| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Toyo R888, lite synpunkter...
|
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (8126 totalt) |
Hur mycket camber har du kört med hittills? Hur mycket mer tror du det behövs? Jag ska nämligen köra med R888 på min 325 e30... Mvh _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
|
Slitaget i mitten tror jag beror på att däckstrycket blir för högt. Var på bankörning i helgen och såg att de korvade sig i mitten. Sänkte trycket lite i däcket och efter ett tag så slutade de korva sig bak och korvade sig mindre fram.
Ska nog minska trycket ännu mera nästa gång. _________________ andreas Engkvist BMW 325 Ci -01 BMW 330i -00 BMW 535XD -16 MB 300SEL -70 |
||||
Tack för länk! så för psi -> bar, multiplicera med 0.06893 hittade jag ngnstans ( http://xtronics.com/reference/conver
|
||||
|
Fick plats på Mantorp och j-ar vilken skillnad med r-däck
Körde 1.8-1.9 kalltryck och landade då på 2.2 - 2.3 varmt. Hittade ingen annan som körde med R888 på sin 911, så jag har inte jämfört med andra. Men de här trycken fungerade för mig iaf
|
||||
Eller öppna upp google och skriv 40 psi in bar så får du svaret direkt, kan även användas för många andra bilrelaterade översättningar som mph, lbs mfl. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Det där visste jag inte. Kanontips, tackar! |
||||
|
Toyo 888
Ring Lindellsmotorsport.se dom är biligare!!!! och dom har mer koll på hur däcken fungerar. _________________ Fredrik |
||||
Ingen aning, men mycket är det inte. Eftersom bilen går bra har jag bestämt mig för att inte ändra något. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
|
Re: Toyo 888
Ahem...lite smygreklam kanske?
_________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||
E-märkningen _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
lyfter en gaamal tråd, hoppas att det inte gör något !!
skall inhandla R-Däck nu till sommarens äventyr !! Det blir 888 !! Jag har en 6,5 " fälg att sko !! nu till frågan hur bred 888 kan jag ha på dessa ?? det skiljer ju mellan olika märken har jag förstått hur breda däck man kan ha på fälgen !! Det aktuella som det står emellan är: 205/55/15 195/60/15 vill helst ha 205
hittar ingen lista på toyo's sida !! någon här inne som ligger inne med en ??
hoppas på det bästa !! _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||
..plockar fram mitt gamla däcksinlägg, en bra länk för fälg vs. däcksbredd: http://www.toyo.com.au/RacePDFs/Proxes%20R888.pdf en bra länk för hur man ska fylla sina 888or och ev. justeringar fungerade bra på mina PXR888 i somras: http://www.toyo.com.au/Pit%20Lane.htm[/url] _________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||||
|
Fälgbredd 205:or
Vet att det inte följer rekommendationerna, men vi har kört 205/50x15 i 5 år nu på 8" fälg, med enbart goda erfarenheter. Först Trampio och numer Proxes. Skillnaden på Trampio och Proxes är en liten skillnad i compounden och ett lite modernare mönster - samt E-märkningen. Vi rullar bara 6h långlopp, och det *borde* ställa lite annorlunda krav på däcket än ett sprintrace gör (men vi är tveksamma om så är fallet), men vi är i vilket fall som helst oerhört nöjda med såväl fäste som slitage på torr vägbana. Vi har testat andra däck under perioden, men inte kommit i närheten av ekonomi OCH körbarhet i kombination. Som ref kör vi som bäst höga 1.10 på Knutan och låga 1.54 på A-torp under långloppsrace med 220hk på 1000kg och en optimalt o-aerodynamisk bil (fronten lutar åt fel håll...).
I övrigt, enligt länkar i nedanstående inlägg, påpekas att man ska undvika minimimåtten på fälgbredd och helst ligga från mid till max bredd... och som jag påpekat ovan, lite över max är kanske inte heller fel
EDIT: Sorry... blandade begreppen... dif. på Trampio och Proxes är som Dude skrev... jag tänkte R881/R888 när jag skrev ovan... mvh anders www.GoaGubbarRacing.com _________________ Anders S - Go Gubbe |
||||
|
tack för hjälpen grabbar !!
men det får nog bli 195/55/15 ändå ! eftersom jag har 205/50/16 org så blir 205/50/15 lite väl lågt tror jag !
för varken 195/60/15 eller 205/55/15 var inte med i pdf:en som "Chriz" länkade till , tack !!
för jag fattade det väl rätt att det bara är dom dimmentionerna som finns med i pdf:en som finns att få tag i ??!!
tack igen !! _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||
![]() |
Däck för banåka
Toyo R888, lite synpunkter...
|
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (8126 totalt) |