| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
POWERflex
|
1, 2 >> 5293 besök totalt |
|
POWERflex
Hejsan! Tänkte hör med er som uppdaterat till Powerflex bussningar om det är värt det, blir kännslan i bilen bättre? Är det värt pengarna helt enkelt. Mvh // Mårten |
||||||
|
Re: POWERflex
Ja och ja
_________________ Daniel Steiner |
||||||
Gäller detta även länkhuvud/ledlager av riktigt hög kvalité typ Rodobals MTE-serie med tätningar? Tycker att de borde ge ungefär samma livslängd som vanliga kulleder. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
|
Jag vet att när jag köpte Powerflexbussningar så var listpriset ganska grovt.
Jag fick tag på en komplett uppsättning för "ok" pengar, men fortfarande ganska dyrt. Jag minns inte riktigt men det var cirka 1500 kronor. Med tanke på vad det är man får så är det dyrt. Men självklart är det inget unikt fenomen att delar kostar mer än dom borde göra. Nån lever ju på att sälja sakerna. Har man möjlighet att tillverka grejerna själv kan man få mer av det man eftersöker för mycket mindre pengar. Sen är det frågan hur dåligt nya och friska originalbussningar presterar. Alltså om man har gamla bussningar som är sopslut och sen byter till Powerflex så är det givet att känslan blir markant. Skulle man istället monterat nya originalbussningar så undrar jag om inte känslan blir den samma som med PF-bussningar. Tänkte mig en gatbil som körs på bana när jag skrev detta. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Bra fråga faktiskt. Betydligt längre än vanliga uniballs lär de ju hålla men ett par tusen mil?
Så har jag resonerat också och monterade standard bussningar i subframen på audin. Tävlingen efter satt det nya i alu.... Superflex är de bästa jag kommit i kontakt med. Ledlager går ju inte att ha riktigt överallt heller. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Jo maracas-sorten vet jag. Nu kör jag med "motorsportserien" märke eller vad det är vet jag inte, köper av en kollega. De håller ivarjefall 6-7 tävlingar. Det kanske är de där PTFE ? Annars vad är det? Lika "bra" i känsla som vanliga? _________________ Daniel Steiner |
||||||
|
Powerflex - är det ett varumärke eller en benämning på en plast?
om det är ett varumärke - vad är de gjorda av i så fall? |
||||||
http://www.powerflex.co.uk/ Polyuretan/polyurethane _________________ /Anton Lillsund |
||||||
|
Messerschmitt mode på:
Polyurethan är ett material som har hög fjädring (är mjukt) och hög dämpning (omvandlar rörelse till värme). Det är ett utmärkt material att använda i motorkuddar eller som ändstopp (alltså i lägen där vi vill ha en rörelse, men denna rörelse skall vara ljud- och/eller vibrationsdämpad). Messerschmitt mode av. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Beställde Peugeot Sport motorfästesbussningar förra veckan. Kostar 2100kr danska kr exkl frakt och moms... Totalt skulle det hamna på runt 3200kr. Men vad gör man när Powerflex inte har dessa och man måste byta? _________________ Rachid Rachid |
||||||
svarva till egna? Lr lämna bort till nån som kan svarva.. _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||
Inget att ha i hjulupphängnigar då är slutsatsen, eller? Mvh Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
Polyuretan (PUR) är en härdplast som kan fås i en mängd olika hårdheter (Shore). Jag har ett par kringlor med varuprov hemma och hårdheten på dessa sträcker sig från latexliknande mjukt till hårdaste hårdplast. Allt avgörs av vilka tillsatser man tillför materialet i produktionen. Med rätt avvägd hårdhet passar materialet alldeles utmärkt till bussningar i fordon. Både Powerflex och Superflex tillverkar sina bussningar av PUR. Det bör inte vara alltför svårt för en händig person att tillverka egna bussningar ur exempelvis rundstavar. Då materialet har väldigt bra nötnings- och skärbeständighet krävs det dock mycket vassa verktyg. Exempel på leverantör: www.uw-elast.se Informationsblad: www.uw-elast.se/filer/PUR_Materialin Messerschmitt mode Evo av. _________________ Fredrik Ljungkvist |
||||||
|
Har för mig att det medför en del oönskade problem med urethan bussningar...
När smörjmedlet är borta så briukar det bli en del knarr och att det "hugger". Polybussningarna roterar ju hela medans originalbussningarna flexar i materialet. Därför man ser folk rekomendera nylån istället... -> mindre problem omän ännu styvare. _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||||||
|
Mina polyuretan-bussningar (från Energy Suspension) har grafit i sig som smörjmedel. Gnisslar inte alls, och jag har dom för allt i framvagnen plus lite i bakvagnen.
Köpte dom på eBay från en firma som kallade sig 'EnergySuspensionParts'. Rejält mkt billigare än Powerflex, men jag kan ju inte säga nåt om kvaliten än så länge men efter ett halvår håller dom iaf :-) (Gatbil) _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
POWERflex
|
1, 2 >> 5293 besök totalt |
