Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Toyo R888, lite synpunkter...
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (8126 totalt)
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



Sörpan skrev:

Jag har också för lite camber fram (ska avhjälpas...) och har samma fenomen som du, dvs det samlas gummi på insidan, annars är däcken kanon!


Hur mycket camber har du kört med hittills? Hur mycket mer tror du det behövs?
Jag ska nämligen köra med R888 på min 325 e30...

Mvh

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
bader
Furulund
Här sen Jul 2004
Inlägg: 248



Slitaget i mitten tror jag beror på att däckstrycket blir för högt. Var på bankörning i helgen och såg att de korvade sig i mitten. Sänkte trycket lite i däcket och efter ett tag så slutade de korva sig bak och korvade sig mindre fram.

Ska nog minska trycket ännu mera nästa gång.

_________________
andreas Engkvist

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



NiklasFalk skrev:
Anders Frisk skrev:
Har ett set Toyo R888 på ingående till min 993. Thomas, vad kör du för tryck? Vi har ju väldigt snarlika bilar så lite mer info från dig vore kanon
Hittade lite info från Toyo.
http://www.toyo.com.au/Pit%20Lane.htm
Förmodligen lite höga tryck om man frågar de som provat men iaf lite teorier från tillverkaren.
Moterar R888 på fälgarna i morgon (och testar i Maj )


Tack för länk!

så för psi -> bar, multiplicera med 0.06893 hittade jag ngnstans ( http://xtronics.com/reference/convert.htm ) så verkar 2.5 bars varmtryck (ca 40psi, min bil väger ju i övre delen av 1000-1400) ligga ungefär bra? Rek tryck på 17" är just 2.5 bar... Det får bli det vanliga nojjandet med tryckmätare och det väldigt exakta kolla-med-handen-systemet på söndag då (jag har plats nummer 1 eller 2 i kön, borde med andra ord få köra)

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



Fick plats på Mantorp och j-ar vilken skillnad med r-däck

Körde 1.8-1.9 kalltryck och landade då på 2.2 - 2.3 varmt. Hittade ingen annan som körde med R888 på sin 911, så jag har inte jämfört med andra. Men de här trycken fungerade för mig iaf

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Anders Frisk skrev:
så för psi -> bar, multiplicera med 0.06893 hittade jag ngnstans ( http://xtronics.com/reference/convert.htm )


Eller öppna upp google och skriv

40 psi in bar

så får du svaret direkt, kan även användas för många andra bilrelaterade översättningar som mph, lbs mfl.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



Anders Jonsson skrev:
Anders Frisk skrev:
så för psi -> bar, multiplicera med 0.06893 hittade jag ngnstans ( http://xtronics.com/reference/convert.htm )


Eller öppna upp google och skriv

40 psi in bar

så får du svaret direkt, kan även användas för många andra bilrelaterade översättningar som mph, lbs mfl.


Det där visste jag inte. Kanontips, tackar! thumbs up

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Lindell
Hönö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Toyo 888

otto.D skrev:
Man kan inte säga annat än att Toyo 888 är klart prisvärda, speciellt hos Hjulhandla.nu
/otto


Ring Lindellsmotorsport.se dom är biligare!!!!
och dom har mer koll på hur däcken fungerar.

_________________
Fredrik
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Nino.K. skrev:
Sörpan skrev:

Jag har också för lite camber fram (ska avhjälpas...) och har samma fenomen som du, dvs det samlas gummi på insidan, annars är däcken kanon!


Hur mycket camber har du kört med hittills? Hur mycket mer tror du det behövs?
Jag ska nämligen köra med R888 på min 325 e30...

Mvh


Ingen aning, men mycket är det inte. Eftersom bilen går bra har jag bestämt mig för att inte ändra något.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



Re: Toyo 888

Lindell skrev:
otto.D skrev:
Man kan inte säga annat än att Toyo 888 är klart prisvärda, speciellt hos Hjulhandla.nu
/otto


Ring Lindellsmotorsport.se dom är biligare!!!!
och dom har mer koll på hur däcken fungerar.



Ahem...lite smygreklam kanske?

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
90quattro
Västerås
Här sen Jan 2005
Inlägg: 14



Vad är skillnaden mellan Proxes R888 och Trampio R888?

_________________
Eric Lindblad

audi ur90 quattro
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

90quattro skrev:
Vad är skillnaden mellan Proxes R888 och Trampio R888?


E-märkningen

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



lyfter en gaamal tråd, hoppas att det inte gör något !!

skall inhandla R-Däck nu till sommarens äventyr !!

Det blir 888 !!

Jag har en 6,5 " fälg att sko !!

nu till frågan hur bred 888 kan jag ha på dessa ??
det skiljer ju mellan olika märken har jag förstått hur breda däck man kan ha på fälgen !!

Det aktuella som det står emellan är:
205/55/15
195/60/15

vill helst ha 205

hittar ingen lista på toyo's sida !!

någon här inne som ligger inne med en ??

hoppas på det bästa !!

_________________
Andreas Persson

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

205 går alldeles utmärkt thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891



P-son skrev:
lyfter en gaamal tråd, hoppas att det inte gör något !!

skall inhandla R-Däck nu till sommarens äventyr !!

Det blir 888 !!

Jag har en 6,5 " fälg att sko !!

nu till frågan hur bred 888 kan jag ha på dessa ??
det skiljer ju mellan olika märken har jag förstått hur breda däck man kan ha på fälgen !!

Det aktuella som det står emellan är:
205/55/15
195/60/15

vill helst ha 205

hittar ingen lista på toyo's sida !!

någon här inne som ligger inne med en ??

hoppas på det bästa !!


..plockar fram mitt gamla däcksinlägg,

en bra länk för fälg vs. däcksbredd:
http://www.toyo.com.au/RacePDFs/Proxes%20R888.pdf

en bra länk för hur man ska fylla sina 888or och ev. justeringar
fungerade bra på mina PXR888 i somras:
http://www.toyo.com.au/Pit%20Lane.htm[/url]

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
Anders - Go Gubbe
Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 29



Fälgbredd 205:or

Vet att det inte följer rekommendationerna, men vi har kört 205/50x15 i 5 år nu på 8" fälg, med enbart goda erfarenheter. Först Trampio och numer Proxes.

Skillnaden på Trampio och Proxes är en liten skillnad i compounden och ett lite modernare mönster - samt E-märkningen.

Vi rullar bara 6h långlopp, och det *borde* ställa lite annorlunda krav på däcket än ett sprintrace gör (men vi är tveksamma om så är fallet), men vi är i vilket fall som helst oerhört nöjda med såväl fäste som slitage på torr vägbana.

Vi har testat andra däck under perioden, men inte kommit i närheten av ekonomi OCH körbarhet i kombination.

Som ref kör vi som bäst höga 1.10 på Knutan och låga 1.54 på A-torp under långloppsrace med 220hk på 1000kg och en optimalt o-aerodynamisk bil (fronten lutar åt fel håll...).

I övrigt, enligt länkar i nedanstående inlägg, påpekas att man ska undvika minimimåtten på fälgbredd och helst ligga från mid till max bredd... och som jag påpekat ovan, lite över max är kanske inte heller fel

EDIT: Sorry... blandade begreppen... dif. på Trampio och Proxes är som Dude skrev... jag tänkte R881/R888 när jag skrev ovan...

mvh
anders
www.GoaGubbarRacing.com

_________________
Anders S - Go Gubbe
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



tack för hjälpen grabbar !!

men det får nog bli 195/55/15 ändå !

eftersom jag har 205/50/16 org så blir 205/50/15 lite väl lågt tror jag !

för varken 195/60/15 eller 205/55/15 var inte med i pdf:en som "Chriz" länkade till , tack !!

för jag fattade det väl rätt att det bara är dom dimmentionerna som finns med i pdf:en som finns att få tag i ??!!

tack igen !!

_________________
Andreas Persson

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
Däck för banåka
Toyo R888, lite synpunkter...
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (8126 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande