor fram till porschen. Dessa är original ventilarade och släta.

Har förstått att borra genomgående hål är helt förkastligt och slitsa har jag ingen möjlighet till.

Funderar därför på om det är någon ide med att borra försänkta bottenhål som tex EBC använder.

Synpunkter?

EBC skiva:


Bottenhål är en stylinggrej, om du sedan tycker det är snyggt så ja varför inte.

_________________
Roland Johansson
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Försänkningen kan fungera som en indikation på när det är dags att byta skiva , göra den så djup så du ser min måttet på tjockleken .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Anders,

låt skivorna vara som de är och satsa som sagt på beläggen ifall du vill uppnå en bättre funktion.
Att PFC's "gatskivor" är punktade beror på känsliga jänkare som upplevde att de annars normala slitsarna (som raceskivorna har) gav ett spinnande ljud. Därför punktades slitsarna istället och man försvagar därmed inte skivans konstruktion som vid genomgående hål (punkterna är förskjutna för att svepa jämnt över beläggytan).

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
Stacke skrev:
Anders,

låt skivorna vara som de är och satsa som sagt på beläggen ifall du vill uppnå en bättre funktion.
Att PFC's "gatskivor" är punktade beror på känsliga jänkare som upplevde att de annars normala slitsarna (som raceskivorna har) gav ett spinnande ljud. Därför punktades slitsarna istället och man försvagar därmed inte skivans konstruktion som vid genomgående hål (punkterna är förskjutna för att svepa jämnt över beläggytan).


okej, men då låter det som ett alternativ till att slitsa?
Borra kan jag nämligen göra gratis, så det är bara min tid som går åt.
Eller jag skall tolka det som det är en säljgrej utan funktion och du rekomenderar det inte?

_________________
Anders Olsson
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Det beror på vilken typ av belägg du har. Ju enklare belägg desto mer vinner du på slitsar (eller punktade slitsar). Om jag personligen skulle modda ett par skivor så hade jag valt slitsar.

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
Stacke skrev:
Det beror på vilken typ av belägg du har. Ju enklare belägg desto mer vinner du på slitsar (eller punktade slitsar). Om jag personligen skulle modda ett par skivor så hade jag valt slitsar.


Tack för snabba svar, skall fundera vidare...

_________________
Anders Olsson
Citera
Skruva banåkabil
Borra försänkta bottenhål i skivor - bra eller bara löjligt?
3 besök senaste veckan (3820 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande