Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
POWERflex
1, 2   >>
5293 besök totalt
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
POWERflex

Hejsan!

Tänkte hör med er som uppdaterat till Powerflex bussningar om det är värt det, blir kännslan i bilen bättre? Är det värt pengarna helt enkelt.

Mvh // Mårten

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re: POWERflex

NX skrev:
Hejsan!

Tänkte hör med er som uppdaterat till Powerflex bussningar om det är värt det, blir kännslan i bilen bättre? Är det värt pengarna helt enkelt.

Mvh // Mårten


Ja och ja

_________________
Daniel Steiner
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



LEDLAGER!!!

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

ice skrev:
LEDLAGER!!!


På tävlingsbil - ja
På gat/banbil - nja. Livslängden är ju något kort.

_________________
Daniel Steiner
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3427



Daniel6xQ skrev:
På tävlingsbil - ja
På gat/banbil - nja. Livslängden är ju något kort.


Gäller detta även länkhuvud/ledlager av riktigt hög kvalité typ Rodobals MTE-serie med tätningar? Tycker att de borde ge ungefär samma livslängd som vanliga kulleder.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag vet att när jag köpte Powerflexbussningar så var listpriset ganska grovt.
Jag fick tag på en komplett uppsättning för "ok" pengar, men fortfarande ganska dyrt. Jag minns inte riktigt men det var cirka 1500 kronor.
Med tanke på vad det är man får så är det dyrt. Men självklart är det inget unikt fenomen att delar kostar mer än dom borde göra. Nån lever ju på att sälja sakerna.


Har man möjlighet att tillverka grejerna själv kan man få mer av det man eftersöker för mycket mindre pengar.
Sen är det frågan hur dåligt nya och friska originalbussningar presterar. Alltså om man har gamla bussningar som är sopslut och sen byter till Powerflex så är det givet att känslan blir markant. Skulle man istället monterat nya originalbussningar så undrar jag om inte känslan blir den samma som med PF-bussningar.

Tänkte mig en gatbil som körs på bana när jag skrev detta.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



org. bussningar är oftast inte så billiga heller..

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Mats Friberg skrev:
Daniel6xQ skrev:
På tävlingsbil - ja
På gat/banbil - nja. Livslängden är ju något kort.


Gäller detta även länkhuvud/ledlager av riktigt hög kvalité typ Rodobals MTE-serie med tätningar? Tycker att de borde ge ungefär samma livslängd som vanliga kulleder.


Bra fråga faktiskt.
Betydligt längre än vanliga uniballs lär de ju hålla men ett par tusen mil?



Anton Lillsund skrev:
Jag vet att när jag köpte Powerflexbussningar så var listpriset ganska grovt.
Jag fick tag på en komplett uppsättning för "ok" pengar, men fortfarande ganska dyrt. Jag minns inte riktigt men det var cirka 1500 kronor.
Med tanke på vad det är man får så är det dyrt. Men självklart är det inget unikt fenomen att delar kostar mer än dom borde göra. Nån lever ju på att sälja sakerna.


Har man möjlighet att tillverka grejerna själv kan man få mer av det man eftersöker för mycket mindre pengar.
Sen är det frågan hur dåligt nya och friska originalbussningar presterar. Alltså om man har gamla bussningar som är sopslut och sen byter till Powerflex så är det givet att känslan blir markant. Skulle man istället monterat nya originalbussningar så undrar jag om inte känslan blir den samma som med PF-bussningar.

Tänkte mig en gatbil som körs på bana när jag skrev detta.


Så har jag resonerat också och monterade standard bussningar i subframen på audin.
Tävlingen efter satt det nya i alu....

Superflex är de bästa jag kommit i kontakt med. Ledlager går ju inte att ha riktigt överallt heller.

_________________
Daniel Steiner
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Min erfarenhet av ledlager/länkhuvuden:
Hel-metalliska: Maracas efter 350 mil.
Med PTFE-väv: Som nya efter 3000 mil.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

ice skrev:
Min erfarenhet av ledlager/länkhuvuden:
Hel-metalliska: Maracas efter 350 mil.
Med PTFE-väv: Som nya efter 3000 mil.


Jo maracas-sorten vet jag. Nu kör jag med "motorsportserien" märke eller vad det är vet jag inte, köper av en kollega.
De håller ivarjefall 6-7 tävlingar.

Det kanske är de där PTFE ?
Annars vad är det?
Lika "bra" i känsla som vanliga?

_________________
Daniel Steiner
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

PTFE = Teflon

_________________
/Anton Lillsund
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Daniel6xQ skrev:
...Lika "bra" i känsla som vanliga?
Bättre!

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13320



Powerflex - är det ett varumärke eller en benämning på en plast?
om det är ett varumärke - vad är de gjorda av i så fall?
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Jeppsson skrev:
Powerflex - är det ett varumärke eller en benämning på en plast?
om det är ett varumärke - vad är de gjorda av i så fall?


http://www.powerflex.co.uk/
Polyuretan/polyurethane

_________________
/Anton Lillsund
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Messerschmitt mode på:
Polyurethan är ett material som har hög fjädring (är mjukt) och hög dämpning (omvandlar rörelse till värme).
Det är ett utmärkt material att använda i motorkuddar eller som ändstopp (alltså i lägen där vi vill ha en rörelse, men denna rörelse skall vara ljud- och/eller vibrationsdämpad).
Messerschmitt mode av.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Stingray skrev:
org. bussningar är oftast inte så billiga heller..


Beställde Peugeot Sport motorfästesbussningar förra veckan. Kostar 2100kr danska kr exkl frakt och moms... Totalt skulle det hamna på runt 3200kr.
Men vad gör man när Powerflex inte har dessa och man måste byta?

_________________
Rachid Rachid
Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544



Rash skrev:
Stingray skrev:
org. bussningar är oftast inte så billiga heller..


Beställde Peugeot Sport motorfästesbussningar förra veckan. Kostar 2100kr danska kr exkl frakt och moms... Totalt skulle det hamna på runt 3200kr.
Men vad gör man när Powerflex inte har dessa och man måste byta?


svarva till egna? Lr lämna bort till nån som kan svarva..

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



ice skrev:
Messerschmitt mode på:
Polyurethan är ett material som har hög fjädring (är mjukt) och hög dämpning (omvandlar rörelse till värme).
Det är ett utmärkt material att använda i motorkuddar eller som ändstopp (alltså i lägen där vi vill ha en rörelse, men denna rörelse skall vara ljud- och/eller vibrationsdämpad).
Messerschmitt mode av.


Inget att ha i hjulupphängnigar då är slutsatsen, eller?

Mvh Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



ice skrev:
Messerschmitt mode på:
Polyurethan är ett material som har hög fjädring (är mjukt) och hög dämpning (omvandlar rörelse till värme).
Det är ett utmärkt material att använda i motorkuddar eller som ändstopp (alltså i lägen där vi vill ha en rörelse, men denna rörelse skall vara ljud- och/eller vibrationsdämpad).
Messerschmitt mode av.
Messerschmitt mode Evo på:
Polyuretan (PUR) är en härdplast som kan fås i en mängd olika hårdheter (Shore). Jag har ett par kringlor med varuprov hemma och hårdheten på dessa sträcker sig från latexliknande mjukt till hårdaste hårdplast. Allt avgörs av vilka tillsatser man tillför materialet i produktionen. Med rätt avvägd hårdhet passar materialet alldeles utmärkt till bussningar i fordon. Både Powerflex och Superflex tillverkar sina bussningar av PUR. Det bör inte vara alltför svårt för en händig person att tillverka egna bussningar ur exempelvis rundstavar. Då materialet har väldigt bra nötnings- och skärbeständighet krävs det dock mycket vassa verktyg.

Exempel på leverantör: www.uw-elast.se
Informationsblad: www.uw-elast.se/filer/PUR_Materialinfoblad_SV.pdf

Messerschmitt mode Evo av.

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
Volvosmurfen

Här sen Dec 2004
Inlägg: 209



Har för mig att det medför en del oönskade problem med urethan bussningar...
När smörjmedlet är borta så briukar det bli en del knarr och att det "hugger". Polybussningarna roterar ju hela medans originalbussningarna flexar i materialet.
Därför man ser folk rekomendera nylån istället... -> mindre problem omän ännu styvare.

_________________
Markus Gillerstedt
Ford Mustang 1975
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Mina polyuretan-bussningar (från Energy Suspension) har grafit i sig som smörjmedel. Gnisslar inte alls, och jag har dom för allt i framvagnen plus lite i bakvagnen.

Köpte dom på eBay från en firma som kallade sig 'EnergySuspensionParts'. Rejält mkt billigare än Powerflex, men jag kan ju inte säga nåt om kvaliten än så länge men efter ett halvår håller dom iaf :-) (Gatbil)

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Skruva banåkabil
POWERflex
1, 2   >>
5293 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande